רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 6 בינואר 2023

"היום בתניא" שבת קודש י"ד טבת

 
"היום בתניא" שבת קודש י"ד טבת
תניא "ליקוטי אמרים"
פרק י"ב
שנה פשוטה
הבינוני ב"אמיתת שם התואר" - בהיכרות ראשונה:
הבינוני כפי שהוא ב"אמיתת שם התואר",  הוא יהודי שאינו נכשל בשום עבירה, גם לא בעבירה קלה (כרשע וטוב לו בדרגתו הנעלית). ולאידך, אין הוא מעבד את הרע אשר בנפשו הבהמית, כצדיק.

בתארו עד כמה מושללת העבירה מבינוני זה, כותב התניא, שהבינוני "לא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם, ולא נקרא עליו שם רשע אפילו שעה אחת".

ומשמעות הדבר: שגם אם בעבר הוא נכשל  בעבירה.  הרי שהוא עשה תשובה גדולה, שלא רק שנמחל עונשו, אלא שגם לא נשאר בו שום רושם מטומאת העבירה, "רושם" הפועל את התופעה שבה "עבירה גוררת עבירה".

כך שאפשר לומר, שהבינוני (גם אם בעבר נכשל בעבירה איזו שתהיה), הרי שבמצבו העכשווי, מבחינתו,  עשית עבירה מושללת ממנו  לחלוטין.
...
הבינוני בשעת התפילה:
הזמן שנקבע לתפילה, הוא  "שעת מוחין דגדלות למעלה" - השעה שלמעלה, מאירים  החב"ד של הספירות העליונות. 
ובמקביל, למטה, היא שעת הכושר לכל אדם לקשר את החב"ד שלו ולהעמיק דעתו בגדולת ה' - כפי שהיא מובנת ונראית מהתכנים שבתפילה ושבקריאת שמע וברכותיה.

התבוננות זו, מעוררת בלב בחלל הימני (בנפש האלוקית) אהבה כרשפי אש לה' - ואז, בזמן התפילה, פועלת אהבה גדולה זו, גם כפיפה וביטול אל הטוב, לרע שבחלל השמאלי.

 וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בכך, שבשעת התפילה גם לנפש הבהמית יש אהבה לאלוקות, כנאמר "בכל לבבך - בשני יצריך".
...
הבינוני  אחר התפילה:
"אבל אחר התפילה", כשהאדם מפסיק להתבונן בגדולת ה', הרע שבחלל השמאלי חוזר ומתעורר בתאוותו, לתאוות העולם הזה ותענוגותיו (אולם הבינוני מתגבר עליו כמבואר להלן).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🌺שבת שלום! מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים ליד שולחן השבת.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

-------------------------
פנינה חסידית לשבת
⛳️⛳️⛳️⛳️⛳️
פרשת ויחי פרק מט, פסוק כח

"כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם"

התואר שבט
נקראו בני ישראל בשם "שבטים", לומר לך, שהם כענפים המתפשטים מן האילן.
בעץ ניתן להבחין:
* בגוף האילן ושורשו.
* בענפים המתפשטים מגוף האילן
* בפירות הגדלים על הענפים.
למרות שבפרות בא לידי ביטוי כל שבח האילן, יש להדגיש, ש המשכת החיות מגוף האילן אל הפרי, נעשה רק באמצעות הענפים-השבטים
וכשבטי העץ הגשמיים, כך יש לראות את בני יעקב, בעבודתם הרוחנית בעולם הזה, ביחס לאביהם - כענפים המקבלים את חיותם, מגוף האילן ושורשו.
           ***
שבט - מלשון כוכב שביט (שבאמצעותו נמשך אור).
באופן כללי, אור הכוכבים אינו דומה לאור השמש או הלבנה, אבל יש בהם מעלה, שהם מנצנצים ומבהיקים.
באור השמש והירח יש שינויים, מקטנות לגדלות.
יש הבדל בין אור השמש בתחילת היום, לאור המאיר בשאר היום, וכמו כן בירח, יש הבדל בין תחילת החדש להמשכו.
אולם ה כוכבים, מעת שהם מתראים ועד שהם שוקעים, הם מבהיקים.

בני יעקב נקראו שבטים, כי נמשלו לכוכבים המאירים בכל עת

כך בנוגע לבני יעקב ממש, וכך הוא בנוגע לכלל ישראל, בכל מקום שהם נמצאים, הם מבהיקים ומאירים באור התורה ובקיום המצוות.

מלוקט מהספר אורה לתורה, של הרה"ג יקותיאל גרין, ובו ריכוז ביאוריו של הרבי הריי"צ נ"ע על פסוקי התורה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.