רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 7 בפברואר 2025

צביעותה של סאטמאר וקאשוי - הם אלו שיצרו את 'לב טהור' - ומה עושים עתה?


מדובר באחד הנושאים הקשים ביותר לדון בהם, מפני שאין זה כמו לפני שנים כשזה התחיל להתפתח וראו את מה שהולך לקרות ולא עשו דבר, לבין מצבם עכשיו כאשר מבקשים לקחת את הילדים מההורים ולהעבירם למקומות שכלל לא בטוח שיהיו בידי משפחות שומרי תורה ומצוות, העניין הסתבך, וכאשר עוסקים בילדים קטנים ובנשים שנקרעו בין הילדים והבעלים, וכאשר לא ברור להם היכן הם רוצים לחיות במצב שנוצר, העניין הולך ומסתבך יותר כשיחד עם זאת מתגלה הפנים המכוערות של אותם קנאים שכאשר התרענו וזעקנו כי זה מה שיקרה הם התעלמו ואיפשרו לשלמה הלבראנץ לבנות כת של משונים, ועתה כאשר נשמעה הזעקה הגדולה הם הגיעו לגואטמלה לסייע לקחת את הילדים מידי הוריהם ולהעבירם למי שממשלת גואטמלה תחפוץ

אקדים לפני שאגש לענייננו עתה, כי מעולם הייתי נגד שלמה הלברנץ ואורחות חייו, מדובר היה במשוגענער פשוטו כמשמעו. אדם שאמר על עצמו כי הוא הגלגול של רבי שמעון בר יוחאי, בדרך כלל אדם כזה מקומו בבית המשוגעים, ולכן היו מי שאמרו אנו לא עוסקים במשוגעים, אבל שכחו כי דווקא משוגעים הם המסוכנים, אין מה שקם בעולם בלי משוגע, ואלמלא המשוגעים לא היה קיום לעולם. מציאות החיים היא עם 'משוגע לאותו דבר' בכל ענין ונושא נמצא משוגע שהכניס את כוחו ונפשו לענין ובסופו של דבר הצליח

שלמה הלבראנץ חילוני שלמד אצל הרב שיק היה ברסלבער שהתקרב לסאטמאר הפך לקנאי והחל לפתח ראיונות מטורפים של חיים בסגנון של פעם. לא אכנס עתה לכל אורך ההיסטוריה שלו, אני מלווה אותו מתחילתו כתבתי עליו ועל מעשיו במשך כל שנות קיום הכת הזו ועוד לפני כן, מציאות הדברים היא שהוא לא הצליח לבנות את עצמו במקום אחד, ברח ממקום למקום עבר כמה מדינות עד שהשתכנו בגואטמלה, שם נטבע וממשיכיו קיוו להמשיך בהצלחה אבל שכחו כי לא קל לבנות קהילה של משונים. צורת לבוש, סגנון חיים, וכל העניינים האחרים כמו נישואין בשנים הראשונות של שנות הטיפש עשרה, יש להם התנגדות רחבה, ובמיוחד כאשר פרשו מהם והעבירו מידע מחריד על מה שקורה בכת הזה, גם אם נקבל את הטענה כי מעלילים עליהם, אבל מציאות היא שזה מה שהם אומרים עליהם, מסבך אותם ואין זה פלא שהם הגיעו למצב הזה

אסור לשכוח שכמה מהם היו ונמצאים בבתי הסוהר בשל ניסיון להבריח ילדים ובני משפחה, הם הסתבכו במשך השנים, ורק עכשיו אני מגיע לנושא הפוסט הזה שהוא, מה עושים במצב שנקלענו אליו, האם מותר להרוס אותם כליל, או שחייבים להציל מה שרק יכולים, אבל גם כאשר מצילים, האם מותר להעביר את הילדים למשפחות שאינן יהודיות או כאלו שאינם שומרים שבת, או שחייבים לעשות הכל שלא להפריד את המשפחות עם התחייבות כי החיים יתנהלו במסגרת אחרת וכזו אשר תבטיח להם חיים נורמליים

בעיית ראשי 'לב טהור', דיברתי עימם בשבועות האחרונים כמה פעמים, הם מאמינים בחיים האלו טוענים שככה נהגו היהודים בעבר, וכי רק עתה 'היהודים הנורמלים' החליפו את הלבוש למודרני, וכי הם כאילו המקוריים וחיים בסגנון של אז, הם טוענים כי כל מה שאומרים עליהם זו עלילה וכי לא התעללו בילדים ובנשים, השאלה הנשאלת האם אנשי 'לב טהור' רוצים ואוהבים את החיים האלו או שהם מעדיפים לשנות חיים. אחת הסכנות הגדולות שמאלצים אותם לחיות חיים שאינם רוצים בהם. אבל אם הם כן רוצים חיים כאלו השאלה היא האם מותר למנוע זאת מהם. חייבים לשאול אחד אחד וגם את הנשים במקרה הזה אם הם רוצים חיים כאלו, ואם כן, הדבר היחיד שחייב להכריע האם אורח החיים הוא נורמלי ואין בהם התעללות, בכל היתר כל אדם יחליט לעצמו איך לחיות ואסור לאף אחד להתערב בכך

ברור שהם חיים כמו כת סגורה ובלבוש לא מקובל בעם היהודי כיום, ובדרך שאצל רוב רובו של העם היהודי שומרי תורה ומצוות לא מקובלים סגנון החיים הזה, אבל לא זה הענין מפני מה שמכריע זו ההלכה, כל עוד שלא עוברים על ההלכה שיחיו איך שהם רוצים

טענה אחת חזקה שיש להם שלא היה 'שמוע בין אחיכם' אף אחד לא בא אליהם לדבר עימם. שלחו מרגל ששיחק משחק וסיפר סיפורים עליהם שלטענתם לא נכונים. את זה אפשר לברר. לטענתם גם החיד"א ווייס לא שמע אותם הוא קיבל לשון הרע מאחרים. הדברים האלו חייבים להתברר, ומה שבטוח חייבים להציל את מי שמבקש לברוח משם, ובאשר למי שרוצים את החיים האלו צריך לבדוק אם אין בה התעללות בילדים ונשים ויעשו מה שהם רוצים

חבל שהגענו למצב הזה, יכלו למנוע זאת אם בשעתו סאטמאר וקאשוי ועוד כמה כאלו לא היו נותנים גיבוי לאותו הלבראנץ שכל עניינו היה שיטת רבי יואל מסאטמאר ועם זה קנה את הקנאים שהגנו עליו, עד שבקאשוי התחילו משפחות לסבול והשתנה הסיפור. אם הייתם חכמים ורואים למרחוק לא הייתם מאפשרים להלבראנץ להקים כת כזו

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.