רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 10 בפברואר 2016

בסוד שיח - תרומה

מאת הרב שאול שיף

ויקחו לי תרומה, מאת כל איש אשר ידבנו לבו, תקחו את תרומתי - ומובא ב"נחלת חמשה" : ג' מידות בנותני צדקה: א) מי שנתינתו היא לשם מצוות צדקה נטו, לקיים מצוות הבורא יתברך, וכמצוטט בשם הרבי  ר' בונם מפשיסחא על הפסוק "ולא ירע לבבך בתתו לו", שהפירוש הוא, שהאדם צריך לתת צדקה לעני לא מתוך רכות הלב, מתוך רחמנות, אלא מחמת ציווי השם. ב) מי שנותן צדקה מתוך טוב לב, שאינו יכול לראות בסבלו של העני וצערו. ג) מי שבעצם אינו רוצה לתת צדקה, אלא שהוא נאנס ונותן בעל כורחו, שאינו יכול  להתחמק. והנה כל השלושה מרומזים בפסוק. הראשון: "ויקחו לי תרומה", ופירושו: "לי" לשמי, שכוונתו היא לשם שמים בתכלית השלימות. השני - "מאת כל איש אשר ידבנו  לבו", היינו שנותן מנדבת לבו, שאינו יכול לסבול צער העני. השלישי  - "תקחו את תרומתי", שאין לו כל רצון לתת, "תקחו", הוא נאנס לתת.{עיטורי תורה‎}
מאת כל איש אשר ידבנו לבו - שאלו את האדמו"ר ר' מרדכי מצ'רנוביל זי"ע, מדוע הוא לוקח "פדיונות" גם מקלי עולם ועוברי עבירה? ענה להם: באמת , נוהג הייתי להיזהר ולא לקחתי "פדיונות"  אלא משומרי מצוות. שכן, את כספי הפדיונות חילקתי גם אני רק ליראי  שמים,כי כאלה היו רוב המקבלים. לא היה קבצן בעל עבירה.אולם, היום,יש גם בין המקבלים פורצי גדר ולכן איני מקפיד עוד מי נותן לי את כספי הפדיונות.
ועשו לי מקדש - בקארלסבאד ,צ'כיה, התלקח ריב בין אנשי הקהילה, האם להציב עוגב בבית הכנסת או לא. באותם ימים נפש  בעיר המרחצאות הרב שמואל מוהליבר.  "המתקנים" המצדדים בעוגב, סברו משום מה, שהרב מוהליבר הוא "מודרני" ויסכים, שעדיפים צלילי עוגב מלשמוע צריחותיו של חזן צרוד. פנו אליו. אמר להם הרב: אספר לכם מעשה שהיה. בביאליסטוק  פרצה שריפה וכל רכושו של העשיר המקומי  עלה באש, והוא נשאר בעירום ובחוסר כל. לעשיר הזה היה אח  יודע נגן, אלא שלא היה מחונן בבינה יתירה. כשבא לנחם את אחיו על אסונו, מצא את כל בני המשפחה בוכים ומיללים.על השבר שפקד אותם. אמר להם האח המוסיקלי : יש לכם קולות נפלאים  ואם הייתם משמיעים את היללות והבכיות בליכוד ריתמי,ובקצב מסויים, הייתה יוצאת מכל זה מנגינה, שהייתה מרטיטה את הלבבות והציבור היה חש עד כמה גדול צערכם. אתם צריכים לחלק ביניכם את התפקידים כדי שייצא דבר מושלם.
כך גם אתם=אמר הרב=יהודי שבא לבית הכנסת רוצה לשפוך את שיחו  לפני אבינו שבשמים  ולתנות את צערו לפני ה' , כל אחד בדרכו, והנה אתם באים ורוצים להכניס הרמוניה  וקצב בתפילות. להתפלל בליווית עוגב ?! רח"ל.
והנה אנחנו נכנסים למסלול "הפורימים" , הקטן והגדול , אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם. חודש טוב ומבורך,שבת שלום שטוף שמחה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.