רגעי השבוע - פרשת וארא - מברכים שבט
השיעור על נחת יהודית בבית הרפואה איכילוב / הכרת הטוב לתורם בדיוק לאחר 99 שנה / זעקת האב בתחנת הרכבת בעיר מוגילוב / האורות שוב דולקים בבית שברחוב בולשוי דוויאטינסקי פרולוק מספר 8
א. איש וביתו למהדרין
"מה המשותף לפרשת ויחי, פרשת שמות וחג החנוכה?", כך שמעתי מאן דהו העומד ליד ארון הקודש, ופתח את שיעורו היומי בשאלה זו. הסתקרנתי והטיתי את אוזניי לשמוע את דבריו.
היה זה לפני כשבועיים בהיותי בארצנו הקדושה, וזכיתי ללוות בן משפחה, שהוזמן לסדרת בדיקות חד-שנתיות בבית הרפואה 'איכילוב' בתל אביב, לאחר שתרם את כלייתו במתן בסתר ליהודי חולה מאוד ובכך הציל את חייו. לפי הנוהל, מגיע התורם לביקורת שגרתית מדי שנה או שנתיים, והיות ותורם יקר זה היה ללא רכב משלו ובן ירושלים הוא, זכיתי במצווה גדולה זו לשמש כ'בעל-עגלה' לאיש שבגופו ממש הציל יהודי אחר. וכיוון שכבר הגיע זמן מנחה גדולה, פנינו שנינו לבית הכנסת שבקומה השנייה, ועד התחלת התפילה נפניתי לחוק לימודיי. אך השאלה הנ"ל הסיטה את ריכוזי אל המדבר. הקשבתי, אך לא הבנתי את מהלכו. ואדרבה, מתוך דבריו עלתה בלבי מסקנה שונה ממה שרצה לומר.
כל המעשה הנ"ל קרה ביום חמישי שלפני שבת פרשת שמות. ביום ראשון שאחר כך, שוב התבקשתי לרדת לעיר זו לבדיקה נוספת לאותו תורם צדיק, בחלק מתהליך הבדיקה השגרתי, אך לא התאפשר בפעם הקודמת. גם הפעם באתי בשערי בית הכנסת, ובפתחו פוגש אותי זה שמסר את השיעור ביום חמישי, והפעם הוא קידם אותי בברכת 'שלום עליכם'. כיוון שראיתי כי שעתו פנויה וגם אני לא מיהרתי כל כך, אמרתי לו כי מאוד נהניתי מדבריו ביום חמישי, ואף חזרתי עליהם בדרשה בין קבלת שבת לערבית כאשר ביקשוני לשאת בליל שבת קודש באחד מבתי הכנסת בעיירה קטנה שבצפון ארצנו. "אמרתי זאת בשם אומרם", ציינתי בפניו, גם כדי להביא גאולה לעולם וגם בכדי לכבד את העומד לפניי.
אך כאן פרץ ויכוח גדול בינינו, בו נזכרתי בלומדי השבוע ביום שני את החומש היומי המפרט את "אלה ראשי בית אבותם".
וכך היו דברי מוסר השיעור, ואביא רק תמצית הדברים שנמשכו כ-ח"י דקות: "בפרשת ויחי כתוב 'ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו'. ולעומת זאת, בתחילת פרשת שמות כתוב 'ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו'. בהוספת 'איש וביתו'.
לאחר שציין להבדל בין שתי הפרשיות, הזכיר הנואם את חנוכה, שבה קיימת ההלכה היחידה בשולחן ערוך עם אפשרות 'מהדרין', כפי שנאמר בגמרא: 'תנו רבנן, מצות חנוכה נר איש וביתו, והמהדרין נר לכל אחד ואחד'.
וכעת ביאר את חידושו: כל זמן שיעקב לא מנה את יוסף ברשימת משפחתו - כפי שהיה לפני שירד למצרים, לא היה זה בבחינת 'איש וביתו', זה לא היה 'מהדרין'. יעקב היה צריך לקבל את בניו כמו שהם, גם אם לא הולכים בדרכו. ורק כאשר הגיע למצרים ואיחד את משפחתו, הרי שמשפחת יעקב הפכה להיות 'איש וביתו' - משפחה למהדרין!
