הצייר שהחזיר טובה וסייע בקבורת איש המכירות / הנפת הידיים בשעת תפילה / חידושי התורה של הטרמפיסט הנכבד / הנה זה עומד אחר כותלנו
א. שלח לחמך על פני המים
ישוב ישבנו בשיחה משפחתית על אומנים ואומנות, עד שהנושא התגלגל לכך, שכל אומן באשר הוא, אם חפץ חיים הוא - הוא מעסיק איש מכירות. כך הוא יכול להתעסק במעשי ידיו, ומי שמתאים ומבין במכירות, יעמוד על הממכר ויגייס את המשאבים והתמורה המלאה על היצירות, כדי שלא ייווצר מצב של 'לא לחכמים לחם', כפי המצב המוכר על ציירים או חזנים שונים, שחיו חיי דחקות, בו בזמן שיצירותיהם היו שוות הון עתק.
שנות נעוריי קשורים בקשר בל יימחה עם - יבמחל"ח - ר' צבי פישר ע"ה. איש חסיד שנפטר בירושלים לפני כ-15 שנים בגיל 97, ועל אף שאודותיו כמעט ולא שמעתי, כי דברן גדול לא היה ומיעט לדבר על עצמו - בכל זאת עשה רושם גדול על כל מי שהכירו בבית הכנסת חב"ד לתושבי השכונה שכונת שמי"ר בירושלים לעולי רוסיה. בבית כנסת זה קבע את משכנו מאז עלותו מארה"ב, ואת מקומו תפס בענוותנותו בספסלים האחוריים, ומשם פיקד על קדושת בית הכנסת בכלל ועבודת התפילה במיוחד - לבל ישוחחו חלילה שיחת חולין בעיצומה של התפילה, וממש לחם את מלחמת כבוד התפילה בכל כוחו.
ר' צבי היה חייל בצבא ארה"ב ונלחם במלחמת ווייטנאם. בהמשך זכה לשוב בתשובה שלמה וזכה לקירובים רבים מהרבי. מסירותו לרבי היתה מיוחדת במינה, עד שסיפרו עליו שלא היה מתיישב אף פעם ב-770, באומרו שהוא חייל, וחייל עומד על משמרתו!
ויהי היום, ור' צבי שבק חיים לכל חי. הוריי היקרים שיבחלט"א, שהיו מסורים לו בכל כוחם בחייו, המשיכו מיד לעשות בעבורו, ודאגו לו לקבר במקום מכובד בחלקת 'כולל חב"ד' שבהר הזיתים, שרובו שולם באמצעות הכסף שהגיע מפנסיית הצבא בארה"ב, ולשאר דאגו הוריי שיחיו.
כאשר שוחחנו כאמור לעיל, על נושא של איש מכירות, ואאמו"ר שיחי' שמע את דיבורינו, העלה מזיכרונו סיפר מדהים ביותר שקרה עמו בהקשר לר' צבי פישר ע"ה.
"ימים ספורים לאחר פטירתו של ר' צבי ע"ה, טסתי ללונדון לבקר את אמי. בזמן שהתפנה נכנסתי לבית הכנסת חב"ד שבשכונת סטמפורד היל, כדי לשבת ברוגע ולהכין את נוסח המצבה לקברו. חיפשתי שם מכשיר פאקס להעביר את הנוסח לירושלים, ולפתע נקלע למקום הצייר הגדול ר' קלמן טיפנברון. הוא קצת התעניין במעשיי, וכאשר שמע במה מדובר - נעלם; ולאחר זמן קצר חזר כשהוא מרוגש ובידו סכום כסף להשתתפות בהוצאת הקמת המצבה".
