א. שמעתם פעם על מעגל שיח ואחדות עם אנשי מאה שערים?
הקדמה ראשונה: אני לא עושה אידיאליזציה לאף ציבור בעם ישראל. בשורות הבאות אנסה רק לתת נקודת מבט בוגרת על מנת לתכנן נכון את צעדינו בשנים הקרובות.
הקדמה שניה: גדלתי בשמאל, יש לי שיח עומק גם עם אנשים בשמאל ואני מכיר את הכאבים שלהם. פה נפגוש כאבים אחרים. גם זה מותר.
הקדמה שלישית: במאמר היום אני לא עוסק בשאלה מי צודק, ולא מה דעת הרב קוק על הדעות שאציג כרגע, אלא רק ניסיון לאבחן מצב קיים ולהבין את ההיגיון השוזר שבתוכו, על מנת לכונן שיתוף פעולה באופן בונה למען נצח ישראל, ואולי גם ללמוד משהו חדש על עצמנו, למרות השוני התרבותי, הרוחני והמעשי העצום בינינו לבינם.
מוכנים? מתחילים.
ביום חמישי בעודי על מדים, נשק ודרגות, קפצתי ללב הפגנה טעונה מאד של הפלג הירושלמי והעדה החרדית (אנשי היישוב הישן המכונים 'צ'אלמרס') נגד גיוס חרדים. מהר מאד הוקפתי במפגינים והתפתח… מעגל שיח מלא הערכה, עניין, כבוד ואהבה!
הרגשנו באופן ברור, מוחלט והדדי שאנחנו באותו הצד של נצח ישראל, מול הפרוגרס והדיפ-סטייט (הם קוראים לזה הכפירה ומנגנוני המדינה המחלנת).
על החיבור שהיה בינינו מעידים הצחוקים, הסלפי, החלפת הטלפונים והצעת הטרמפ בסוף הדיון. תחשבו על זה - הפגנה טעונה בין שני צדדים שבסופה מציעים טרמפ אחד לשני כדי לחזור הביתה.
עם ישראל זה עם קדוש.
אז על מה באמת הוויכוח? על הדרך. לשנינו היהדות מאד מאד חשובה, שנינו מבינים שהיהדות קיומית למען נצח ישראל. אנשי הפלג הירושלמי טענו בפניי שהצבא והמדינה ניסו ומנסים לעשות 'כור היתוך' ולחלן את הבאים בשעריהם, ואילו אנשי 'העדה החרדית' טענו בפניי שהקמת מדינה שמנותקת מיהדות היא כעין ניסיון חצוף כלפי הקב"ה 'לעבוד עליו' ולקדם את הגאולה בכח הזרוע כתחליף לאחריות, לרצון להתקרב אליו ולחזרה בתשובה.
שניהם הסכימו שפרקטית אין בעיה לאחוז נשק כדי להגן על עצמנו מגויים. זה היגיון פשוט. רק שלטענתם בטווח הארוך הסכנה של איבוד היהדות קשה הרבה יותר מהסכנה הפיזית.
להגיד לכם את האמת? נאלצתי להסכים עם שניהם. אמנם דרכי הפעולה שלנו שונות מאד מאד, אולם בעוד אני מנסה לשנות מבפנים הם מתריעים שזה לא יצליח, יגבה ממני ומשכמותי מחיר החשוב לשמירת היהדות של נצח ישראל, ואף יחזק את הכוחות שמגמתם הפוכה ממני (בבחינת 'אידיוטים שימושיים' בלעז).
וואלה, במקרים רבים הם צודקים. מה אתם מכירים יותר, דתיים שהתכופפו עם השנים ונהיו משרתי המערכת המרדנית, או דתיים אמיצים וגאים שהעמידו את היהדות על ראש שמחתם על אף המחיר ששילמו?
כתשובתי לשאלתם מי הרב שלי ומאיזה בית מדרש אני, הם הזדקפו בכבוד גדול. "האמת שהם באמת רציניים. חבל שטועים ומחזקים את המדינה המחלנת", קבעו פה אחד ביראת כבוד וצער.
אז אחרי שעצבנתי את הקוראים, הרי מה לקצין קרבי שזכה להילחם במלחמות ישראל ולאנשי העדה החרדית והפלג, ננסה לרדת לעומק הרעיון החרדי. אולי זה ילמד אותנו משהו חדש על הנושאים הכי בוערים בעם ישראל.
ב. שליש מעתיד עם ישראל
יותר משליש מתלמידי כיתות א' היהודים בישראל הינם בני הציבור החרדי.
צמיחת הציבור החרדי הוא אחד מהפלאים הגדולים של דורנו.
פלא של נס ופלא של ניצחון הרוח וקידוש החיים, כי להביא לעולם ריבוי חיים משמע לקדש את החיים. העתיד שייך למי שמחליט, על אף כל האתגרים, להרבות חיים בעולם. להאמין בעתיד.
זה לא כמו שהשמאל חושב, 'פרצה מעצבנת של השתלטות על הדמוקרטיה בעזרת הדמוגרפיה', אלא ניצחון רוחני אמיתי של קהילה ורעיון.
דמיינו איפה היינו היום בלי הצמיחה הפלאית הזאת, ולו מבחינה דמוגרפית בלבד, מול אויבינו הערבים מבית ומחוץ. דמיינו את המאזן שהיה בכנסת.