אני לעומתו טענתי כי אדרבה! מחידוש זה, משמע הפוך לגמרי: לאחר שיעקב אבינו הגיע למצרים וראה את פרישותו וצדקותו של יוסף בנו הצדיק, את אשתו ואת ילדיהם הכשרים - רחב לבו, עד שהיה יעקב בבחינת 'ויחי', ודווקא לכן היה 'איש וביתו' למהדרין ממש!
כל זה היה עם הרב אברהם רזניקוב, המשמש כרב בית הרפואה הגדול 'איכילוב', מוסר בו שיעורים תמידין, עונה על שאלות מסובכות ומקבל כל אדם בספר פנים יפות. אומנם הכיוון שלי מנוגד לרעיון שלו, אך שבעים פנים יש לתורה, וכל אדם מוצא בה את הדרך שלו בעבודת ה'.
ב. סגירת מעגל מופלאה
מספר מועט של צעדים מפרידים בין מקום מושבו של האדמו"ר מ'תולדות אברהם יצחק' שליט"א, לחדרו של האדמו"ר מסלונים שליט"א בבניין ישיבת סלונים, שהינה אחת הישיבות הוותיקות בירושלים. אך בלוח הזמנים התגלו כמה דקות פנויות בין שתי הפגישות של הרב הראשי עם שני האדמו"רים. הצעתי לרב הראשי הרב לאזאר שליט"א, לבקר בבית הכנסת ההיסטורי החב"די הסמוך, ומוכר בשמו הירושלמי "בעל התניא שול", השוכן במעלה רחוב 'בעל התניא' בשכונת מאה שערים.
שעת דמדומי בין הערביים של יום רביעי, והרב לאזאר נכנס לראשונה בחייו בבית כנסת עתיק זה. בצד יושב אברך עול ימים בבגדי שיראין שבתיים ירושלמיים, כנראה בדרכו לחתונה משפחתית, אך אינו מוותר על לימודו היומי בחומש-רש"י עם החברותא שלו. הוא מזהה את האורח הנעלה ומספר על היושב לצדו ששמו ר' אברהם מינצברג. "הבן של הקבלן ר' משה?" אני שואל, והוא משיב בחיוב, ומספר על אביו, יהודי ירושלמי שורשי שהיה נוסע כל שנה לשהות בחודש תשרי אצל הרבי; ואף הוא עצמו התלווה שנה אחת לנסיעה זו, וזיכרונות רבים נושא הוא בלבו עד עצם היום.
"כאן נמצא הגבאי הכי מסור בעולם"! אני מספר בהתלהבות לרב, תוך שהוא מתבונן אל תקרת בית הכנסת, המעוטרת בציורים עתיקים מרהיבי-עין של הצייר הירושלמי הנודע ר' יצחק בק ע"ה, אל הווילונות המגוהצים, ואל הספרים המסודרים ובית ה' העומד לשם ולתפארת. "אני הבן שלו", מספר אברך שעומד בצד, "אבא נמצא כעת בבית". הוא מעדכן, ומטלפן לאביו הגבאי הוותיק הרה"ח ר' הערש'ל חנון. הרב משוחח איתו דקות ארוכות, מפליא את תפעול המקום ומברכו בברכות רבות.
בכמה מילים אני מספר לרב, כי סבא שלנו, הרה"ח ר' ישראל שמעון שיין - אזולאי ע"ה, היה אחד מעשרת התושבים הראשונים בשכונת 'מאה שערים', ויחד עם חברו הנוסף שאף הוא היה חסיד חב"ד, היו החסידים היחידים בשכונה כולה, שהוקמה בידי 'הפרושים' תלמידי הגר"א מווילנא. סבי זה היה מראשוני מייסדי המניין החסידי בשכונה, למרות שבתקנות השכונה נקבע כי במקום לא יוקמו בתי כנסת אלא בנוסח אשכנז בלבד, ולאחר מכן נטל חלק בייסוד בית כנסת זה, לפני כ- 125 שנה.