"קלמן אמר לי כי זו 'הכרת הטוב' על עזרה שקיבל מהמנוח ר' צבי. וכאן גלל קלמן את סיפורו הקצר: היה זה בתקופה מסוימת בה התקשה בפרנסתו, הוא הביא איתו ציורים שונים מהרבי למכירה ליד הכניסה ל-770, אך מזלו לא האיר לו פנים. לפתע ניגש אליו מאן דהו שקלט את מצב רוחו הירוד, וכשהבין שקלמן עצמו צייר את הציורים המרהיבים, לקח על עצמו את המכירה, כשהוא פוטרו לשלום, לא לפני שלקח ממנו את פרטיו. ואכן, תוך זמן קצר מכר בעבורו את כל הציורים האלו ואף ציורים נוספים, והכל במחיר גבוה. "זה היה צבי פישר. כעת הזדמן לי להכיר לו טובה", אמר לי הצייר ר' קלמן, לאחר שנרגע מסערת ההתרגשות על ההשגחה הפרטית שראה מול עיניו, לסייע בהזדמנות אחרונה לאיש המכירות שעזר לו עשרות שנים לפני זה".
ב. עבודת התפילה
בהמשך לתיאור כאן בשבוע שעבר, על ביקורו של הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א בבית הכנסת של חסידי מאכנובקא-בעלזא בעיר בני ברק, והעלייה לתורה בספר התורה של הבעל שם טוב הק' - פנו אליי כמה אנשים וביקשו לשמוע על מה נסובה השיחה בחדרו של האדמו"ר, שנערכה מיד לאחר התפילה. לתאר את כל השיחה זה ארוך מדי, ואני זוכר רק את חלקו, על-כן אתמקד בתיעוד המרתק והמעניין של הנושא הראשון ששולב בין ענייני תפילה ו'זאת חנוכה'.
האדמו"ר: לכאורה התפילה בחב"ד הייתה אמורה להיות בהתפעלות ותנועות.
הרב לאזאר: סבי מגזע חסידי סיגעט, והתקרב אל הרבי ולדרכה של חב"ד בעקבות מעשה שהיה, כאשר הזדמן למחיצתו של הרבי בשנים הראשונות לנשיאות בשעת תפילת מנחה, והתבונן כיצד הרבי מתפלל מנחה 'פשוטה' בדרך של עבודה פנימית.
על אף שידוע שאצל האדמו"ר הזקן בעל התניא הייתה התפילה בהתלהבות גדולה, כידוע שהיה מתגולל על הארץ מתוך דביקות והיו צריכים לרפד את הקירות כדי שלא יינזק ח"ו...
אנחנו נמצאים הרי בזאת חנוכה. ישנו ביאור ידוע של הרבי בשאלה כיצד בעצם התרחש הנס של שמונת ימי חנוכה. הרבי מקדים כי אי אפשר לומר שבכל יום כלה מעט מן השמן, שכן הנרות היו צריכים להיות מלאים לגמרי מדי יום כמו שדרשו חז"ל "תן לה כמידתה". אלא על כרחך שהנרות היו מלאים לגמרי מדי יום ביומו. לאידך גיסא, גם אי אפשר לומר שנברא בכל יום שמן חדש, שהרי אם כך אין זה שמן זית אלא "שמן של נס" ואין זה ראוי למצוות הדלקת המנורה. ומבאר הרבי שהנס התרחש בדרך של "נמנע הנמנעות", שבמשך כל יום מימי החנוכה בערו הנרות וכילו את השמן כדרך הטבע, ויחד עם זאת השמן לא התכלה, כיליון ואי-כיליון גם יחד! אך לפי זה נשאלת השאלה: מה בעצם היה הנס ביום השמיני של חנוכה, "זאת חנוכה"? שהרי נותר בנרות שמן זית טבעי ודלק באופן טבעי עד כלותו בסוף היום? התשובה היא שאכן זהו הנס, שביום השמיני השמן דלק כמות שהוא ונכבה. הטבע הוא בעצם גם כן נס, כמו שכתב ה'חכם צבי' שהטבע הוא ניסים רצופים מאת ה'. אדרבה: זה חידוש יותר גדולה שהמנורה דולקת בדרכי הטבע...
