רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 9 בנובמבר 2015

הפלייליסט של דרעי: הטרדות, ג'ובים וכסף ציבורי שעובר מיד ליד

מאת נתי טוקר

קללות, דחיפות וחפצים שעפו באוויר הפכו בליל הבחירות האחרונות במארס את מטה ש"ס במרכז הקונגרסים בירושלים לזירת קרב. פעילי ש"ס התגודדו דווקא סביב עמדת השידור של תחנת הרדיו החרדית קול ברמה, המזוהה עם הציבור הספרדי־תורני - ורק המאבטחים וכמה פעילים הצליחו להציל את העיתונאים שבעמדת השידור.
האירוע הזה ניקז אליו את הכעס הרב בין שני המחנות הבולטים בתוככי הציבור הספרדי־תורני, שהוא חלק מהקרב הפוליטי בין אריה דרעי לאלי ישי. שנתיים לאחר שמת מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, ואף שישי כבר לא נמצא בתנועה - המאבק בתוככי הציבור הזה לא שכך, ואף מתעצם. דרעי ואנשיו מנסים לקבל לידיהם חזרה את השליטה במוסדות התנועה ובמוקדי הכוח שלה - בחינוך, ברבנות, בכשרות ובתחומים נוספים, שנשלטו בעבר על ידי ישי ואנשיו. 


 וכך, בשבוע שבו הופנו כל הכותרות לדרעי על פניית הפרסה שביצע בסוגיית מתווה הגז והתפטרותו ממשרד הכלכלה, שנועדה לאפשר את אישור המתווה שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו - המאבק הסוער באמת מבחינת אנשיו, פעילי ש"ס, היה בשוק התקשורת החרדי. בזמן שפוליטיקאים חילונים טרודים בשאלה לאיזה כיוון נוטים כלי התקשורת הארציים כמו "ישראל היום", "ידיעות אחרונות", אתר וואלה או הערוצים 10 ו–2, דרעי זקוק לחשיפה ולאחיזה ישירה בכלי תקשורת שמגיע לגרעין הבוחרים שלו, החרדים בני עדות המזרח, ולכן הוא ופעילים נוספים מנהלים מאבק נגד מעוז חשוב במגזר שאינו בשליטתו - תחנת הרדיו קול ברמה.
מתחקיר Markerweek עולה כי בחודשים האחרונים נעשים ניסיונות לפגוע בתחנה באמצעות הטרדות מפרסמים, איומים על חברות גדולות או ארגונים, לחצים על רבנים והבטחות בתגמול באמצעות משרות תורניות וציבוריות. מנגד, כסף ציבורי של תקציבי פרסום בהיקף של מאות אלפי שקלים מועבר מתחנת קול ברמה לתחנה המתחרה, קול חי, המחוברת כיום לדרעי.

להמשך כנסו כאן:


רדיו קול ברמה הוקם בינואר 2009, כאשר לאחר שנים שבהן הציבור הספרדי־תורני ניהל מאבק של חתול ועכבר עם משרד התקשורת והפעיל אינספור תחנות רדיו פיראטיות, הוביל שר התקשורת דאז, אריאל אטיאס, מכרז להפעלת תחנת רדיו ארצית עבור הציבור הספרדי־תורני. תחנת הרדיו החרדית הקיימת, קול חי, היתה מיועדת לקהל האשכנזי; ואילו קול ברמה החדשה, פנתה לגרעין הבוחרים של ש"ס.
השליטה על קול ברמה ניתנה לשניים: איש העסקים הישראלי גבי אדרי (51%) ואיש העסקים הצרפתי צבי עמר (49%), ראש הקהילה היהודית במרסיי. שניהם היו מקורבים לישי, תלמידיו של הרב עובדיה - והסכימו בברכתו להשקיע מיליוני שקלים להקמת התחנה. 