אני מצביע על 'נר התמיד' שבקיר המזרח, ולצדו שלט הנצחה לסבי, חתנו של רבי ישראל שמעון שיין, שאף הוא מראשי בית הכנסת, הוא הרה"ח ר' שמואל קירשנבוים ע"ה, ובהשגחה פרטית בדיוק היום, יום רביעי ט"ו בטבת, הוא יום היארצייט שלו, ויבדלחט"א אבי שיחי' הקרוי על-שמו, מציין מדי שנה יום זה בלימוד משניות ואמירת קדיש יתום. "וכאן", אני מראה באצבע לפי מה שסיפרו לי, "ישב סבא שלי מצד אמי שתחי', הרה"ח ר' שייע ציינווירט ע"ה, אף הוא מחשובי פארי ירושלים של הדור הקודם, ששקד בקביעות על התורה והתפילה במקום זה; וזכיתי להיקרא על-שמו".
כל זה קרה כבר בשבוע שעבר, אך רק השבוע, בעודי עובר על התמונות שצילמתי באותו מעמד, אני מגלה דבר מפעים שריגש אותי מאוד: לוח שיש הקבוע בקיר המערבי של בית הכנסת, מנציח את התורם הנכבד בשם ר' יצחק, שעל-שמו נקרא עד היום בית הכנסת "אוהל יצחק". חלפו מספר שנים, והשמועה מהעיר 'קניגסברג' הגיעה לירושלים כי ר' יצחק התורם נפטר. הגבאים המסורים בעלי מידת הכרת הטוב, מזמינים לוח שיש נוסף, לציין את יום פטירתו של התורם - ט"ז בטבת, בדיוק בתאריך ביקורו של הרב הראשי! אני מעיין בלוח כדי לראות את שנת הפטירה, ומתברר שעתה אנו בתחילת שנה המאה לפטירתו.
ואני מתבונן בהשגחה העליונה המופלאה: כיצד ביום היארצייט של התורם ר' יצחק שמוצאו מהעיר 'קניגסברג', שנקראת היום 'קלנינגרד' שברוסיה, הגיע לבקר בבית הכנסת שהוא תרם רבה הראשי של רוסיה, שלפני מספר שנים השיב כגמולו הטוב לתורם, בכך, שהביא אברך צעיר, צאצא למייסד ביהכ"נ רבי ישראל שמעון שיין - לשמש כשליח הרבי בעיר קלינינגרד!
ביום ראשון הקרוב, עת יצעדו מאות ואלפי יהודי העיר קלנינגרד, בטקס גדול לציון 80 שנה לצעדת המוות של אלפי יהודי העיר בידי הנאצים ימ"ש, יביט לבטח ממרומים התורם ר' יצחק ז"ל, שנפטר ונקבר בעיר זו, 20 שנים לפני כן, ובוודאי תגל נפשו לראות את האברך הצעיר, בני היקר הרב אברהם-ברוך ומשפחתו שיחיו - שלוחי הרבי בעיר זו, צאצאים ליהודי הירושלמי שהקים בתרומתו שלו את בית הכנסת, העומד על תילו עד היום בירושלים הקדושה.
ג. עמו אנוכי בצרה
רחוב 'פערוומאיסקעיא', ברחבת תחנת הרכבת שבמרכז העיר 'מוגילוב'. זעקה נשמעת בין אב לבתו: "צייטל, וואוו זענען די זאכן? וואו איז יאָסלע? וואוו איז דער זעקל מיט די טעפּלאך? וואוו זענען די קישינעס? דו ביסט אַ גרויסע מיידל. וואס איז געשען מיט דיר?! (= איפה החפצים? איפה יוסל'ה? היכן השק עם הסירים הקטנים? איפה הכריות? את הרי נערה בוגרת, מה קרה לך?!).
באוזניות אני שומע הוראות, להרים את הקול, לשנות את הטון, ושוב אני חוזר על המשפט, אך הם שם מאחורי הזכוכית לא שבעי רצון. "נסה שוב" הם מבקשים, ולי כבר ממש לא נעים...
לפני מספר שבועות קיבלתי פנייה חריגה: "עורכים של סרט תיעודי-היסטורי מחפשים דובר אידיש מלידה, לקריינות בכמה קטעים קצרים". אישרתי ורשמתי לעצמי. לתומי חשבתי כי מדובר במשהו פשוט, עד שאפילו התפלאתי מדוע לא די בכך שאקליט את המשפטים בטלפון ואשלח אליהם. אך גיליתי כי זו הייתה פרוצדורה מורכבת כמו שהרוסים אוהבים... חתימות על חוזה עב כרס המקנה להם את הקלטת דבריי ללא תנאים, איסור צילום, התחייבות לאי מסירת פרטי הסצנה, ועוד סעיפים רבים, כאילו אני חותם על משכנתא בנקאית גדולה לרכישת הצי הרוסי כולו...
