הרה"ח עוסק
בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת
כ"ק אדמו"ר שבת פרשת צו תנש"א ,
סימן א ,
תוכנו של חודש ניסן
,חודש הגאולה – שנקרא כך על שם ענינו המרכזי, חג הפסח, זמן חירותינו – מודגש
במיוחד בשבת שלפני פסח ,ניסן הוא מלשון נס ,ויתירה מזו ,ניסן [בשני נונין] מורה על
ניסי נסים – הנסים והנפלאות שהקדוש ברוך הוא עשה עם בני ישראל בחודש זה בהוציאם
ממצרים ,שמסמלים את ההנהגה הנסית ,המיוחדת של חודש זה , וענין זה [ של נסי נסים ]
בא יותר לידי ביטוי בשבת שלפני פסח [ שמיניה מתברך חג הפסח ] הנקרא שבת הגדול לפי
שנעשה בו נס גדול , הנס של למכה מצרים בבכוריהם
[ כפי שמבאר אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך שלו
באריכות ] וקבעו נס זה לזכרון לדורות בשבת וקראוהו שבת הגדול , ויתירה מזו , בשבת
הגדול היתה התחלת הגאולה והנסים של יציאת מצרים [ שלכן אומרים בשבת זה עבדים
היינו וכולהו ], וצריך להבין מדוע דוקא
הנס של למכה מצרים בבכוריהם נקרא [ א ] נס גדול [ יותר משאר הנסים ] , במה מתבטאת
גדלות הנס ? ועד שזהו [ ב ] התחלת הגאולה והנסים דיציאת מצרים , דלכאורה הרי זה רק
עוד נס בין כל הנסים שקרו במצרים , גם צריך הסברה בשייכות של נס זה עם יום השבת
דוקא , שקבעו נס זה לזכרון לדורות בשבת וקראוהו שבת הגדול , דאף על פי שישנה סיבה
על כך , מכל מקום צריך לומר [ על פי הידוע גודל הדיוק בכל דבר בתורה ובקביעות
הימים על פי תורה ] שיש לזה גם שייכות פנימית עם תוכן השבת , עד כדי כך שהשבת
נקראת שבת הגדול , ולהוסיף שהשייכות ד[ התחלת ] הגאולה והנסים עם שבת [ הגדול ]
הוא בהדגשה יתירה בשנה זו ,שהיום הראשון של פסח [ שאז היתה הגאולה והיציאה ממצרים
בפועל ] חל ביום השבת ,
סימן ב ,
אחד הענינים העיקריים בגאולת מצרים המודגש בתורה
הוא – זה שהגאולה היתה על ידי משה רבינו ,גואלם של ישראל , כפי שהתורה מספרת
ובארוכה שהקדוש ברוך הוא בחר דוקא במשה כגואל ישראל ,עד שאפילו כשמשה בקש מהקדוש
ברוך הוא שלח נא ביד תשלח ,לא קבל הקדוש ברוך הוא את בקשתו , כיון שהקדוש ברוך הוא
רצה שדוקא משה יהיה השליח לגאול את בני ישראל , מזה מובן , שלמשה יש שיכות עמוקה
לגאולה , ולכן יש בכחו דוקא לגאול את בני ישראל ,ועד שחז"ל אומרים על משה הוא
גואל ראשון הוא גואל אחרון , משה נקרא גואל אחרון אפילו בנוגע לגאולה האמיתית
והשלימה מגלות זה האחרון [ שתהיה על ידי משיח צדקנו ] שעליה נאמר כימי צאתך מארץ
מצרים אראנו נפלאות , ובפרט כידוע שגאולת מצרים היא הראש והשורש דכל הגאולות ,כולל
גם הגאולה העתידה לבוא – כיון שגאולה [ כל גאולה ] באה דוקא בכח משה ,
סימן ג ,
ונקודת הביאור בזה התכלית דגאולת מצרים היא
ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני השם אלקיכם המוצא אתכם מתחת
סבלות מצרים , ואנכי השם אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים ,זאת אומרת שהגילוי אלוקות
למטה בגאולת מצרים הוא , כדי שבני ישראל , כפי שנמצאים בעולם , יראו זאת ויכירו
וידעו את הקדוש ברוך הוא ,ויקבלו על עצמם [ אחר כך במתן תורה ] את התורה והמצוות
של הקדוש ברוך הוא , ועל ידי העבודה שלהם – לגלות אלוקות באופן קבוע ונצחי בחייהם
ובחלקם בעולם כפי שנפעל במשכן [ התכלית דיציאת מצרים ומתן תורה ] – ועשו לי מקדש
ושכנתי בתוכם , ובקביעות יותר – בבית המקדש [ ראשון ושני ] ובתכלית השלימות שתהיה
בבית המדש השלישי , מקדש אדונ- י כוננו ידיך , בית נצחי , בגאולה האמיתית והשלימה
, ועל ידי זה – גם לגלות אלוקות בעולם באופן כזה , עד לשלימות בזה לעתיד לבוא ,
כשכל העולם וכל האנשים שבו יכירו ויראו אלקות בגלוי ובשלימות ,ונגלה כבוד השם וראו
כל בשר יחדיו כי פי השם דיבר
המשך השיחה עיין דבר
מלכות ה תנש"א
בברכת התורה משולם
צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.