במובן מסוים, ניתן לומר כך גם על תפילה מתוך עבודה פנימית, שיש בזה חידוש ויגיעה עוד יותר מאשר להתפלל מתוך התפעלות. קל יותר להניף את הידיים בשעת תפילה, אך להתרכז ולהתעמק בתפילה זו עבודה יתרה..."
האדמו"ר: "צריכים לחיות עם זה..."
הרב לאזאר: "החיד"א כותב על "מזמור שיר חנוכת" שרבים נוהגים לומר בחנוכה, שרומז הוא לחנוכה, משום שראשי התיבות של "מזמור שיר חנוכת" - מש"ח - הם גם "מילה שבת חודש", דהיינו שלוש הגזירות שהטילו היוונים על בני ישראל, ובשעת הנס בחנוכה - בטלו. ויש להמליץ שלכן מאחלים "חנוכה שמח", שכן 'שמ"ח' הוא אותם ראשי תיבות, ואכן בכל חנוכה ישנם שבת, ראש חודש ושמונת ימי מילה!"
האדמו"ר: "האבני נזר כותב, ששמונת נרות החנוכה מכוונים כנגד שמונת בגדי הכהונה של הכהן הגדול. הרי קליפת יון נתבטלה בזכות פך השמן הטהור החתום בחותמו של כהן גדול. כהן הוא "איש החסד", וכהן גדול הוא תכלית החסד, וזה קשור עם עניין נוסף שישנו בחנוכה, שבו הלכה כבית הלל שדרכם דרך החסד. כפי שרמזו ה'אבודרהם', שחנוכה ראשי תיבות "ח' נרות והלכה כבית הלל". הלא כעת הדלקנו נר חמישי שבו מודגשת הנהגתנו כבית הלל, שכן זהו היום הראשון שבו בית שמאי פוחת מבית הלל, כי לפי בית שמאי היו צריכים להדליק ארבעה נרות ואילו אנו נוהגים כבית הלל ומדליקים חמישה נרות".
ג. ובלכתך בדרך
יד מסמנת לעצירה הושטה. הטיתי את רכבי אל עבר יהודי חסידי הדור פנים, ששאל אם אוכל לקחתו כברת דרך. "בכל בוקר יש כאן נהג קבוע שלוקח אותי, היום הוא לא הגיע. הדרך הזו קשה בעבורי, ואני מודה לך שעצרת לכבודי", אמר לי הטרמפיסט בבוקרו של יום שלישי, בעוד אני עושה את דרכי אל עבר העיר העתיקה בירושלים. "תודה לך, שזיכית אותי במצווה חשובה זו" עניתי לעומתו.
"מעשה היה ביום סגריר, ולא נכנסו חכמים לבית הוועד. והיו שם תינוקות ואמרו בואו ונעשה בית הוועד", כך החל אורחי לצטט בעל פה מתוך 'מדרש רבה מפרשת בראשית', והסביר כי המעשה קרה עם קבוצת ילדים שלמדו יחד, וביום אחד בו המחנכים שלהם לא הגיעו, למדו והתפלפלו בינם לבין עצמו. למחרת, כששמעו המורים המכונים במדרש כ'חכמים גדולים בישראל' את חידושי התורה של הילדים, קראו עליהם את דברי הפסוק ב'משלי': "גם במעלליו יתנכר נער". מי היו אותם תלמידים ילדים? התלמוד בבלי מונה את שמותם: רבי אליעזר ורבי יהושע ורבי עקיבא.
"איך רבי עקיבא?!" שאלתי אותו מיד. והוא שמח שקיבל מיד את השאלה המתבקשת על סיפור זה. כי הרי ידוע שרבי עקיבא החל ללמוד רק בגיל ארבעים!
