הרה"ח עוסק
בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת
כ"ק אדמו"ר שבת במדבר תנש"א
סימן יא ,
ההוראה לפועל מהאמור לעיל , כיון שבזמן מתן
תורתנו בכל שנה ניתנת התורה
[ באופן חדש ] מחדש ,
והיא ניתנת למטה דוקא [ לא בשמים היא ] , באופן שמתוסף חידוש במנוחה שבעולם – מובן
שבני ישראל צריכים בכל שנה לקבל את התורה [ מחדש ] ,באופן חדש , בכל יום יהיו
בעיניך חדשים , עד חדשים ממש , ובאופן שהם קולטים זאת בשכלם למטה , עד באופן של [
ממש מלשון ] ממשות , ועל אחת כמה וכמה בשנה זו , כאשר נכנסים הישר משבת לזמן מתן
תורתנו ביום ראשון – החידוש בזה צריך להיות ביתר שאת וביתר עוז , ובשני הקצוות ,
קבלת התורה מחדש מתוך הכרה בנותן התורה , ושהתורה היא תכלית כל הבריאה כולה ,
ובמילא מביאה היא לחידוש בהמנוחה אצל יהודי בעבודתו ומביאה מנוחה בעולם , וביחד עם
זה – להמשיך מנוחה מהתורה בכל פרטי המצוות , בכל פרטי הכחות שלו ובכל פרטי העולם ,
החל מזה שמתוסף אצלו חידוש בלימוד התורה שלו מתוך הכרה בנותן התורה , ובמיוחד – על
ידי לימוד פנימיות התורה , דע את אלקי אביך ועבדהו בלבב שלם , וביחד עם זה – לימוד
התורה בהבנה והשגה דשכל האדם , ובפשטות , כל אחד ואחד מישראל יוסיף חידוש – בכמות
ובאיכות – בלימוד התורה , הן בשיעורים הכלליים השוים לכל נפש , כולל ובמיוחד
בזמנים אלו – באמירת פרקי אבות בכל שבתות הקיץ , ומה טוב – שילמדו משנה אחת [ או
כמה משניות ] בעיון , בהבנה והשגה , וכמו כן בשיעורי חומש תהלים תניא הידועים –
ללמוד בכל יות את שיעור החומש [ כפי שנחלק לימי השבוע ] , שיעור תהלים [ כפי שנחלק
לימי החודש ] ושיעור תניא [ כפי שנחלק לימי השנה ] – ששלשה שיעורים אלו הם כנגד ג'
הרועים הקשורים עם חג השבועות , חומש –כנגד משה רבינו שקיבל תורה מסיני , תהלים –
ספרו של דוד המלך , שמת בעצרת , ותניא – ביאור בתורת ישראל הבעל שם טוב שגם יום
ההילולא שלו הוא בחג השבועות , וגם מה טוב ונכון וכולהו וכולהו בלימוד הרמב"ם
[ כפי שנחלק לשנה אחת [ בערך ] על ידי לימוד ג' פרקים ליום , או לג' שנים על ידי
לימוד פרק אחד ליום , או בספר המצוות ] , והן בשיעורים הפרטיים בכל חלקי התורה של
כל אחד ואחת , כל אחד לפום שיעורא דיליה ,
סימן יב
ובענין זה [ הוספה
וחידוש בתורה בקשר עם זמן מתן תורתנו ] יש להציע לעורר ולעודד אודות ענין נוסף –
לפרסם ולהדפיס חידושי תורה , ובהקדמה , ידוע שיש בכחו של כל אחד ואחד מישראל ,
ויתירה מזה - יש לו חיוב ,לחדש בתורה לאפשה לה , כפסק דין אדמו"ר הזקן בהלכות
תלמוד תורה , לחדש חידושי הלכות רבות לפי רוחב שיש בלבו וישוב דעתו , וכידוע שלכל
אחד ואחד מישראל יש את חלקו המיוחד בתורה – ותן חלקנו בתורתך – שבו יש בכחו להיות
תלמיד המחדש בתורה , בדורות שלפנינו היו זהירים בנוגע לחידושי תורה [ אפילו כאשר
אין זה להלכה למעשה , אלא בדרך פלפול בלבד ] , הן בנוגע לכתיבת חידושי תורה , ועל
אחת כמה וכמה בנוגע לפרסומים בדפוס , וההנהגה היתה שלא כל הרוצה כולהו וכולהו יטול
, אלא דוקא לאחרי כמה וכמה תנאים המוכיחים שהחידושים מכוונים לאמיתתה של תורה
כולהו , מה שאין כן בדורות שלאחרי זה , עד בדורנו זה – הרי מחד גיסא , צריכה אמנם
להיות זהירות יתירה , כיון שלא כל אחד שכותב חידושי תורה וכותב פסקי דינים ניתן
לסמוך עליו , אבל לאידך , בגלל ירידת הדורות – צריכים לחפש מה שיותר אופנים בכדי
להוסיף בלימוד התורה , באופן דיגדיל תורה ויאדיר ,כולל יגדיל בפרסומה , ולכן כדאי
לעורר ולזרז את כל אלו השייכים לחדש בתורה – ובתנאי שנלמדת על פי כללי התורה כפשוט
– שאפילו אם אין הם בטוחים אם חידושיהם מכוונים לאמיתתה של תורה , הרי לא רק שלא
יעכבו את עצמם מכתיבת החידושים , אלא – ישתדלו לכתבם , ולפרסם זאת גם בדפוס [
בקובץ מיוחד בפני עצמו , או בקובץ הכולל חידושי תורה גם מאחרים ] , ולא רק בין
חבריהם ותלמידיהם , אלא גם בין לומדי תורה בכלל , ועיקר הדבר הוא – כנזכר לעיל –
כיון שרואים בפועל , ומעשה רב , שעל ידי זה מתוסף ביגדיל תורה ויאדיר , בחיות
ותענוג בלימוד התורה , הן בנוגע לעצמו , כפי שרואים בפשטות את התועלת שמתוספת
בלימוד התורה על ידי זה שצריכים לכתוב זאת לאחרים , והן בנוגע לאחרים [ קנאת
סופרים תרבה חכמה ] – שזו [ התועלת שבזה ] היא הבחינה הטובה ביותר לצורך הדבר ,
וכאמור , הגם שיתכן שהחידוש אינו מתאים לגמרי לאמיתתה של תורה
[ כנזכר לעיל ] , הרי
זה כדאי , ובפרט שניתן למנוע גם את זה על ידי שלא יפסקו מסקנא להלכה , או אפילו אם
כותבים מסקנא – יכולים להוסיף שזהו , לפי עניות דעתי , או אין לסמוך על זה ,
וכיוצא בזה , ולהוסיף , שכאשר מפרסמים את החידושים בדפוס לאחרים – הרי טבע בן אדם
[ מפני כבוד עצמו , ומנהג העולם ] , גם דנפש הבהמית , שיזהר עוד יותר ויסתכל שוב
ויעיין במה שכותב ומפרסם , ויישר כחם של כל לומדי תורה ומקיימי מצוות בהידור
שינצלו את ההתעוררות דזמן מתן תורתנו להשתדלות לחדש בתורה
[ על פי כללי התורה ]
ולפרסם את חידושיהם – ויהי רצון ולהתפלל להתקרב ככל היותר לדרגת תלמיד ותיק , שכל
מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני ,
בברכת התורה משולם
צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.