רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 במאי 2018

מעדן לחג השבועות.. / לנפש רבי איצחיק דער פשיסחער נ''ע

יש לי חברים מבני גילי שאני מברכם במבט תקיף מנוד ראש ותנועת ערבוב עם אצבע אמצעית כפופה והם מזריחים אלי באור נעורים כי זוהי ההבעה והתנועה המזכירה לנו את משוש בחרותנו רבי איצחיק יונרביץ עליו השלום. 
אוי רי איצחיק רבי איצחיק.. הברסלבים המבוגרים קראו לו יצחיק דער-פשיסחער ואנחנו הצעירים  שהיינו מקורביו אנשי סודו וריבו כינינוהו פאשיסחה סתם, פשיסחה האט געהייסן פשיסחה האט געמאכט פאשיסחה האט געברענגט.. וכו'  בפתח על הפה של פאשיסחה שהיינו מבטאים משום מה כרפויה.  
הזקן הפעלתן התגורר עם אשתו המלאכית ראאצו (רייצה) ע''ה בקומתו העליונה של בית עתיק יומין ברחוב לייב דיין הדבוק לשטיבל מאחור. הוא לבש צעיף ונעל מגפי קוזאקים קצרים גם בימי הקיץ הלוהטים ומתוך המגפיים הללו היה צומח לנגד עיניך יהודי קוזאקי כביר מידות ומתנשא שבאמצעו בליטת כרס כחבית הגונה אשר הילוכו יציבתו ושיחו הזכירו יהודי-חצר מספרי אגדות הילדים המצוירים.

בשנות הנצח של בניין בית מדרשם של דלפוני כל הדלפונים הירושלמים אשר נבנה אבן אחר אבן חלון אחר חלון קןמה אחר קומה העמיד לו רבי איצחיק מרגלים בכל שעות היום והלילה, כי תוך רגעים אחרי שאיזה תייר יהודי תעה לתוך בית המדרש היה הפאשיסחה מתגלה במלא הודו והדרו ודוהר מהדלת האחורית "לקרב" את האורח היקר בשמעקטאביק מקופסת הבדיל שהיה תוקע לו ללא טכס ישר אין דער נאז העריין.. מברכו זאלסט האבן א ב'רפואה אויפ'ן קאפ'..  ושולף את הקבלה-ביכל ודורש דמים לקרן הבניין, ואוי לו לאותו אדם  אם היה מנסה להתחכם, כי אז היה אותו זקן מסוגל להרימו בג'אח (נגיחת כרס) ולהעיפו ככדור רפוס עד לקיר שמאחוריו. אך בדרך כלל די היה לו לזקן בנהמותיו או בהניפו בדרך היתול במקלו וסוף דבר שהיו מתפשרים על הנדבה ונפרדים שמחים כידידים.
הפאשיסחה היה שדכן נמרץ מסוג השדכנים בני הדור אשר כל בן זכר ונערה ממין הנקבה היו בעיניהם קאפטע-ופיראח וזיווג מן השמים.. אבל רק בתנאי שלא יהיו בעלי גיאות!!  
בנו ה"חתן-קאנדידאטין" שמסביבו נהג הפאשיסחה בחברות מיוחדת ונוהם בנו כשהוא עושה את תנועת גב ידו המערבלת כפי שהזכרתי וקורא: קום שיון אהאר דו נארישע אקס.. וממריץ אותנו לעשות במלאכתו בהבטחות מתוקות מפתות כמו: שייפולו זיי נאר וואויל.. און איצחיק גייט דיע פארשאפן א בלאנדא תימן'קא מיט רויטע הויזן און גאא א בעליבאטישע הויקער..
סיפורים מסיפורים שונים היו להם לבני פשיסחה מקדמותו, ואני שמעתי מהזקן המופלג הרב משה בוים מבני ברק שהכירו מימים קדמונים כי איציק דער אומאנער הטיל מום באצבעו האצעית על מנת להיפטר מעבודת הצבא הפולני ועסק בשטרי הזלאטות שנתפס עליהם עד ששיחד את שומרי בית האסורים ונעשה טמיר ונעלם.. 
מאידך אין חולקים שהפישחא עשה שם טוב לעצמו ושם שמים נתאהב על ידו במונטיווידיאו שבאורוגוואיי והגיע לארה''ק עם צרור הכסף בידו 'וקנה' (כלשונו) חתן מיר'ער עילוי בן טובים מיוחסים לבתו העדינה ורכש הרבה בתים ודירות במאה-שערים ומאז היה האיש לחלק מנוף שוק מאה-שערים שהיה מהלך בה  בסלו באחת ובמקלו הכבד באחרת כמושל באחוזתו..
עדים הם אבני רצפת השטיבל הברסלבי וקירותיו על רבי יצחק יונגרביץ ע''ה שלא היה רק מ'המעשים' את האחרים לקרן הבניין אלא שגם עשה משלו וכהוגן עשה, כי נדב מכיסו את מרצפות האבן, ציפוי הקירות ואת ארון הקדש. ובמו אזני שמעתי מפיו שנתן דעתו כי בבוא יומו להתייצב לפני הבי''ד של מעלה וישקלו במאזניים את עוונותיו חטאיו פשעיו של איצחיק ועל הכף השני יעמיסו את כל הבאלאטן השיש וארון הקדש שנתן לשטיבל הוא יוצא נוצח בדין וניצל מדינה של גהינם לחיי העולם הבא..
לשווא היה רבי מרדכי אלעזר ע''ה מתאונן על טעמו הרע של הפשיסחה וכי אין זה ארון הקדש ולא דומה לו אלא שאיטאלייענישער-מויער מעמיד הגביר בעל הפומפיק בבית המדרש.. אבל רבי איצחיק ידע את אשר הוא עושה ולמה שהוא עושה והוא בנה את ארון הקדש בחומר הכבד ביותר שאפשר להעלות על הדעת..
רבי איצחיק היה מתפאר ואומר: יצחיק גייט שלאפן לעבן דעם רבי'ס באליגאלא.. כי קנה לעצמו חלקת קבר אצל רבי מוישה ירוסלבסקי שהתפרנס באומאן כעגלון עד שעלה לארה''ק ונתעשר ממסחר בעצים.
שמחתנו בפשיסה ארכה עד בוקר יום חורפי אפור אחד שהוא ניגש אלינו לטריפה'נע-טיש (שולחן הדברנים)  בקצה השטיבל ועודו עטוף בטו''ת עם סיום תפילת הוותיקין כשהוא חיוור ומצביע על לבבו ולוחש: "זייט געבענשט גוטע ברידע היינט גייט איצחיק צום טאטן.." 
ואכן באותו יום קר וסוער היה הדבר..
אחד מאנ''ש מהחברה קדישה גילה לנו שבשעה שטיהר את רבי איצחיק ע''ה הוא נזכר בנעימתו "עבר קציר כלה קיץ.." שהיה שר (ברגשנותו הפאשיסחאית האופיינית..) בסעודת מלוה מלכה שהיה עורך לקומץ הבחורים האמיצים שעלו לביתו ולא הצליח לתאפק מלחייך. זי''ע ועכי''א
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.