רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

להציל את הדור מידי מחבלים ומשטינים ההורסים כל חלקה טובה - לעקור את הקנאות והקיצוניות המסכנים את עתיד הישיבות

השאלה המרכזית הנשאלת בקורה בשנים האחרונות ובמיוחד בשבועות האחרונים ובימים אלה מה קורה כאן מה מבקשים, מדוע לקח על עצמו מרן הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן את העול והמעמסה הזו של מלחמה שכזו עד כדי מאבק בישיבה דבר שזה בניגוד לטבעו מי שמכיר את ההיסטוריה של הרב שטיינמן יודע כי הוא היה הלוחם הכי גדול נגד השיטה המתלהמת נגד מלחמה בכל מי, הוא צידד בשלום בנסיון של הידברות בלהיאבק בפנים ולא לעשות כפי שעשה הרב שך כאשר הביא את המחלוקת לרחוב החרדי

כאן צריך לעבור למשנתו של הרב שטיינמן, בניגוד לעבר שהיו מי שהתרגלו שהמאבק הוא על 'כבוד' הפעם המאבק הוא עקרוני ועתידי, אם הרב שטיינמן היה שותק ונותן לדברים האלו להתנהל כפי שהתנהלו הוא היה גורם בכך להרס הדור הבא

אין זה סוד הוא כי בין הרב שטיינמן לר' שמואל אויערבך מחלוקת עקרונית בדרך ושיטה, בעוד אויערבך מתלהם ומכונה בפי הגדולים 'ווידלער' ו'צודרייטער' הרב שטיינמן הוא ההיפך ממנו, איש מחשבה, הוא עובד בחכמה ועם ראיה עתידית היכן ובאיזה דרך נשיג יותר טוב, הרב שטיינמן היה בכל השנים נגד קיצוניות מפני שזו גוררת קיצוניות ובסופו של דבר כולם מפסידים, ולכן לא היה מנוס אלא להלחם באותם יצורים בישיבה בחדרה, בשביל שהעולם כולו יידע כי שיטה זו היא הרסנית, לאשר משחקים כאלו פירושם של דברים שהופכים את הדור הבא של בני הישיבות לדור של סטודנטים

מי שילמד טוב את הקורה בעולם הישיבות בדור האחרון ובמיוחד לאחרונה ימצא כי גדל דור של סטודנטים. לא עוד בני ישיבות מי שחיים כבני תורה באמת ולא רק מכונים בני תורה, המציאות שאנשי אויערבך מכנים את מפלגתם 'בני תורה' היא ההוכחה הכי טובה כי אינם בני תורה, מפני מי שהוא 'בן תורה' יודע כי 'תורה' ו'מפלגה' הם תרתי דסתרי, לבני  תורה אין חלק ונחלה עם פוליטיקה. גדולי ישראל בעבר כולל הרב שך הפעילו כוחות פוליטיים על מנת להשיג מה שביקשו להשיג אבל הפרידו בין התורה והפוליטיקה ועד כדי כך, שכל מטרת הקמת 'יתד נאמן' היה לשם החדרת הדברים שבני תורה יבינו מה מותר להם ומה אסור, ומאוחר יותר כאשר ר' חיים קנייבסקי ראה שקורה ההיפך ממה שתכננו ורצו הוא תבע לסגור את העיתון ואף הצהיר כי אביו בא אליו לחלום וביקש ממנו שיסגרו את העיתון הזה מפני שלא למפלגתיות היתה הכוונה אלא בשביל לחנך את הדור הבא לדעת להבחין כין תורה ופוליטיקה, והיכן אסור לבני תורה אמיתיים לקחת חלק

בואו וראו מה קרה במציאות, בימינו המאבק הפנימי הפך להיות מאבק של סטודנטים, בואו נשאל את הבחורים הניצים האם הם יכולים להסביר את ההבדל בין אלו לאלו, האם הדרך המחבלית היא מקורית או משתנה על פי האינטרס הפוליטי, נמצא כי הבחורים נאבקים למען ה'דירקטור' שלהם המכונה ראש ישיבה, יש להם ענין בחיזוק הפלג, המפלגה, ולא בתוכן בשיטה ודרך

מה לנו יותר מן המציאות שהמחבלים התמודדו בבחירות האחרונות לעיריות. והשאלה היא, האם הישיבה בעיריה היא אשר חורצת את דינה של ה'השקפה' או איזה דרך היא הנכונה זו של שערי חסד או זו של חזון איש בבני ברק? מציאות היא שנאבקו על עמדות שהשליטה בה היא פיננסית וכוחנית, ג'ובים פרנסות עמדות כח ולא דרך ושיטה או 'השקפה' בלשון הליטאי

