רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 18 באוקטובר 2023

"היום בתניא" יום ד' ג' חשון

 

"היום בתניא" יום ד' ג' חשון
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ"ה (עמוד קמ"א)
שנה פשוטה



המענה למשיגים על דברי הבעש"ט:
כאמור לעיל בדברי ההקדמה לפרק. האגרת שלפנינו נשלחה לקהילת וילנא, כמענה למתנגדים שכתבו את השגותיהם לאדמו"ר הזקן, על המובא בצוואת הריב"ש אודות השכינה המלובשת בנכרי המבלבל את היהודי בתפילתו (רעיון שהגאון מוילנא התנגד אליו בחריפות).
והנה, לאחר ההסבר לאורך האגרת, אודות התלבשות השכינה בקליפות, באומות ובנכרי היחיד. ולאחר ההבהרה בפיסקה הקודמת שיש הבדל בין "השראת השכינה" (שאינה שיכת בקליפות ועל האומות) לבין "התלבשות השכינה" (שאפשרי שתהיה גם בקליפות). מתיחס רבנו, לעצם טענתם של המתרעמים על דברי הבעש"ט הנ"ל.
...
הבסיס להוראת הבעש"ט:
רבנו מבהיר, שהוראת  הבעש"ט שלפנינו מושתתת על דברי האריז"ל.  והמתנגדים החולקים על הנאמר ב"צוואת הריב"ש" "אין להם אמונה במה שכתב האריז"ל בספר הגלגולים" בענין התלבשות השכינה בקליפות - וזוהי בעצם שרש בעיתם.
...
באור שהוא "לדוגמא ולאות":
לסיום מוסיף רבנו: שההסבר באגרת זו, מהוה "דוגמא" לביאור  אימרה מאימרות הבעש"ט. ולפנינו בעצם "אות", שגם לשאר דברי הבעש"ט התמוהים יש בודאי הסבר טוב.
והנה, כדי להביא את המתנגדים להבנה אמיתית בדברי האריז"ל בנושא שלפנינו, אין הדבר אפשרי אלא "על פי הקדמות לקוחות מכתבי האריז"ל מופשטות מגשמיותן, וכפי ששמעתי מרבותי". ואדמו"ר הזקן מביע את משאלתו להיפגש עם ראש המתנגדים "ופה אל פה אדבר בו אם ירצה ה'".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.