רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

על ראש הממשלה לאמץ ביקורת ולא לדחותה



מאת יהודה גליקמן

מה רוצה ראש השב"כ לשעבר כשהוא מטיח ביקורת כה נוקבת על ראש הממשלה, והאם נוכח התשובות של מקורבי נתניהו לא מדובר בקנטרנות?

אלא שהתשובה היא פשוטה, ברור שמי שהיה ראש שב"כ או ראש מוסד, איננו אדם אווילי או תלוש, וממילא גם טענותיהם של אנשים מסוג זה אינם אוויליות וחסרות סימוכין. אלא שהויכוח הוא יותר מה שלא נאמר כי זה לא פוליטיקלי קורקט, מאשר מה שנאמר, ולהלן בהרחבה.

נתניהו מכהן כבר זמן ניכר כראש ממשלה, בעוד לא בנמצא מתמודד ראוי בשדה הפוליטי להחליפו במוקדם או במאוחר הנראה לעין.

עובדה זו מעניקה לראש הממשלה, שכרון כח ותחושת ביטחון עצמי לנהל סדר יום כאוות נפשו ובהתאם לאג'נדה שאותה הוא מיצר ומנתב בהתאם לאירועים המתרחשים מול הקהילה הבינלאומית וגם כלפי גורמים פנימיים.
אין ספק שמצב זה מנוון את ראש הממשלה מחשיבה מקורית, ואין לו צורך להתאמץ ולהוכיח את עצמו, מצב שלא היה מתרחש אם היה מתמודד ראוי לרשות הממשלה באופק.

מצב זה למרות היותו ליגאלי וחוקי לחלוטין גם באמות השיפוט הדמוקרטיות ביותר, עדיין לא מצדיק את המצב שראש הממשלה מעדיף והוא לנהל את המדינה ללא ביקורת, להיפך, ככל ששלטונו יציב יותר כך זה צריך לגרום לביקורת מושכלת יותר ועניינית כדי שהממשלה תתנהל בצורה הכי קרובה לאידיאלית (יודגש כי המאמר עוסק בהתנהלות ובהצבת סדר יום ולא במשגים ולחצים או אינטרסים פוליטיים המובילים את הממשלה להחליט החלטות מסוימות).

מה שבעצם מבטאים, גם ראש הממשלה לשעבר, וגם ראשי זרועות הביטחון לשעבר, זה את גודל המבוכה שקיימת במגרש הפוליטי, בנוגע ליציבות כסאו של ראש הממשלה בהעדר מתמודד העשוי לאיים על מקומו.

מצב זה של העדר מנהיגות בקרבת ראש הממשלה העשויה להוות אלטרנטיבה, הוא המפריע העיקרי לאותם דוברים המטיחים ביקורת כזו או אחרת על ראש הממשלה ועל אופן התנהלותו.

ראש ממשלה חכם במצב כזה, צריך לאמץ את אותה ביקורת ולא לדחותה בזלזול רק בגלל שאם יזלזל יגרום למפלתו אף בטרם עת, העם מוכן לקבל ראש ממשלה שאין לו מתחרה לאורך זמן אך הוא לא מוכן לקבל ראש ממשלה שמתייחס בבזיון למבקריו גם אם לא ניכר שהביקורת יסודית ועניינית תמיד.

באשר לתובנה העולה מהדברים, מוטב לו יגדיר מר נתניהו את ממשלתו מחדש, יקרא לימין ימין ולשמאל שמאל, ויחתור לשילוב מפלגת העבודה בממשלתו על פני מריחת הזמן הלא ברורה שאליה חותרים אנשי מפלגת יש עתיד, שכלל לא ברורה מהי משנתם ותפיסתם המדינית, ומהי משנתם החברתית באמת מלבד חינוך מחדש בכפיה לרוב אזרחי המדינה.

היו ברוכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.