רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 11 בפברואר 2024

מאביו של הרבי זצ״ל תרומה

 
מאביו של הרבי זצ״ל
תרומה

וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
(כה,כב)

סנהדרין ז,ב

ההוא דהוה קאמר ואזיל [אדם אחד שהיה אומר והולך]: כי רחימתין הוה עזיזא [כאשר אהבתנו - אני ואשתי -  היתה עזה] , אפותיא דספסירא שכיבן [על רוחב הסייף שכבנו], והיה לנו מקום למדי, השתא [עכשיו] שלא עזיזא רחימתין [שלא עזה אהבתנו] , פוריא בר שיתין גרמידי לא סגי לן [מיטה בת ששים אמות אינה דיה לנו]. 

אמר רב הונא: קראי כתיבי [כתובים נאמרו, כעין רעיון זה],מעיקרא כתיב [מתחילה נאמר, במשכן] "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרובים אשר על ארון העדות" (שמות כה, כב) ותניא [ושנויה ברייתא] הארון היה גבוה תשעה טפחים והכפורת עצמה טפח הרי כאן עשרה, [ומתחילה כשהיתה חיבת ה' לישראל היתה שכינה מתגלה אף במקום מצומצם זה.]

ובבית המקדש נאמר "והבית אשר בנה המלך שלמה לה' ששים אמה ארכו ועשרים רחבו ושלשים אמה קומתו" (מלכים א' ו, ב), ולבסוף כתיב [נאמר]: "כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואיזה מקום מנוחתי" (ישעיה סו, א), [שכאשר חטאו ישראל בית המקדש כולו אינו רחב למדי שתשרה בו שכינה].

שאלות;

א) מהו הדיוק בפסוק ונעדתי לך, התורה יכול לכתוב רק ונעדתי שם ודברתי אתך מעל הכפרת …

  מהו לך?

ב) בתורה כל דבר הוא בדיוק, מהו הטעם שבנין בית המקדש הי׳ שישים ארכו, עשרים רחבו, שלשים קומתו?

ועוד שאלות ודיוקים.

תורת לוי יצחק, חידושים וביאורים בש״ס ע׳
קפג ואילך

ילקוט לוי יצחק עה״ת חלק ו סימן  טו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.