מה שעשה ועושה הרב שטיינמן בימים אלה הוא לעצור בעד ההידרדרות הזו, חייבים לדעת כי ישיבה אינה סניף של מפלגה, ולשם כך הקים ישיבה חדשה ששם יהיה הדגש על הענין הזה, שלבחורי ישיבה אין כל עסק עם פוליטיקה של מחבלים ושונאים, בחור צריך להשקיע את זמנו וכוחו בלימוד התורה ולעשות שטייגן באמת, שזה כולל גם שיחות המשגיח שחייבות להיות נקיות ועוסקות בתורה ומוסר ביראת שמים ולא בפוליטיקה הפלסית. דבר שהוא מחריד בפני עצמו, מפני שאפילו בזמנו בזמן הרב שך איש לא העיז בישיבה לדבר על 'תורת יתד נאמן' או לקחת חלק במחלוקת והיתה אז הרבה מחלוקת

תשאלו בודאי מדוע הוא נאבק בחדרה ולא בגרודנא או פונוביז' המחבלית, והתשובה על כך היא אחת ויחידה. ישיבה שהכריזה מראש כי היא ישיבה מחבלית אין להרב שטיינמן טענה אליהם, מי שרוצה בדרך זו שיילך לשם. אבל ישיבה שחרתה על דגלה כאילו נייטרליות, בחורים תמימים מגיעים לשם ולא יודעים לאיזה פח הם נופלים, ישיבה כזו מסוכנת, מפני שהיא הרסנית לעתיד. אלו שהם פרווה אמצע משחקים כאילו שהם עם כולם או נגד זה ואחר, אלו מסוכנים פי מאה מפני שלא קולטים מה רוצים מהם, וכשקולטים מאוחר מדי לאחר שנים בישיבה לא רוצים לעזוב למרות שיודעים את האמת, כפי שזה קורה בחדרה כל כך הרבה בחורים נפלו לפח ומצטערים על שראשי הישיבה עסקו בטינופת במקום לעסוק בתורה ויראת שמים
חיים שאולזון

3 תגובות:

  1. אני בן אותו דור וכמה צודק אתה הפכנו לסטודנטים לא עוד בני ישיבה, איך נראינו אז ואיך נראים ה"בני תורה" בימינו, קראתי את דבריך ומרים ידיים אתה צודק גידלנו בישיבות דור של סטונדטים ולא של בני ישיבות כמה חבל

    השבמחק
  2. בכל דור ה'בני תורה' שלו, אז היו חסרונות אחרים, כולם היו עם טשאפס המכונה בלשון זמנינו 'בלורית' ולא מחו בידם, אז לבשו בגדים כקיבוצניקים, כובעים אפורים ולא שחורים אף אחד כמעט בלי ציצית בחוץ, כששרו הסתובבו לעזרת נשים ושרו אלה חמדה ליבי בהתלהבות עצומה, היום לומדים פחות הראש הרבה בפוליטיקה אבל כולם עם חולצה לבנה ובלי טשאפס בלוריות בלשון המודרני אף אחד לא שר אלה חמדה ליבי וכשמי חוטא הוא עושה זאת בצנעה לא כמו אז שלא התביישו העיקר היה ההתמדה בלימוד בישיבה אם למדת הכל היה מותר כולל חילול שבת, היום הבחורים טכנולוגיים אבל לא קלים כמו אז. גם אז עסקו בפוליטיקה אבל אחרת פנימית בתוך הישיבות בכל מקום היה פאליטיק, בפונוביז' לחמו תלמידי הראשי ישיבות זה עם זה, בחברון היו אז פאליטיק אחר, ואם תשאל אותי אם הייתי רוצה לשוב לימים ההם מבחינת הלימוד והפאליטיק אולי כן, אבל בכל היתר לא

    השבמחק
  3. למה אין לך את האומץ לכתוב כי הרב שך הוא שהביא את החורבן על הישיבות כשהחדיר פוליטיקה ועיתונים לישיבות, זה אולי לא מתאים היום עם הזרם הזה שלא רוצה לומר מילה רעה על הרב שך אבל זה האמת הוא זה שהביא את האסון על הישיבות ואיני יודע אם עוד אפשר בכלל לתקן

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.