רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

דמי חנוכה: בית המשפט חייב את המשטרה לפצות את יהודה גליק על מעצרי שוא

מאת מקדאשער
שבועיים לאחר שמשטרת ישראל נכנעה לשביתת הרעב של יהודה גליק מנהל הליב"ה (המיזם לחופש יהודי בהר הבית) ואיפשרה לו להיכנס להר הבית, זוכה גליק בניצחון מתוק נוסף במאבקו מול העויינות של משטרת ישראל בהר הבית. בית משפט השלום הורה למשטרה לשלם לו פיצויים בסך 30,000 ש"ח.
ראשיתו של המקרה בשנת 2009 עת עתר גליק לבגץ כנגד משטרת ישראל על אפליותיה נגד יהודים דתיים בכניסה להר הבית. בג"צ דחה את העתירה לאחר שקיבל את גירסת המשטרה שהכחישה כל סוג של אפלייה בין היהודים הדתיים לאחרים בכניסה להר הבית. יחד עם זאת קבע בגץ כי בידיו של גליק להמשיך ולעקוב אחר התנהלות המשטרה ובמקרה הצורך לשוב לעתור בבג"ץ.
לצורך המשך המעקב יצא גליק לצלם את עמדת הבידוק של המשטרה, על מנת לתעד ולהוכיח את האפליה היומיומית המתקיימת במקום כלפי יהודים בעלי חזות דתית.
משטרת ישראל לא אהבה את העובדה שגליק מצלם את התנהלותה המפלה, ועצרה אותו מיד כאשר החל לצלם את התנהלות השוטרים בכניסה להר הבית. המשטרה עצרה את גליק פעמיים באותם נסיבות.
בתגובה למעצריו הגיש גליק תביעת נזיקין נגד המשטרה, עוה"ד אביעד ויסולי ב"כ של גליק טען שבמעצרו היה משום עגמת נפש, לשון הרע ופגיעה בזכויותיו, ותבע על הנזקים הללו פיצויים בסך 29,700 ש"ח.
בית המשפט כאמור קיבל את התביעה במלואה וחייב את המשטרה לשלם לגליק את מלוא סכום תביעתו בתוספת ריבית והצמדה מיום הגשת התביעה 21/710. בפסק הדין קבעה השופטת כי השתכנעה כי "התובע נעצר לא בשל הפעולות הספציפיות שעשה בכל אחד מן האירועים, אלא בשל העובדה שהוא מסומן אצל הנתבעת (וייתכן כי בצדק) כפרובוקטור... שיקול זה אינו יכול להיות שיקול לעיכוב או מעצר של אדם ללא בסיס עובדתי המצדיק את העיכוב או המעצר באותן נסיבות. מעצרו או עיכובו של אדם ללא סיבה עכשווית ראויה, אלא בשל פעולות שביצע בעברו או בשל דיעותיו, הינה פעולה שלטונית המאפיינת שלטונות אפלים ולא את השלטון הדמוקרטי של מדינת ישראל. התוצאה היא שהתובע ראוי לפיצוי בגין שני עיכובים אלה".
תביעה נוספת של גליק על עיכוב שוא באירוע שלישי נדחתה, לאחר שהשופטת קבעה כי גליק לא הצליח להוכיח שהמשטרה פעלה באופן בלתי סביר.
גליק קרא לכל מי שנפגע בהר הבית על ידי המשטרה או כל גורם אחר לא להשלים את האלימות המשטרתית ולדרוש את סעדו בעתירות משפטיות. מיזם הליבה יסייע לכל מי שיבקש לפנות לבית המשפט לקבלת זכויותיו, אמר גליק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.