רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 19 בפברואר 2024

"היום בתניא" יום ב' י' אדר א'

 

"היום בתניא" יום ב' י' אדר א'
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק כ"ט עמ' ל"ז
שנה מעוברת

טמטום הלב - סיבת התופעה:
כרפואה בגשמיות, שאם רוצים לשרש את המחלה, חיבים לחפש תחילה ממה היא נובעת. כך גם לעניננו, בבואנו למנוע  בעבודת ה' את "טמטום הלב", מחובתנו להכיר את הסיבה המביאה לתופעה זו.
לכל יהודי יש שתי נפשות, אלוקית ובהמית. וטמטום הלב של היהודי, אינו נובע מחמת  חיסרון במאמצי הנפש האלוקית בעבודת ה'. וכל "הסיבה היא, גסות הקליפה המגביהה עצמה על אור קדושת הנפש האלוקית, ומסתרת ומחשיכה אורה".
ובהתאם להבחנה זו, לא מציע אדמו"ר הזקן לסובל מטמטום הלב, שירבה בלימוד התורה ובהתבוננות בגדולת ה' ביזמת נפשו האלוקית. אלא, שיבטש וישפיל את נפשו הבהמית.
...
מי הוא האדם?
האדם מורכב מגוף ונפש. ברור שאת אישיותו מעצבים כחותיו הנפשיים ולא הגוף הגשמי. והנפש אשר הגוף בטל אליה ונגררת אחריה, "היא היא האדם עצמו".
אצל הבינוני, שנפשו הבהמית נמצאת בלבו בתוקפה כתולדתה והוא לא פעל בה שום שינוי לטובה "היא היא האדם" שבו. (נכון שמבחינה מעשית הוא נשמע לנפש האלוקית. הרי באופן כללי יחסו אליה הוא כאל דבר נוסף הניתן לו).
והנה, כאשר הבינוני שבור מעצמו וממצב נפשו הבהמית המגביהה את עצמה בו כנ"ל "והוא נבזה בעיניו" (הוא פשוט מרגיש מבויש ממצבו), הוא שובר בזה את הסטרא אחרא המעלימה על קדושת הנפש האלוקית, ונפתח לבו בעבודת ה'.
דרך אגב, משמיע לנו אדמו"ר הזקן, כי אצל הצדיק המצב שונה. הצדיק, שהפך את הרע שבנפש הבהמית לטוב ונפשו החיונית רק מחיה את הגוף. אצלו ניתן לומר, שנפשו האלוקית  "היא היא האדם עצמו".
...
 
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.