עם חזרתו של דרעי לש"ס ב–2012, כשהרב יוסף עוד תיפקד, המאבק בין דרעי לישי עוד נשמר על אש נמוכה. ואולם לאחר מות הרב, ובמיוחד במערכת הבחירות האחרונה - אז פרש ישי מש"ס ונכשל בריצתו ברשימה נפרדת - כולם הורידו את הכפפות.
כך, מאז קיבל שליטה בלעדית על ש"ס, עושים דרעי ואנשיו מאמצים להציב נציגים מטעמם בכל תפקידי המפתח במוסדות ש"ס. אבל בתחום אחד, אולי החשוב ביותר, דרעי מתקשה: התקשורת. מצד אחד, עיתון "יום ליום" היומי של ש"ס, שבשליטת קובי מימון, מדשדש ואינו ממלא את מאוויו של מנהיג ש"ס. דרעי כבר הצהיר לא פעם שהוא מנסה להשיג משקיעים לעיתון או להקים עיתון נוסף עם צוות עורכים חדש, אך ללא הצלחה. בניגוד ל"יום ליום", קול ברמה זוכה לעוצמה ציבורית רחבה ובעלת שיעורי האזנה גבוהים.
אנשי ש"ס מלאים טענות כלפי קול ברמה. הם סבורים כי במערכת הבחירות האחרונה התחנה תמכה בישי ובמפלגת יחד, ושהיא "פוגעת בגדולי הדור" ואסור להאזין לה.
מנגד, אנשי קול ברמה טוענים כי דרעי פשוט רוצה שליטה מוחלטת ברדיו, שיסור למרותו ולא ייתן ייצוג למתנגדים פוליטיים. "דרעי רוצה שנניח לו על השולחן את המפתחות, וזה לא יקרה", אומרים בתחנה.
אתמול הגיעה הדרמה בין שתי התחנות לשיאה. המגיש הבכיר והבולט ברדיו קול ברמה, מרדכי לביא, הודיע על עריקה לרדיו המתחרה קול חי, שם יגיש את תוכנית הבוקר. המעבר של לביא, שאגב התפרסם כשעבד בעבר בקול חי כמגיש מהדורת הערב, הוכתר כהישג המרשים ביותר של קול חי ואנשי ש"ס, שהצליחו, ככל הנראה תמורת חוזה גבוה, להעביר לצדם דמות בכירה כל כך. לביא הוא גם מבעלי אתר כיכר השבת, האתר המשפיע ביותר במגזר החרדי. 

 "שיטות של פרוטקשן ומאפיה"

הטקטיקה של אנשי ש"ס כרגע היא כפולה. מצד אחד, לרסק את קול ברמה; ומצד שני, לקדם את האינטרסים של התחנה המתחרה, קול חי. התחנה הזו אמנם מיועדת במקור לקהל חרדי־אשכנזי, אבל לאט־לאט משנה את פניה ומשדרת יותר ויותר תכנים לקהל מזרחי, ובתפקידי הגשה משתלבים בה אנשים המקורבים מאוד לדרעי.
השלב הראשון במאבק היה הוראה מלשכת דרעי לאסור על כל נציגי ש"ס, כולל ברמה המוניצפלית, להתראיין לקול ברמה. פניות לח"כים או לשרים של ש"ס להתראיין נתקלות בסירוב. "יש לי הוראה מגבוה לא להתראיין", הסביר שר בכיר בש"ס, וגם סיפר כי כאשר כן שיתף פעולה עם הרדיו - זכה לנזיפה מהרב שלום כהן, נשיא מועצת החכמים של ש"ס, המוביל את הקו התקיף נגד קול ברמה.
באוקטובר 2014 נאם בצאת השבת הרב כהן בבית הכנסת יזדים בירושלים, כשלידו הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה. בנאום, ששודר בשידור חי בקול ברמה, כמו בכל שבוע, אמר הרב כהן: "קול ברמה נשמע ביללה". הוא פנה לרב יוסף ואמר: "נכון שאסור לשמוע אותו? מסכים אתי? הוא מקלקל אותנו". הרב יוסף ענה: "ודאי, ודאי". "בר מינן מה שהוא מקלקל אותנו", הוסיף הרב כהן.
אחרי ההוראה הזו, במהלך מערכת הבחירות האחרונה נתלו בריכוזים חרדיים ברחבי ערים אלפי שלטים שבהם נכתב באותיות ענק כי הרבנים הורו לאסור את ההאזנה לקול ברמה. בשל כך, נאלצה התחנה לשכור עובדים שיתלשו את המודעות.
הקרב בזירה הרבנית נמשך גם בחודשים האחרונים. פעילי ש"ס בכירים הפעילו לחצים רבים על רבנים בכירים שלא להתראיין לקול ברמה ולא להגיש בהן תוכניות. רבנים כמו הרב זמיר כהן מארגון הפצת היהדות הידברות, הרב בניהו שמואלי ואחרים אכן הודיעו על ניתוק קשר עם הרדיו. אחרים דווקא כן ממשיכים לשדר ברדיו.
מעדויות שהגיעו לידי Markerweek עולה כי בכירים בש"ס מפעילים מערכת לחצים על רבנים לעזוב את התחנה, ועושים שימוש בהשפעתם גם על מינויים ציבוריים. כך היה לדוגמה באחרונה, כאשר קול ברמה יזם כנס אזכרה במלאות שנתיים למותו של הרב יוסף. באחת העדויות מספר רב בכיר, שזכה לקבל מסרים מאנשי ש"ס, כי נשלחו אליו שליחים "בשם דרעי", לדבריו, שניסו לעמוד בדרכו ולמנוע ממנו להגיע לכנס. לאחר שהחליט להגיע, הודיעו לו שהוא "יכול לחלום על רבנות". רב אחר סיפר כי הוצע לו לקדם את מועמדותו למשרת דיינות - בתנאי שיעזוב את הרדיו. בקרב רבנים וגורמים שקשורים לרדיו מדברים בשפה חריפה נגד דרעי ואנשיו. "בציבור שלנו מתנהגים בפרוטקשן. אלה שיטות של מאפיה", אמר הרב הבכיר.

