היום בתניא יום ו' כב אדר ב:
ישנו כלל בלימוד התניא:
נקודותיים באמצע הפרק, מורים על הפסק חזק בין הענינים המתבארים.
ואצלינו: בתחילת הפרק (לח) התבארה מעלת עצם הדבור ( בדבור שבמצוות), הפועל תיקון בנפש החיונית (כדוגמת הנפעל במצוות המעשיות). ואחר הנקודותים, עובר רבנו לבאר את מעלת הכונה המשולבת במצוות.
...
התפילה ללא כונה:
על תפילה או ברכה ללא כונה, אמרו רז"ל, שהן כגוף ללא נשמה.
במאמרם זה, לא התכונו חז"ל לומר, שלדבור (ללא הכונה) אין שום חשיבות כלל.
שכן, גם לדבור שבמצוה וגם לכונה, יש לכל אחד מהם חשיבות המיוחדת לו. וכפי שהדבר מתבטא בהמשכת החיות שעל ידי כל אחד מהם.
אלא, שאין להשוות את הנפעל בקיום המצוות בעצם הדבור, עם הנפעל בכונה המשולבת בה.
...
כדוגמת הנבראים שיש להם גוף ונפש:
כשם שבכל הנבראים החיים על פני האדמה, שיש להם גוף ונשמה - שהגוף והנפש שהוכנסה בו הם בעצם שני נבראים שונים. ולמעשה:
א. יש חיות אלוקית הנמשכת לגוף, ומהוה אותו בזה מאין ליש (חיות הנמצאת בגופו של הבעל חיים גם כשהוא מת). ויש חיות מיוחדת המהוה את הנפש מאין ליש (גם בהיותה בפני עצמה, טרם התלבשה בגופו של בעל החיים).
ב. אין להשוות את ערכה של החיות המהווה את גוף הבעלי חיים, לערכה ומעלתה של החיות המהוה את נפשם.
הנה, כך בענין המצוות, שגם להם גוף ונפש:
א. עם קיום המצוה מבחינה מעשית, נמשך אור וחיות אלוקית ל"גוף" המצוה. ועם ה"כונה" נמשך אור וחיות נוספים ל"נשמת" המצוה.
ב. אין להשוות כלל, בין האור הנמשך עם מעשה המצוה, לאור הנמשך עם הכונה (שהוא נעלה הרבה יותר).
...
חבר נכבד:
מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
שבת שלום!
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית הכנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
ישנו כלל בלימוד התניא:
נקודותיים באמצע הפרק, מורים על הפסק חזק בין הענינים המתבארים.
ואצלינו: בתחילת הפרק (לח) התבארה מעלת עצם הדבור ( בדבור שבמצוות), הפועל תיקון בנפש החיונית (כדוגמת הנפעל במצוות המעשיות). ואחר הנקודותים, עובר רבנו לבאר את מעלת הכונה המשולבת במצוות.
...
התפילה ללא כונה:
על תפילה או ברכה ללא כונה, אמרו רז"ל, שהן כגוף ללא נשמה.
במאמרם זה, לא התכונו חז"ל לומר, שלדבור (ללא הכונה) אין שום חשיבות כלל.
שכן, גם לדבור שבמצוה וגם לכונה, יש לכל אחד מהם חשיבות המיוחדת לו. וכפי שהדבר מתבטא בהמשכת החיות שעל ידי כל אחד מהם.
אלא, שאין להשוות את הנפעל בקיום המצוות בעצם הדבור, עם הנפעל בכונה המשולבת בה.
...
כדוגמת הנבראים שיש להם גוף ונפש:
כשם שבכל הנבראים החיים על פני האדמה, שיש להם גוף ונשמה - שהגוף והנפש שהוכנסה בו הם בעצם שני נבראים שונים. ולמעשה:
א. יש חיות אלוקית הנמשכת לגוף, ומהוה אותו בזה מאין ליש (חיות הנמצאת בגופו של הבעל חיים גם כשהוא מת). ויש חיות מיוחדת המהוה את הנפש מאין ליש (גם בהיותה בפני עצמה, טרם התלבשה בגופו של בעל החיים).
ב. אין להשוות את ערכה של החיות המהווה את גוף הבעלי חיים, לערכה ומעלתה של החיות המהוה את נפשם.
הנה, כך בענין המצוות, שגם להם גוף ונפש:
א. עם קיום המצוה מבחינה מעשית, נמשך אור וחיות אלוקית ל"גוף" המצוה. ועם ה"כונה" נמשך אור וחיות נוספים ל"נשמת" המצוה.
ב. אין להשוות כלל, בין האור הנמשך עם מעשה המצוה, לאור הנמשך עם הכונה (שהוא נעלה הרבה יותר).
...
חבר נכבד:
מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
שבת שלום!
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית הכנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.