נכנסתי לבניין מרשים בהחלט, העומד על שפת נהר מוסקבה הקפוא. צוות רציני קידם את פניי ושמח מאד בהופעתי. בחדר העורכים קיבלתי סקירה על הפרויקט: סרט חדש בן מספר פרקים המתעד את ההיסטוריה ברוסיה לפני כמאה שנה, וכולל בתוכו איך לא - מעורבות יהודית. על המסך הענק הופיעו שני קטעים בזה אחר זה, האחד המתאר קבוצת שתדלנים יהודים אמידים שהגיעו למוסקבה, ובתמימותם מנסים לשכנע את אחד ממובילי השלטון הקומוניסטי (שאת שמו כמובן אסור לי בשלב זה לגלות), בכדי שיפעל למען אחיו, אך הוא מתנכר ליהדותו ומשליך אותם בבושת פנים.
בקטע השני, מאות חיילים גודשים את תחנת הרכבת בעיר מוגילוב, לידם קבוצת יהודים שנמלטה מהכפרים מסביב ונקלעה ביניהם. אבא מפוחד שהלך לחפש את רעייתו, חוזר ומגלה לחרדתו כי בנו יוסל'ה ומעט החפצים שלהם - נעלמו.
לפי מספר הנציבים בקטע שראיתי, אני מבין כי מושקעים כאן סכומי עתק. מדובר כנראה בפרויקט רציני, ולכן גם לא התפשרו על אידיש מקומי, אלא חיפשו מישהו שזו 'מאמע לשון' שלו.
"מנין היהודים שהגיעו למוסקבה?" אני שואל את העורכים באולפן, על הקטע הראשון שהראו לי. והם מציינים שם של עיר אוקראינית מסוימת, בלי להבין מדוע זה מעניין אותי. ואני מפתיע אותם: 'מבטא האידיש באוקראינה, שונה מהאידיש המדוברת במוגילוב שבבלרוס'. הם קופצים משמחה על כך שבכל קטע אדבר באידיש הנצרכת והמתאימה...
אך כאמור הם לא שבעי רצון, ומבקשים ממני שוב ושוב לחזור על הקראת הטקסטים. הם אומנם קצרים, סך הכל מספר מילים הצריכות להתאים לשחקן המגלם את היהודי של פעם, המופיע על המסך הגדול שמולי. אך האכזבה ממלאת את פניהם מבעד לחלון.
אני עוצר הכל. מתיישב בדעתי, וכמו מאליהם עולות בי המילים שהבטיח הקב"ה ליורדים מצרימה - כפי שאנו קוראים בשבועות אלו - "אנוכי ארד עמך מצרימה". הקב"ה יורד לחוש את ההרגשה של בניו במצרים. כנאמר בתהלים: "עמו אנוכי בצרה". הבנתי מה עליי לעשות. סימנתי להם לשקט. עצמתי את עיניי, ובמחשבותיי הפלגתי עשרות שנים לאחור. כביכול עומד אני כעת להיכנס אל אחד האנשים החזקים במדינה, שבהינף ידו יכול לחרוץ את גורלי וגורל אחיי הנאנקים מסבלם. הנשימה כבדה. הנה אני לידו, ומתוך לבי פורצת הבקשה הנפשית: "האב רחמנות אויף אונז! ראטעווע. אוי וויי מיר. פארגעס נישט פין דיינע אידישע עלטער'ן..." (=רחם עלינו! הצל אותנו! אל תשכח את הוריך היהודים!). ואז מגיע הקטע השני ונזכר, כי מוצאו של סבי רבי ישראל שמעון שיין, שסיפרתי עליו בקטע הקודם, הוא מהעיר מוגילוב, או בשמה היהודי: מוהילב. והזעקה של 'אבא של יוסלה', נשמעה מעומק ליבי, עד שהרגשתי לחלוחית בעיניי.