"אנחנו חייבים למחוק 
את התחנה הזאת!"

המאבק הקשוח ביותר הוא כמובן במישור הפיננסי. בשנה האחרונה נעשו ניסיונות לפגוע כלכלית בתחנה באמצעות ניסיון לשכנע מפרסמים להפסיק את הפרסום בקול ברמה. אמצעי השכנוע כלל הסתערות טלפונית על מרכזיות בתי העסק שמפרסמים בקול ברמה ודרישה מהם שלא לפרסם עוד ברדיו. הפעילות הזאת היתה מאורגנת, ונוהלה באמצעות קו תוכן טלפוני של פעילים בש"ס, שבו קיבלו הוראות למי להתקשר ומתי.
הקלטה של קו התוכן הזה שהגיעה לידי Markerweek מגלה כיצד הלהיבו הפעילים זה את זה להתקשר לבתי עסק ולפגוע בקול ברמה. "נו חבר'ה, למה לא מתקשרים ל...(בית קפה מסוים)", נשמע קול של צעיר מלהיב את המאזינים. "זה עוד אחד ועוד אחד. תתקשרו אליו, הם מחכים לטלפון לראות אם זה באמת. חבר'ה אנחנו נצליח וננצח".
פעיל אחר עלה לקו והציע הפגנת אלפים מול משרדי קול ברמה. לאחר מכן עלה שוב הפעיל שהעביר הנחיות לפעילות המאורגנת של הטרדת עסקים, ואמר: "חבר'ה, כולם מתקשרים עכשיו ל...(רשת חנויות חשמל מסוימת). הוא מפרסם בקול ברמה. אנחנו נעשה את זה ואנחנו ננצח. להתקשר ממספרי טלפון שונים. אם כולנו מתקשרים, אחד ועוד אחד, הם יראו שזה רציני והם יורידו את הפרסום". דקות לאחר מכן הוא שב ועלה על הקו: "נו חבר'ה, למה אתם לא מתקשרים? מרפאת השיניים כבר הורידה את הפרסום. קול ברמה מתחילים לפחד. אנחנו חייבים את זה. אנחנו חייבים למחוק את התחנה הזאת!".
בהקלטה אחרת נשמע פעיל בש"ס מסביר לבית עסק מדוע לא לפרסם בקול ברמה: "בתחנה הזאת ביזו את הרב עובדיה ואת ממשיכו, הרב שלום כהן", הסביר הפעיל. "אנחנו מתקשרים לכל המפרסמים - מרפאות שיניים, בשרים, כל חברה שמפרסמת. אתה יכול לפרסם בקול חי. זה הערוץ שלנו עכשיו. קול ברמה זה איקס אחד גדול".
ההטרדות הטלפוניות האלה הופסקו במארס 2015, ככל הנראה, בעקבות חקירת משטרה שנערכה נגד צעירים חרדים שפעלו באותה טקטיקה נגד מפרסמים שלא הפנו תקציבי פרסום לעיתון החרדי החדש "הפלס", ששייך לפלג הליטאי הירושלמי. רדיו קול ברמה גם הגיש תלונה במשטרה בעניין, אך חזר בו מהתלונה לאחר שחלק מהמטרידים הבטיחו כי ההטרדות ייפסקו.
הפגיעה ברדיו קול ברמה נגרמה גם ממפרסמים גדולים. בחודשים האחרונים החליטו לפחות שתי עמותות ענק במגזר החרדי להפסיק את הפרסום בקול ברמה. העמותות נהגו לשלם מיליוני שקלים בשנה עבור תשדירים וכן בשיתופי פעולה בימי התרמה מיוחדים. שתי העמותות הן ארגוני צדקה - הוועד העולמי ויד עזרא ושולמית - והן העבירו את תקציבי הפרסום לקול חי המחוברת לש"ס. 
ל–Markerweek נודע כי הפסקת הפרסומות נעשתה לאחר פניות שהגיעו לראשי העמותות, שהוזהרו כי שיתוף פעולה עם קול ברמה יפגע בהם. הוועד העולמי לא מסר תגובה לשאלה אם אכן הופנו אלי פניות מאיימות. מקור ביד עזרא ושולמית מסר: "הכל נעשה משיקולים ענייניים".
ההסטות המוזרות של תקציבי פרסום נוגעות גם לתקציבי פרסום ציבוריים. המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שתחת סמכותו של דרעי עצמו, לא העביר ב–2014 אף תקציב פרסום לתחנות הרדיו החרדיות. ב–2015 החליט המשרד להשקיע פרסום משמעותי אך ורק בתחנת קול חי. היקף התקציב שהועבר לקול חי הגיע ל–180 אלף שקל - ואף לא אגורה אחת הופנתה לרדיו קול ברמה, אף שרדיו קול חי נקלט בירושלים ובבני ברק בלבד, ואילו קול ברמה נקלט בכל המדינה. 


מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל נמסר בתגובה: "פרסומי המשרד מבוצעים דרך לשכת הפרסום הממשלתית, על פי כל הקריטריונים והבדיקות המקצועיות האפשריות ובהתאם לייעוץ מקצועי של לפ״מ". בכירים במשרד הוסיפו: "בסקרי TGI (המודד את החשיפה לכלי התקשורת בישראל) עולה בבירור כי רדיו קול חי הוא הפופולרי והמואזן בקרב הציבור החרדי ולראייה, לאחר הפרסום בו, בוצעו פניות רבות למרכז המידע בגליל של משפחות שהאזינו לפרסום והתעניינו במעבר לגליל".
הטענה לגבי הפערים בסקר TGI אכן עולה בקרב שוב ושוב כצידוק להסטת תקציבים. עם זאת, סקר TGI הציג כמעט שוויון בין שתי התחנות. לפי הסקר העדכני הייעודי למגזר החרדי ממחצית השנייה של 2015, שתי התחנות רשמו עלייה - קול חי עם 28.6% האזנה במגזר החרדי; וקול ברמה עם 28.4% - פער שבוודאי אינו מצדיק שינוי כזה בתקציבי הפרסום. עם זאת, הסקר הכללי להאזנה בישראל הציג פער משמעותי יותר בהאזנה לטובת קול חי - 5.6% לעומת 4.5%.
השינויים בתקציבים הגיעו גם לזירה המוניציפלית. בכל שנה בתקופת החגים נהגו עיריות רבות לפרסם בתחנות רדיו חרדיות ולהזמין את הציבור לאירועים שונים או לאחל להם חג שמח. ב–2014 הפנתה עיריית פתח תקוה 93 דקות פרסום לרדיו קול ברמה, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום. ב–2015 התמונה התהפכה: קול ברמה לא זכה לאגורה שחוקה, ואילו קול חי קיבל כ–35 דקות. מדובר על סכומים של עשרות אלפי שקלים.
"אין כל הוראה מגבוה לנקוט פעולה כזו או אחרת בעד רדיו כזה או אחר", אומר בתגובה אוריאל בוסו, סגן ראש עיריית פתח תקוה מטעם ש"ס. "דעתי האישית, כמו דעתם של הרבה אחרים, שמאז הבחירות קול ברמה נקטו צד מסוים, אבל הוא אינו נוגע לפעילות המקצועית והארגונית של העירייה".
כמו פתח תקוה, גם בעיר החרדית אלעד הופנו 31 דקות פרסום לרדיו קול חי ב–2015, ואף לא דקה לקול ברמה. "לפי הידוע לי, אלעד אף פעם העבירה כסף לתחנות רדיו", אומר צוריאל קריספל, סגן ראש העירייה מטעם ש"ס. "אני יודע שיש הוראה של חכם שלום לא להתראיין לרדיו. אבל אני לא חושב שיש תקציבי פרסום כלשהם שהולכים לרדיו, אולי פה ושם לאירועים וחגים או הפנינג. אני צריך לבדוק. כמעט בוודאות לא היה פרסום".
ההחלטה המוזרה ביותר הגיעה דווקא מעיריית באר שבע. בתקופת החגים ב–2014 הפנתה העירייה כ–22 דקות פרסום לרדיו קול ברמה לאירועיה בחגים. לעומת זאת, ב–2015, כל הפרסום בחגים, בהיקף 47 דקות, הלך לקול חי בלבד. מדוע ההחלטה הזו מוזרה? משום התחנה שבה בחרו בעיריית באר שבע לפרסם, קול חי, כלל אינה נקלטת באזור באר שבע - בניגוד לקול ברמה.
בעיריית באר שבע סירבו למסור פרטים לגבי היקפי הפרסום, ומסרו כי ״הבחירה ברדיו קול חי נעשתה משיקולים מקצועיים. תקציבי הפרסום המוגבלים שעומדים לרשותנו מחולקים בצורה מאוזנת וללא משוא פנים. אם כי הצעת המחיר המוגשת מכל אחת מן התחנות משפיעה בתורה על בחירתנו. חלק מהאירועים פורצים את גבולות העיר וכדי ליידע את הציבור בישראל, אנו בוחרים בפרסום במדיות ארציות. הבחירה במדיה נעשית משיקולים מקצועיים בלבד".
בשבוע האחרון הסערה היא סביב שידור שיעורו השבועי של הרב יוסף במוצאי שבת. זה כשנה, מאז דבריו של הרב כהן נגד הרדיו - יזם קול ברמה את הפסקת השמעת שיעורו השבועי של הרב יוסף. מדוע? תלוי את מי שואלים. אנשי ש"ס אומרים כי היתה זו החלטה של הרדיו שמהווה פגיעה ברב יוסף. ברדיו מזדעקים ומבהירים כי דווקא ש"ס והרב יוסף הם אלה שאסרו על השידור בקול ברמה. 