הבנות אלו מחדדות לנו את חשיבות הבנת האופי החרדי. רק כך נוכל לייצר היכרות וכבוד עם אותם מאחינו הנראים כפינגווינים בעיני רבים מאיתנו.
ג. איך מבינים תופעה?
כל תופעה בעולם מתבררת לעומק אך ורק מתוך עיון בהתפתחות ההיסטורית-רעיונית של אותה תופעה.
לדוגמה, אם נגדיר את עם ישראל כ"עם השוכן בעיקר במדינת ישראל ומונה כ-15 מיליון בני אדם ברחבי העולם", ודאי שנחטא בהשטחה קשה בהבנת מי הוא באמת עם ישראל, ושום דבר ממה שקורה פה לא יראה לנו הגיוני.
קל וחומר להבנת אמונת ישראל.
את מינימום הבירור צריך להתחיל לפחות עם התנ"ך וספר 'הכוזרי', להבנת עמוד השדרה ההיסטורי-זהותי שלנו.
ד. ההיסטוריה של החרדיות
את ההיסטוריה החרדית צריך להתחיל לכל המאוחר מעת פריצת הנאורות והמודרנה.
הנאורות והמודרנה אמרו דבר פשוט - 'בואו נזרוק את הניסיון והמסורות שלנו, נמחק את כל מה שתפסנו עד היום כהבדל בין אמת לשקר, בין טוב לרע, ונחליט עליהם מחדש. איך נחליט? ניצור רעיונות בתוך מוחנו בניתוק מהעולם'.
העולם המערבי נסחף אחר רעיונות אלו כסופה דוהרת. שמות כגון דקארט, וולטר, רוסו, קאנט ושפינוזה, מהוגי השמאל והפרוגרס העולמי, החלו להינשא בפי ההגמוניות האינטלגנטיות.
בפן המדעי והמתמטי, לגישת הנאורות היו יתרונות. אך מה בדבר שאר מאפייני החיים? האם באופן מתמטי אנו בוחנים שאלות של מוסר, אמת, משמעות, זהות ואמונה?
העולם היהודי במערב עד אותו זמן היה מגוון רוחנית באופן טבעי, היו יותר מחוברים ופחות, יותר למדניים ופחות, בגבולות הגזרה שבין טוביה החולב לבין הגאון מוילנה.
אך אז לראשונה החלו לצוץ 'אידיאולוגים'. יהודים שתפיסתם הופכית ולוחמנית לאמונה היהדות באופן רדיקלי ונמרץ.
רפורמיות, החלנה, רומנטיציזם, קומוניזם, אמנסיפציה, רעיון הלאומיות המודרנית-מחולנת ועוד.
המערב הפך לקלחת כריזמטית וסוחפת של אידיאולוגיות מומצאות, והעולם היהודי חש בסכנת כרסום ואיבוד.
בנקודת זמן זו בא החתם סופר, שזיהה: כאשר האמת והשקר והטוב והרע מוגדרים מחדש בניתוק מהעולם, מהניסיון ומהמסורות, אזיי סוף מגדל הבבל ה'מפתה' הזה לקרוס בקול רעש גדול.
גם אם לא במינוחים אלו, כבר אז אנשים חכמים הבינו שכאשר מתנתקים מהניסיון והמסורת, בקצה הדרך המודרנה בהכרח תהפוך לפוסט-מודרנה. והנאורות לנעורות (WOKE).
קם החתם סופר והתווה צו שעה - 'חדש אסור מן התורה', ובעצם קרא לעם ישראל להיכנס לתיבת נח רעיונית, לצמצם את החיים ולעבור למגננה אל מול עולם מתפרק ממוסר ומזהויות, עד תעבור הסופה.
את המגננה הרעיונית השלים הרש"ר הירש כאשר קרא למגננה חברתית-קהילתית, ולהפרדת קהילות כדי לא להיות מושפעים.
שנים אחר כך התווה 'החזון איש' את היחס החרדי למדינת ישראל - פרגמטי, מגננתי, ובעיקר גאה ובלי רגשות נחיתות, למרות החולשה המספרית, והבין שלמען הצלת מסירת מורשת התורה, הוא חייב לעת עתה להקים חברה של מחוייבים לדבר.
נשלים את התמונה עם הרב שך שבתקופתו החל לארגן כח פוליטי משמעותי של היהדות האשכנזית, ואף של הספרדית על ידי הקמתו את ש"ס, ולראשונה יצא מהאופוזיציה הלעומתית ונכנס לקואליציה בממשלת בגין.
ראוי לציין שבגולה הספרדית לא התפתחה שום חרדיות, מהסיבה הפשוטה - לא היתה שם נאורות מערבית. כאשר הגיעו הספרדים לארץ ופגשוה לראשונה, הלכו אל אחיהם הליטאים ולמדו מנסיונם את דרכי ההתגוננות במרחב המודרני-פוסטמודרני מערבי.
הדבר החשוב ביותר להבין על הדנ"א החרדי זה שהוא מבוסס על מגננה, צמצום החיים כצו שעה, צמצום רעיוני וצמצום קהילתי-סוציולוגי, על מנת להיכנס לתיבת נח ולשמור על היהדות למען עם ישראל, בדאגה על מאות שנים קדימה.
ה. החרדיות והציונות המחולנת - זה כנגד זה עשה אלקים
נמשיך בטור הבא בו ננסה לחדד עוד מאפיינים חשובים לענייננו של החרדיות, ואסביר למה לדעתי המשבר הנוכחי הוא רק הקדמה לקומה הבאה שלנו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.