רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 23 במאי 2024

"היום בתניא" יום ה' ט"ו אייר


 "היום בתניא" יום ה' ט"ו אייר
תניא ליקוטי אמרים
 המשך פרק מ"ח (סוף עמוד ס"ח)
שנה מעוברת

"לקרב אל השכל יותר":
למרות שה"סובב כל עלמין" כאור מקיף, הוא נושא שמקורו ב"קבלה". 
מוצא רבנו לנכון להרחיב את באורו עד שיהיה מובן גם בשכל האדם - שכן, זהו אחד הדברים המאפינים את תורת חב"ד.
...
האור המקיף:
כדוגמת אדם, שמצייר  בדעתו דבר שראהו (בעבר) או שרואה אותו (בהווה). שבידיעה זו, אף שכל גוף עצם הדבר הנראה "גבו ותוכו ותוך תוכו, כולו מצויר בדעתו ומחשבתו" של הרואה. 
הנה, בבואנו לתאר מצב זה אנו אומרים, שדעתו של האדם כעת מקיפה את הדבר הזה כולו והדבר מוקף בדעתו ובמחשבתו של האדם. 
כך גם יש לראות באופן כללי, את האור העליון שבבחינת "סובב", המקיף בשוה את כל הנבראים בראיתו ובדעתו.
אלא, בעוד שבאדם, ראיתו המקפת בדעתו את הדברים השונים היא רק ענין דמיוני, "דמיון מחשבת האדם ודעתו". הרי שאצל הקב"ה, ידיעתו את הנבראים "מקפת כל נברא ונברא מראשו ועד תחתיתו ותוך תוכו, הכל בפועל ממש" (ובזה היא מהוה אותו מאין ליש).
...
שני אורות המשולבים בבריאה:
שני האורות ה"סובב" וה"ממלא", משולבים יחדיו בהתהוות העולם ובריאתו.
עם האור ה"סובב" מתהוה הדבר (ב"כח") "מאין ליש". ועם האור ה"ממלא" נברא כל פרט בבריאה כפי שהוא במתכונתו הנוכחית המוכרת לנו.
למשל: בידיעתו של הקב"ה המקיפה במחשבתו בפועל את כל עובי כדור הארץ תוכה ותוך תוכה. הנה, בזה נפעלת ההתהוות של כדור הארץ וכל מה שהיא מכילה "מאין ליש". ובהמשכת האור ה"ממלא" שהוא אור מצומצם ומוגבל הניתן לכל נברא לפי מהותו, מתקבלים כל פרטי הדומם והצומח הנמצאים בארץ.
נוסיף, שכמבואר במקום אחר, הענין הראשון נרמז במה שאמרו רז"ל ש"במחשבה אחת נבראו כל העולמות". 
והענין השני נפעל, במה שאמרו "בעשרה מאמרות (דיבורים) נברא העולם".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.