 בשבועות האחרונים ניסה מנכ"ל קול ברמה, אריאל דרעי (אין קשר לאריה דרעי), לנהל משא ומתן עם בית הרב יוסף לשוב לשידור השיעור השבועי. לפי קול ברמה, הסכם כזה אכן הושג, אבל לטענתם הדבר נודע עד מהרה לאנשי ש"ס - ואלה גרמו לרב לשוב בו ולאסור את השידור. במקום זאת, ממוצאי שבת הקרובה השידור יועבר דווקא בתחנה המתחרה, קול חי - שפונה בכלל לקהל האשכנזי שאינו מחסידיו של הרב יוסף. ראש לשכתו של הרב יוסף הוא דוד עמר, המקורב מאוד לדרעי. 

 "איפה אנחנו, באוגנדה? באפגניסטן?"

אריאל דרעי, שמנהל מטעם קול ברמה את המאבק, היה בעצמו בכיר בש"ס וכיהן בעבר כמנכ"ל המכללה החרדית שבראשות עדינה בר שלום - בתו של הרב עובדיה יוסף. דרעי הוא איש אמונו של עמר, בעלי התחנה.
"חשבתי כל הזמן שישראל היא מדינת חוק והכל הולך לפי הכללים, אבל אני מרגיש לפעמים שדברים מתנהלים פה כמו בעולם השלישי, ושיש משטר של פחד ושל איומים", אומר עמר בשיחה מצרפת. "אני ציוני נלהב ומארגן הפגנות למען ישראל, אבל אני רואה שישראל לא מתנהל כמו דמוקרטיה מערבית".
עמר מספר כי החליט להשקיע ברדיו בהוראתו של הרב עובדיה יוסף. "היה לו חזון", הוא אומר. "אחרי שש שנים לא קיבלתי מכך דבר, למרות המיליונים ששפכתי. לקח לנו זמן עד שהצלחנו להשמיע נשים, וכיום אנחנו גם מדברים אצלנו על ימי הזיכרון ויום העצמאות. אני גאה בזה".

 אנשי ש"ס טוענים שאתה מקורב לישי, והתחנה פועלת למען האינטרסים שלו.

"זה לא סוד שיש לי יחסי ידידות עם ישי, אבל אני יודע להפריד בין זה לרדיו. אני רוצה שתהיה במה שבה כל אחד יכול להביע את דעתו. מה שמפריע לי זה שהיו איומים על רבנים, שאנשים שמפרסמים אצלנו מפחדים. איפה אנחנו, באוגנדה? באפגניסטן?".
יהודה אבידן, פעיל בכיר בש"ס, טוען כי דווקא קול ברמה היא זו שלקחה צד. "אני לא צד בנושא הזה. ברגע שהרב שלום כהן אמר לא לשמוע ולא להתראיין, הרדיו הזה לא קיים", אומר אבידן. "מי שהקים את הרדיו הזה היא תנועת ש"ס. בבחירות האחרונות הם החליטו באופן ברור לעבוד בשביל ישי. אתה שומע את זה בשאלות, בהרמות להנחתות, למי נותנים במה למי לא. זה היה פשוט זוועה. כעת הם מנסים ליצור תמונת מצב כאילו הרב עובדיה וישי חד הם, וזה סילוף. לא אכפת להם מהרב עובדיה". 


