רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 18 בנובמבר 2015

בסוד שיח - ויצא

מאת הרב שאול שיף

ויאסוף את כל אנשי המקום ויעש משתה:  יהודי בא לר' שלמה זלמן, אחיו הצעיר של ר' חיים מוולוז'ין, ושטח לפניו צערו. כל מכריו  חושבים  אותו עדיין  לעשיר אבל מצבו החומרי בכי רע. והנה הגיע עת נישואי בתו ולפי איך שמעריכים אותו בציבור, אנוס הוא לעשות  משתה גדול. ההוצאה תהיה גדולה . נבוך הוא ואינו יודע מה לעשות. השיב לו ר' שלמה זלמן: פעמיים מסופר בתנ"ך  על חתונה שהוזמנו אליה אנשים. פעם אחת כשהשיא לבן את בתו ליעקב, ושם נאמר - ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה. בפעם השנייה, היה זה כאשר נשא בועז את רות. שם נאמר - ויקח עשרה אנשים מזקני העיר. לבן שהיה רמאי כשהיה צריך להשיא את בתו לא נכנס לחשבונות אלא אסף את כל אנשי המקום ועשה משתה גדול. בכך קיווה כי יקנה את לב אורחיו ויחשבוהו לעשיר ויבטחו בו. ואולם בועז, למרות עשירותו היה איש ישר, חי על פי חשבון, כי מי יודע מה יילד יום. ועל כן כשהגיעה שעת חתונתו עם רות, הזמין רק עשרה אנשים, וגם הם מזקני העיר שאינם אוכלים ואינם שותים הרבה. כך היא חובתו של כל איש ישר. לא לפזר כסף בשביל משתה, במיוחד כשהוא עצמו יודע ששעתו דחוקה.[ עיטורי תורה‎ ]
ותקרא שמו ראובן כי אמרה כי ראה ה' בעניי. ורבותינו פירשו - אמרה ראו מה בין בני לבין חמי שמכר הבכורה ליעקב  וזה לא מכרה ליוסף [רש"י]. ותמה ה"פני יהושע" , הרי בפסוק מבואר בפירוש  שקראתהו ראובן על "כי ראה ה' בעניי"?   בהגהות מהר' צבי חיות במסכת ברכות מובא, שמצאנו  בתורה עצמה  שני טעמים  לקריאת שם. ביוסף
נאמר : יוסף ה' לי בן אחר וגם אסף אלוקים את חרפתי. וכן ביששכר : כי שכר שכרתיך וגם נתן לי אלקים שכרי על אשר נתתי שפחתי לאישי. וכן בזבולון. אשר על כן, התירו חז"ל לעצמם  גם כן לדרוש עוד טעם.
ויאהב גם את רחל מלאה : שאל ה"ישמח משה" מה הפירוש של "גם", ועוד, הלא הפסוק  מדגיש כי שנואה לאה ומה הסיבה שחזר ואמר שאהב את רחל יותר מלאה? אלא, שמלבד עצם האהבה שאהב את רחל, הוא אהב אותה גם בגלל התנהגותה עם לאה, שמסרה לה הסימנים שבינה לבין יעקב לבל תכלם. וזה מה שמדגיש הכתוב: "גם", היינו, שאהב את רחל גם בגלל המעשה שעשתה  ביחס אל לאה . "מלאה" - בעניין לאה
מדין ועשית הישר והטוב: בשבוע שעבר נשמט המקור לחידוש "ואיני יודע מה מלמדנו" שכתב רש"י. ובכן , קראתי זאת בדף השבועי של "פרפראות פאר" [ תפילין ומזוזות , רחוב חזון איש 2 , בני ברק ]. שבת שלום ומבורך,  ותפילתי שעד לחג הגאולה החסידי ב-י"ט כסלו , נזכה כבר לגאולה האמיתית והשלימה בביאת משיח צדקנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.