מתוך מאמרו של איש החינוך הרב גרשון רוזנפלד
ההבדל בין יוסף לאחיו
יוסף ואחיו נקטו בגישות חיים שונות. בעוד שאחיו היו רועי צאן, שחיו בחיק הטבע בין הרים וגבעות מוריקים ועסקו בעבודת ה' מתוך שקט ושלווה, יוסף חי בטבורה של מצרים, ערוות הארץ, וניהל ממלכה שלמה תחת ידו. אחי יוסף נהנו מסביבה מבודדת ששמרה עליהם מניסיונות חיצוניים, מה שהקל עליהם לשמור על אורח חיים יהודי ללא הפרעות. לעומתם, יוסף חי בתוך הסביבה התרבותית והדתית של מצרים, מוקף במלכים, שרים ורוזנים, כשהוא נתון לאתגרים בלתי פוסקים.
יוסף עמד בניסיונות גדולים, אך הצליח לשמור על אורח חיים יהודי ללא פשרות. הוא נותר נאמן למורשת בית אביו, הקפיד על קלה כבחמורה, והצליח לשלב בין ניהול ממלכה לבין חיים של יראת שמים.
מהפך חד – מבחן החינוך
יוסף עבר שינוי דרמטי – מרועה צאן פשוט למנהיג במעצמה הגדולה בעולם. אדם במצבו עלול היה להניח את חינוכו מאחוריו, להתאים את עצמו לנורמות של העולם החדש ולהתנתק מערכיו הישנים. אך יוסף הוכיח כי ניתן לשלב בין ההצלחה בעולם המודרני לבין שמירה איתנה על הזהות היהודית. הוא ניהל את המדינה ביד רמה אך לא זנח את מורשת אבותיו, והצליח להוכיח כי עמידה בניסיונות אפשרית גם בתנאים קשים.
הלקח לבני ישראל ביציאת מצרים
בעת יציאתם ממצרים, בני ישראל חוו מעבר קיצוני מעבדות לחירות, מעוני לעושר גדול. לאחר שנות עבדות קשות, הם עמדו בפני אתגר חדש: כיצד לשמר את זהותם בסביבה חופשית? עם כל השפע שניתן להם, קיים היה החשש שמא ישכחו את עברם ויאבדו את דרכם הרוחנית.
לכן, משה רבנו בחר להתעסק דווקא בעצמות יוסף – דמותו של יוסף מהווה דוגמה מושלמת למי שעבר שינוי דרמטי אך נותר נאמן לערכיו. הוא היה זה שהוכיח כי ניתן לחיות בעולם מתקדם ולהישאר מחויב למסורת, ולכן היה חשוב להזכיר אותו ביציאה ממצרים – כסמל וכהדרכה לדורות.
התמודדות עם אתגרי הזמן
ישנו ביטוי ידוע באידיש – "עמוליקע צייטן" – שפירושו "הזמנים של פעם". עמלק מנסה לשכנע את האדם להתנתק מעברו, לטעון שהעולם התקדם ושאין צורך להיצמד למסורת ישנה. אך התורה מלמדת אותנו את ההפך – הניתוק מהעבר מסוכן, והמשכיות אמיתית דורשת חיבור לשורשים לצד פתיחות והתאמה לזמן החדש.
מסר חינוכי לדורות
האתגר המרכזי בחינוך הוא ללמד את הדור הצעיר כיצד להתמודד עם עולם משתנה תוך שמירה על הזהות והערכים. כמו יוסף הצדיק, גם אנו נדרשים לשלב בין ההתקדמות לבין הנאמנות למסורת – לקחת את הטוב שבעולם המודרני אך לא לוותר על העקרונות שלנו.
לסיום מוסיף בנו של הרב רוזנפלד, הרב אלחנן, מנהל תלמוד תורה חניכי הישיבות אשקלון; חובת החינוך היא להנחיל לילדים את ההכרה כי ניתן להתמודד עם אתגרי העולם המודרני מבלי לאבד את הזהות היהודית. ממש כמו ביציאת מצרים, כאשר בני ישראל קיבלו חירות אך נדרשו לשמור על עצמם רוחנית, כך גם אנו בדורנו מחויבים להעניק חינוך שמאפשר שילוב בין ערכי המסורת לבין ההתמודדות עם אתגרי הזמן

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.