לדברי אבידן, כאשר נכח בסביבתו של דרעי נושא קול ברמה כלל לא עלה לדיון: "בחמישה החודשים האחרונים אני מדבר הרבה עם דרעי, אבל אין על זה סיג ושיח בכלל. פשוט לא מתייחסים אליהם".
לעומת זאת, בקרב פעילי ש"ס מציינים שאחד משדרני רדיו קול ברמה, דודי שוומנפלד, עבר לרשימתו של אלי ישי, יחד, והתמודד עמה לכנסת. עוד הם טוענים, כי לביא, המגיש הבכיר בקול ברמה, העניק בבחירות האחרונות חשיפה רחבה במיוחד לצד של אנשי ישי, ושהמגיש עמי מימון גם בחר לפתע להשמיע שיר חסידי שבו יש חזרה על המלה "יחד" - כדי לקדם בעקיפין את סיעתו של ישי. בנושא זה הוגשה באותם ימים תלונה לוועדת הבחירות המרכזית, שאכן התקבלה ונאסר על התחנה להשמיע את השיר. 

 לתוכנית הבוקר הוצנח 
מקורב של דרעי

מאחורי הקלעים הגיע הקרב בין הצדדים לזירה הרגולטורית - כולל תלונות הדדיות בין התחנות - ובכך נהפך לקרב הישרדות של ממש. אנשי רדיו קול ברמה נאלצים בחודשים אחרונים להידפק על פתחה של הרשות השנייה, אך מקבלים שם כתף קרה במיוחד.
הכל החל כאשר אדרי, איש העסקים ששלט בקול ברמה, נאלץ למכור את אחזקותיו ברדיו. המשקיע החדש בתחנה הוא איש עסקים אריה צרפתי, אזרח ישראל שמתגורר בצרפת, שאמור לקבל את השליטה בה. בקול ברמה פנו לרשות השנייה והסבירו כי צרפתי מעכב את עלייתו לישראל מנסיבות אישיות, וביקשו תקופת ביניים שבה יישארו המניות בנאמנות עד לעלייתו. יועמ"ש הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר, המליצה לאשר את בקשת הנאמנות ולהעניק לרדיו ארכה של שנה לביצוע העברת המניות. התקדים לכך הוא ערוץ 10, שמניותיו של רון לאודר, בעל המניות הדומיננטי שהחזיק את הערוץ, היו בנאמנות במשך שנה וחצי אצל יוסי מימן.
אלא שמועצת הרשות השנייה החליטה להחמיר עם התחנה ולהעניק לרדיו חצי שנה בלבד נאמנות. כחודש וחצי לפני תום תקופת הנאמנות, בספטמבר, הגיש הרדיו בקשה נוספת להארכת תקופת הנאמנות. אלא שבמהלך החגים הובילה יו"ר הרשות השנייה, אווה מדז'יבוז', החלטה לנקוט יד קשה נגד הרדיו: היא הודיעה כי תוך עשרה ימים מחויב הרדיו להודיע מי הבעלים החדשים שייכנס במקומו של המשקיע החדש, אחרת לא יזכה לארכה נוספת בתקופת הנאמנות.
החלטה זו עוררה זעם ותמיהה ברדיו קול ברמה. מדוע ערוץ 10 קיבל הארכה לשנה וחצי ותחנת הרדיו לא זוכה ליחס דומה? ברדיו זעמו עוד יותר מפני שהרשות השנייה קיבלה את ההחלטה ללא שאיפשרה כלל לנציגי הרדיו להשמיע את דבריהם בשימוע בעל פה. בעקבות הנחיה של שמיר, נערך שימוע כזה שבסופו הוחלט על ארכה של חודש בלבד בנאמנות.
"לא הבנו למה מדז'יבוז' מתנהגת ככה כלפי הרדיו, אבל ראינו שהיא ממש פועלת נגד התחנה", אמר מקור במועצה שהשתתף בדיונים. ברשות מכחישים כי הופעלו לחצים כלשהם על יו"ר המועצה כדי שתוביל החלטה לפגוע בקול ברמה.
מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "למרות אי־עמידת התחנה בחובתה לדווח לרשות על היערכותה להסדרת רכישת המניות, ובהתחשב בנסיבות אישיות, קיבלה התחנה אורכה של חודש נוסף, כדי לאפשר לתחנה להמשיך את שידורה באופן סדיר, דבר שהרשות רואה בו חשיבות רבה. על הרשות להבטיח כי גופי השידור הנמצאים תחת פיקוחה יוחזקו בצורה מוסדרת ולא תוכל לאפשר מצב ממושך שבו מניות השליטה של תחנת רדיו משדרת מוחזקות תקופה ממושכת בנאמנות, ללא גורם מנווט הנושא באחריות הציבורית להתנהלות. מצופה מהגורמים ברדיו קול ברמה להביא לפתרון המצב במהירות ובתוך לוח הזמנים שנקבע על ידי המועצה".
בעבר ניהל קול ברמה מאבקים רגולטוריים רבים סביב הסירוב שלו להשמיע נשים ברוב שעות היום. לאחר מאבק של עמותות חברתיות ושל חברת מועצת הרשות השנייה, ד"ר דליה זליקוביץ', נשים עולות היום לשידור בכל שעות היום.
גם רדיו קול חי נמצא בתקופת בעייתית - עסקית ורגולטורית. בעל השליטה ברדיו הוא יוסף גרינפלד, שחברת קרדן שבשליטתו נמצאת בהליך כינוס נכסים והוא מעוניין למכור את אחזקותיו ברדיו. דרעי מעורב בניסיונות לאתר משקיע לרדיו במקומו של גרינפלד, ואחת האפשרויות שעלתה היא איש העסקים חזי בצלאל, שהוצע לו לרכוש את התחנה. בצלאל אגב, הוא בן משפחתו של יעקב בצלאל, ראש לשכתו של דרעי.
חברת קרני קפיטל, שבשליטת חזי בצלאל מסרה: ״החברה עוסקת בהשקעות, ניהול אחזקות ופיתוח עסקי. מטבע הדברים, בכל חודש מועברות לפתחנו עשרות הצעות מגוונות להשקעות ושיתופי פעולה, הן בישראל והן בעולם. ככל הזכור, ההצעה האמורה הועברה אלינו לפני יותר משנה וחצי על ידי גורם עסקי, ונכון לעכשיו איננו בוחנים את הצעה זו מכיוון שהיא נמצאה כלא רלוונטית לקבוצה בשלב זה״.
בינואר 2016 תפוג תקופת הזיכיון של קול חי והתחנה תצטרך לבקש הארכה. בסמכות הרשות השנייה להעניק הארכה כזו לארבע שנים נוספות, בהתאם לחוק. אלא שגם לרשות השנייה הגיעו לא מעט תלונות על כך שהתחנה קשורה כיום בקשר הדוק מדי עם ש״ס ודרעי, וברשות מתכוונים לבחון טענות אלה ולא לאשר אוטומטית את הארכת הזיכיון.
הטענות נוגעות בעיקר סביב זהות מגישים בכירים בתחנה. אבי מימרן, שמגיש את המהדורה המרכזית בתחנה, מקורב מאוד לדרעי - ואף הצהיר על כך שהיה אמור להשתלב ברשימת ש"ס לכנסת הקרובה, אך נותר ברדיו לאחר שלא הוצע לו מקום מובטח בכנסת. מגיש נוסף שהוצנח לתוכנית הבוקר בקול חי הוא דוד חכם, שמקורב מאוד לדרעי. התחנה גם העניקה לאשר מדינה, עיתונאי לשעבר שכיום משמש מזכיר סיעת ש"ס בכנסת, להוביל בעצמו שידורי אקטואליה באוגוסט. רדיו קול חי גם שידר בסוכות בשידור חי במשך כשלוש שעות את "קבלת פני רבו" - אירוע פוליטי של תנועת ש"ס, שכלל גם נאום ארוך של דרעי עצמו.
ברשות השנייה מתכוונים לבחון היטב את הטענות ההדדיות על הטיות פוליטיות לפני כל אישור להארכת הזיכיון לקול חי. בתמונה נמצא גם מבקר המדינה, שעורך ביקורת רחבה על הרשות השנייה, ומתמקד במיוחד בתחום הרדיו והטענות להטיות פוליטיות בשתי התחנות.

