"היום בתניא" כ' אדר
תניא "ליקוטי אמרים"
סוף פרק ל"ה (עמוד מ"ה)
שנה פשוטה
⛳
למרות מצב המידות:
נכון שעם קיום המצוות המעשיות, "כח המעשה" של הנפש החיונית נכלל בקדושה. אבל אל לנו לשכוח, כי כח זה נחשב רק כ"לבוש" לנפש ("לבוש" המפעיל את עיקר הכחות של הנפש). ואיך יתכן לומר, שהשכינה תשרה על הנפש הבהמית כולה, בשעה שמידותיה של הנפש הנחשבות ל"מהותה ועצמותה" נשארו אצל הבינוני מידות רעות, מידות שאינן נכללות בקדושה?
...
"אין זו מניעה":
מסביר אדמו"ר הזקן, כי למרות שבאופן כללי, מידות הנפש הבהמית לא נהפכו אצלו לקדושה. בכל זאת, בעת קיום המצוה אין הן מתפקדות כפי שהיו רוצות בפנימיותן.
ואדרבה, תגובת המידות הרעות בעת שהבינוני מקים את המצוה, הם באופן כזה שאין בהן כדי למנוע את השראת השכינה על הגוף והנפש החיונית, השראה המתבצעת "בשעה זו".
...
הנפש הבהמית בעת קיום המצוה:
בארבעה ביטויים מתאר התניא, את יחס "המידות הרעות" לקיום המצוה: "אתכפין (נכנעות) לקדושה". "בעל כורחן עונים אמן" (למעשה של הנפש האלוקית). הן "מסכימות" והן "מתרצות" לעשית המצוה. לתגובות אלו ולהישג זה, מגיע הבינוני בהתגברות נפשו האלוקית במוח אשר שולט על הלב.
בנוסף לכך מצין רבנו, כי "בשעה זו" (בשעה שהנפש האלוקית מתבוננת בגדולת הקב"ה ובשעת קיום המצוה), נמצאים מידותיה של הנפש הבהמית אצל הבינוני "בבחינת גלות ושינה".
לאור נתונים אלו, על תגובת "המידות הרעות" ועל מצבם בעת קיום המצוה. מובן, מדוע הן אינן מהוות גורם המפריע את השראת השכינה על הגוף והנפש החיונית (המחיה בפועל את הגוף) - למרות שבעצם, בפנימיותם הן נשארו כפי שהיו.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.