רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 21 במאי 2024

מכת החולדות חוזרת לבני ברק


 תחקיר מטריד ב'מאקו': "הצפות הביוב שהתגברו לאחרונה בבני ברק ומכת החולדות שחוזרת לעיר עלולות להביא למחלות קשות כמו טיפוס, עכברת ודיזנטריה" | המשרד להגנת הסביבה מאיים בהוצאת צו לעירייה | יעקב וידר: "במקום שהכסף הציבורי יושקע בטיפול בתשתיות הקורסות - העסקנים הפכו את העירייה למנגנון ג'ובים". 


בתחקיר מטריד מאוד שפורסם הבוקר באתר 'מאקו', טוענים במשרד להגנת הסביבה כי מאז כניסתו של ראש העירייה חנוך זייברט לתפקידו המצב הולך ומחמיר וכי במידה ולא ינקטו צעדים מידיים המשרד יוציא צו נגד העירייה.

יעקב וידר, חבר מועצת העיר בני ברק, שמוביל את המאבק במכת החולדות אמר כי "במקום לטפל בתשתיות המרוסקות של בני ברק, בהצפות הביוב שמסכנות חיי אדם ובמכת החולדות שחזרה להכות בתושבי העיר - עסקני העירייה הפכו את אחת מהעיריות העשירות בישראל למנגנון ג'ובים וקומבינות חסר תקדים".

אתי, מוותיקות בני ברק, סיפרה כי "החולדות חוגגות כי יש להן המון מה לאכול ברחוב. זה פשוט גועל נפש. בחניה למשל אני מסתכלת היטב לפני שאני נכנסת לרכב כדי שהן לא יקפצו עליי". לדבריה, הלכלוך וההזנחה ברחובות ניכרים. "העיר נראית כמו ונציה, אבל במובן הרע של המילה, הרחובות מוצפים מהביוב, שמבעבע ועולה על גדותיו ויש צחנה בכל מקום. צריך לבוא לראות כדי להאמין למה שקורה כאן".  

גם גילה מעידה כי המצב הפך בלתי נסבל. "אפילו החתולים מפחדים מהחולדות. הן עוברות ברחוב, בין הפחים ובבניין". לטענתה, היא כבר פנתה פעמים רבות לעירייה בבקשה לטיפול בנושא, אך בכל פעם נענתה באדישות ובזלזול. "רק לפני כמה ימים פניתי אליהם. הם אטומים, יחסי האנוש פשוט נוראיים, הם יכולים להתחיל לצעוק עלייך, על זה שאת פונה אליהם בכלל". גם אתי מתלוננת על יחס מחפיר: "הם מתנהגים כאילו אני ממציאה דברים. אנחנו משלמים ארנונה כמו בסביון, ומקבלים שירות כמו בעזה".

ניסים, גם הוא מיואש ומתוסכל: "ראש העיר החדש מכריז על גבי לוחות המודעות בפרסום רחב - 'אנחנו ננקה את העיר בכל מקום ובכל שעה', השאלה היא לאיזה עיר הוא בדיוק מתכוון. בני ברק מטונפת בכל מקום ובכל שעה. זו עירייה עשירה, ולמרות הכל אתה הולך ברחוב ורואה לכלוך בכל מקום. רק לפני שבוע הבת שלי התקשרה ואמרה שהיא לא מוכנה לעלות במדרגות של הבניין כי יש חולדה. הן מסתובבות חופשי. אתה יכול להתקשר לעירייה עד מחר וזה לא יעניין אותם".

יורם הורביץ, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה אמר, כי המשרד עוקב אחרי המצב התברואתי המדאיג בבני ברק. לדבריו, בעקבות התעלמות ממושכת מצד העירייה, נקט המשרד כלים חוקיים העומדים לרשותו, והוציא נגדה צווים לפי פקודת בריאות העם".

אמנון סולטמן, מרכז הדברה ומזיקים במשרד להגנת הסביבה, מעיד כי לאחרונה ראש העיר התחלף, ובינתיים – החולדות כבר הספיקו לשוב למקומן הטבעי – הרחובות.

הורביץ מוסיף כי עם כניסת ראש העיר החדש, דרש המשרד להגנת הסביבה לקיים פגישה עמו כדי לדון בנושא החשוב, אלא שזו נקבעה רק למאי ובוטלה ברגע האחרון, וכעת ממתין המשרד למועד הצפוי רק בעוד כחודש. עוד מסבירים השניים כי בימים הקרובים, ובשל התעלמות העירייה פעם נוספת, יוציא המשרד צו נוסף כנגדה, המפרט את הפעולות הדחופות שנדרשת הרשות המקומית לבצע, הכוללות בין היתר – איטום מערכת הביוב, תיקון התשתיות וניקיון העיר. 

ד"ר יואב אלקן הלמן, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל מרפאת יובלים של הכללית בפרדס חנה, מסביר כי "בריאות הציבור מושפעת באופן ישיר מתברואה לקויה, מצפיפות האוכלוסין ומהתפקוד של הרשויות המקומיות". לדבריו, ישנן מחלות שונות שעלולות להתפשט בסביבה שבה מתקיימים עכברים וחולדות, כמו למשל "טיפוס אנדמי" – מחלה הנגרמת מחיידקים ממשפחת הריקציה. "החיידקים נישאים בדם של החולדות ומועברים לבני אדם באמצעות עקיצת פרעושים שקודם לכן עקצו חולדות נגועות. היא מתבטאת בחום גבוה ובהופעת פריחה לאחר מספר ימים", הוא מסביר. עוד מציין הד"ר כי המחלה עשויה להיות מסוכנת, בעיקר עבור ילדים קטנים או מטופלים עם מערכת חיסונית חלשה. הוא מוסיף כי ישנן מחלות נוספות שמועברות באזורים שבהם ההיגיינה ירודה, כמו למשל עכברת, שיכולה לגרום לחום, כאבי ראש ופריחה. "הדבקה של בני אדם בעכברת מתרחשת לרוב בעקבות חשיפתם למים נגועים או לאדמה נגועה בשתן של החיות".

לגבי הסכנה הבריאותית העלולה להתרחש כתוצאה מהביוב הזורם ברחבי העיר, ד"ר אלקן-הלמן אומר כי מגע ישיר במי הביוב ללא רחיצת ידיים, עלול להביא לתחלואה, ובעיקר לשלשול כגון דיזנטריה, מחלת שלשולים וחום. "אם נניח ילדים נוגעים במים המזוהמים בטעות, ומבלי לשטוף את הידיים, הם יכולים להעביר את המחלה הלאה לילדים אחרים די בקלות". הד"ר ממליץ לתושבים להקפיד על שטיפת ידיים, וכן לנקוט אמצעים כגון הגפת דלתות וחלונות למניעת כניסת חולדות לבתים. כמו כן, הוא מדגיש כי ישנה חשיבות גדולה לכך שהרשות המקומית תדאג לסטנדרטים מספקים של סניטציה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.