נרגעתי, ושאגת 'ספסיבה' מחדר העורכים הסמוך, נשמעה עד אליי בחדר ההקלטות...
ולתמונת השבוע שלי: אשרינו מה טוב חלקנו
הוא עוד לא הספיק להתיישב על כיסאו שבחדר הסגלגל, ומיד הבטיח הנשיא ה-47 החדש לאומה האמריקאית, להחזיר את ארה"ב לתור הזהב שלה. בלי חנפנות ומליצות, הכריז את חזון הממשל החדש שבראשותו, לחיזוק בריתות ישנות ויצירת חדשות, איחוד העולם המתורבת נגד הטרור האסלאמי הקיצוני, והחזרת השפיות המשפחתית והתרבותית לארה"ב.
המדרש אומר "חכמה בגויים תאמין", ואולי כל אחד מאיתנו יכול ללמוד ממנו איך בלי להניד עפעף אחד, ביטל סנקציות, העניק חנינה, קרע צווים של קודמו ביידן, עליו התבטא בין השאר: 'אנחנו נפטרים מכל הסרטן של ביידן'. כך זה טראמפ, שחזר לאחר ארבע שנים, והסתער על תפקידו בכל הכוח והמוח, הגורמת לרבים בעולם לתקווה גדולה, ובמיוחד השראה מהאיש בן ה-78, שהראה כמה ניתן לעשות ולהספיק במספר שעות.
בעוברי אתמול בבוקר ב'קאלצו' ליד הבניין הגדול של השגרירות האמריקאית כאן ברוסיה, נראתה במקום תנועת אנשים מחודשת לעומת השנים שחלפו זה עתה. ונזכרתי באגדה ירושלמית המתהלכת על דודי-זקני הגה"ח רבי נטע ציינווירט זצ"ל, כיצד בבוקר למחרת הבחירות בארה"ב, בירר לפני שהחל לומר ברכות השחר, מי זה שניצח בבחירות באמריקה. וכשענו לו "ג'ימי קרטר נבחר", הודה על המידע ונעמד להתכונן לאמירת הברכות ושאר ההכנות לתפילת שחרית, שכמו כל דבר שבקדושה עשה בהתלהבות וברצינות גדולה.
הביט שם מאן דהו, ותהה בלבו איך יהודי כמו רבי נטע מתעניין בדבר זה. הוא בכלל לא היה אמור לדעת שיש בחירות בארה"ב. מה זה מעניין אותו בכלל? ממתי הוא מתעסק עם פוליטיקה? ועוד לדבר לשם כך לפני התפילה? איך זה ייתכן? ואכן ניגש אליו האיש ושאל אשר על ליבו.
חייך רבי נטע והשיב לו: "אני עכשיו עומד לברך את ברכות השחר. אחת הברכות היא ברכת 'שלא עשני גוי', ומי הגוי הכי גדול שכעת כל העולם מדברים עליו? נשיא ארצות הברית! ולכן עליו אני מכוון 'שלא עשני גוי'. אני מודה לקב"ה שהוא לא עשה אותי גוי, אפילו גוי מפורסם ובעל שררה, אפילו האיש הכי עשיר בעולם, אפילו נשיא ארה"ב! הוא כעת אולי הגוי הכי מוצלח והכי מאושר, ואני, יהודי פשוט ועני, אין לי כלום, אני שמח ומודה לקב"ה שאני יהודי, ואני מעדיף את זה אלף אלפי פעמים יותר, מלהיות הגוי הכי מוצלח והכי מאושר"!
פעמיים ניצל טראמפ בנס מניסיון התנקשות, וגם השבוע - בטקס השבעתו למד לדעת, כי עד כמה שהוא חזק, הרי שיש כוח עליון חזק ממנו, ובעקבות מזג האוויר נערך הטקס הפעם במתכונת שונה, בתוך הבניין ולא מחוצה לו כמקובל. עם כל העוצמה והכוח העומד לרשותו, הוא למד לדעת שתהלוכות העולם איתניו ומכלול טבעיו, הינם בידי הבורא יתברך, הוא משנה עיתים, מחליף את הזמנים, הוא שאמר ובדברו נהיה העולם. ואם העולם מקבל תזכורת לכך, עם ישראל על אחת כמה וכמה.
גוט שבת וחודש טוב!
שייע
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.