מאת הרב שאול שיף
אלה
הדברים אשר דבר משה : וכך כתב הסבא מסלבודקה ומובא ב"עיטורי תורה" - דברי
תורה כשיש בהם דברי קיטרוג ותוכחה, אין הקב"ה מייחד את שמו עליהם, שאין
הקב"ה מייחד את שמו על דברי פורעניות. ובחז"ל [ ילקוט שופטים, רמז סב ]
ירמיהו, בשעה שהיה מתנבא דברי נחמה היה הקב"ה מייחד שמו, שנאמר [ירמיה ב'
ב] כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך , אבל בדברי תוכחה כתיב [ירמיה א' א ]
דברי ירמיהו. וכן במשה, על כל דיבור ודיבור כתוב "וידבר ה'" , וכשבא
להוכיח כתוב "אלה הדברים אשר דבר משה ". וזה שכתוב בתהלים [ה' ד] "כי לא אל
חפץ רשע אתה לא יגרך רע". והרי דברי התוכחה נאמרו מפי הגבורה והנבואה, והם
גופי תורה, ויש בהם הכרח ותועלת רבה כדי להגיע לתשובה ומעשים טובים. ובכל
זאת, עם כל תועלתם, אין חפץ לה' בהם , ואינו מייחד שמו עליהם. משום שהם
גורמים צער ועגמת נפש, ואין בהם נחת רוח ושמחה שלימה.
אלה
הדברים : לפי שהן דברי תוכחות וכו' לפיכך סתם את הדברים והזכירם ברמז מפני
כבודן של ישראל [רש"י]. באחד הימים נכנס ר' לוי יצחק מברדיצ'ב לבית הכנסת
וראה מגיד אחד עומד על הבימה ודורש. כדרכם של המגידים הוכיח את בני עדתו
ומנה את כל העבירות שבין אדם למקום שהם עוברים עליהם. כשסיים דרשתו ניגש
אליו ר' לוי יצחק ואמר לו: עכשיו כשהשמעת דברי מוסר באזני הקהל והוכחתם
כראוי על עוונותיהם כלפי אביהם שבשמים, הגיעה השעה למנות הצער והיסורים
שסובלים ישראל בעולם הזה, ולזעוק לשמים שיתעוררו רחמי הקב"ה עליהם.
לא
תגורו : [ מובא ב"מאורות הגדולים" - ר' שמואל מסלנט אב"ד בירושלים, פסק
לחובה דינו של איש תקיף ועז פנים. הלה נשא את קולו , צעק ואיים: רבי, לא
אשתוק, אשבור את השמשות בחלונותיכם. ענה לו הרב בתקיפות: ואתה חושב שאני
אשתוק על כך?! נבהל התקיף מהתשובה, וחשב שכוונת הרב למסרו למלכות. מקורביו
של ר"ש שידעו שאין דרכו בכך, שאלו אותו למה התכוון. ענה להם בתמימות
ובניחותא : אם הוא ישבור את השמשות אשב בטל ולא אעשה דבר? מיד אזמין זגג
שיבוא ויתקן את השמשות השבורות.
אחינו
המסו את לבבנו: על מלת "אחינו" תלישא קטנה ועל "המסו את לבבנו" קדמא
ואזלא. הכוונה היא - אמר רבי אהרן מקדלין זי"ע- שתלישא קטנה, פירוד וקרע
קטן, קדמא ואזלא, מתקדם ומתרחב יותר ויותר, ועם הפירוד בא הפחד והכישלון.
ולמכיר
נתתי את הגלעד : ולמכיר, למי שלמד להכיר את הבורא, "נתתי לו את הגלעד" :
"גיל-עד", שמחה נצחית וסיפוק תמידי. [ אדמו"ר רבי דוד מלעלוב זי"ע ]
כבר כלו כל הקיצין וודאי וודאי משיח צדקנו עומד בפתח וצום תשעה באב יהפך מאבל ליום טוב. שבת שלום ומבורך. 
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.