 ש"ס: "לא איימנו על רבנים. התנועה מתנערת מגילויי אלימות"

בכירים בתנועת ש״ס אמרו בתגובה: ״לפני כשנתיים, במסגרת דרשה תורנית והשקפתית, תקף נשיא מועצת החכמים של ש״ס, הרב שלום כהן, באופן חריף את תחנת הרדיו קול ברמה ושדרניה והאשימם בריבוי לשון הרע, דברי רכילות וליצנות ופגיעה בגדולי תורה ובלומדי התורה. לאחר דבריו החריפים, הפסיקו תלמידי הרב ברחבי הארץ להאזין לקול ברמה ואף החלו במחאות ציבוריות נגד התחנה, שהמשיכה מצדה בשידורים הפוגעניים ובעיקר המשיכה לפגוע ברב שלום כהן.
"יתרה מכך: תחנת הרדיו החליטה 'להעניש' את הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, והפסיקה את שידור שיעוריו במוצאי שבת. זאת לאחר שהשמיעה את שיעורי התורה מיום היווסדה מדי מוצאי שבת, שיעורים שייסד מר"ן הרב עובדיה יוסף. עוד נודע כי אנשי קול ברמה דרשו מהראשון לציון הרב יוסף להוקיע את דבריו של נשיא מועצת החכמים נגד תחנת קול ברמה. יצוין כי תחנת מורשת של קול ישראל משדרת את דרשת הרב יצחק יוסף מדי מוצאי שבת.
"הח"כים של ש״ס, כמו גם נציגי התנועה ברחבי הארץ, לא יתראיינו בתחנה הפוגעת במנהיגיה הרוחניים של תנועת ש״ס. לגבי הטענות המופרכות על איומים: תנועת ש״ס לא איימה על רבנים. תנועת ש״ס מכבדת רבנים, ומי שטוען אחרת הוא זה הפוגע בכבוד הרבנים ועליו נאמר: טול קורה מבין עיניך. תנועת ש״ס מתנערת מכל גילויי אלימות".
עוד מסר גורם בתנועה כי "בשנה האחרונה חלה ירידה חדה במספר המאזינים לקול ברמה לצד עלייה גדולה ברדיו קול חי. קריאת הרבנים לא להאזין לקול ברמה בהחלט משפיעה וכך גם ההבנה בקרב הציבור החרדי כי רדיו קול ברמה מעדיף לפגוע ברבנים ובלומדי התורה. במקום ששמנהלי ועורכי תחנת רדיו קול ברמה יעשו חשבון נפש ויתקנו את דרכם, הם ממשיכים לפגוע בגדולי ישראל וטופלים האשמות שווא חמורות בראשי ש״ס".
מלשכתו של השר אריה דרעי נמסר: "המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, במתכונתו החדשה כמו הישנה, כמו שאר משרדי הממשלה, מפרסם דרך לשכת הפרסום הממשלתית, על פי כל הכללים והנהלים המקובלים".
מרדיו קול חי נמסר: "רדיו קול חי הוא כלי תקשורת מקצועי, ששם לנגד עיניו את טובת מאזיניו ונותן במה לכלל הזרמים, הפוליטיקאים והמפלגות. קול חי היא התחנה המואזנת ביותר במגזר החרדי והדתי בישראל, בין היתר על פי סקר TGI, וכגוף תקשורת מוביל מהווה פלטפורמת פרסום אפקטיבית ואטרקטיבית".
מרדיו קול ברמה נמסר: "הטענה בדבר הטיה פוליטית בבחירות נשענת על משענת קנה רצוץ. התלונות היחידות נגד התחנה היו על הטיה לטובתה של ש"ס דווקא, ונמצאו על ידי הרשות השנייה כחסרות בסיס. הציבור החרדי ובמיוחד זה המזרחי שבו, עבר טלטלה במערכת הבחירות וקול ברמה עמד כחומה בצורה על הצורך לשקף לציבור באופן אובייקטיבי, מלא והוגן את מגוון הדעות. אנו גאים על כך שבניגוד לכלי תקשורת חרדיים אחרים, עמד הרדיו על עקרונות האתיקה והאובייקטיביות העיתונאית גם במחיר של מלחמת החורמה, האיומים וההחרמות כלפינו עד לימים אלה ממש".
בנוגע למעברו של דוד שוומנפלד למפלגתו של ישי נמסר: "מעברו נעשה במועד הקבוע בחוק ואף הרבה מעבר לכך ולא היה כל חשש להשפעה פוליטית בתפקידו כשדרן המשוחח עם מאזינים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.