"ישנן תשובות שונות, בהן שאומרות שזו טעות דפוס" - אמר לי. "אך לי יש תשובה שעלתה ברעיוני, ובכדי להבינה, יש להקשות עוד שתי שאלות", המשיך אורחי לרתק אותי לכמה דקות. בשלב זה כבר התחלתי לנסוע לאט, בכדי להספיק לשמוע את כל המהלך שלו.
באבות דרבי נתן מובא סיפור על רבי עקיבא המוכר לכל ילד יהודי: "בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום. פעם אחת היה עומד על פי הבאר, אמר: מי חקק אבן זו? אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא "אבנים שחקו מים"?! מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פיסל את הקשה, דברי תורה שקשה כברזל, על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי, שהוא בשר ודם! מיד חזר ללמוד תורה".
שאלה ראשונה: "מדוע כתוב 'חזר' ללמוד תורה, הרי לכאורה זו פעם ראשונה בגיל ארבעים שהוא מתחיל ללמוד"?!
רעייתו של רבי עקיבא הייתה רחל, היא זו שהניעה אותו ללמוד, ובזכותה הפך לתלמיד חכם. זאת תוך ויתור מצדה על ירושת אביה. וכך מובא בקצרה סיפורם המרגש בתלמוד בבלי: "חזיתיה ברתיה (ראתה בתו, של כלבא שבוע) דהוה צניע ומעלי (שהיה צנוע ומעולה) אמרה ליה אי מקדשנא לך אזלת לבי רב? (אמרה לו, לרבי עקיבא, אם אתקדש לך תלך לבית המדרש?) אמר לה אין (אמר לה כן). איקדשא ליה בצינעה ושדרתיה. שמע אבוה אפקה מביתיה, אדרה הנאה מנכסיה (שמע אביה, הוציאה מביתו והדיר אותה מליהנות מנכסיו)".
והשאלה השנייה: "מדוע רחל ציפתה שהוא יגדל להיות תלמיד חכם? הוא הרי כעת בן ארבעים שלא למד עד היום, ומהיכן המחשבה שלה שהוא יכול להתחיל זאת כעת"?
"אלא, שאכן רבי עקיבא כן למד בקטנותו, ומשום סיבה כזו או אחרת, הוא הפסיק את לימודיו. וכעת הכל מתורץ היטב: הביטוי 'חזר' ללימודיו - מתאים. ורחל לכאורה שמעה את ההתבטאות שאמרו על בעלה וחבריו לפני כשלושים וחמש שנה, וידעה שיש בו פוטנציאל להפוך להיות גדול בישראל, כפי שאכן התברר". כך סיים אורחי הנכבד את דבריו, עת הורדתי אותו במקום חפצו, ואני מיהרתי לעיר העתיקה לראות היום את מה שראה רבי עקיבא לפי כמעט אלפיים שנה: "שועלים הילכו בו"...
ולתמונת השבוע שלי: שועלים בהיכל ה'
בעוד עומדי בהמתנה שהרמזור יתחלף לירוק, מול שער שכם, בודק ימינה ושמאלה שערבי לא מתקרב חלילה אל הרכב, עלו בזיכרוני דברי הגמרא על רבי עקיבא:
"רבן גמליאל ורבי אליעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא היו עולים לירושלים. כיון שהגיעו להר הצופים, קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים. התחילו הם בוכים ורבי עקיבא צוחק. אמרו לון לרבי עקיבא: מפני מה אתה צוחק? אמר להם: מפני מה אתם בוכים? אמרו לו: מקום שכתוב בו "והזר הקרב יומת", עכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה? אמר להם: לכך אני צוחק; עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה: "לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבנות יער" - בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת אף היא, שאמר: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים", ותלה הקב"ה נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה.
בכל הדרך הסובבת את חומות ירושלים העתיקה, שורצים ערבים המתהלכים להם בנחת ובשלווה - כשאנו היהודים, שכל רצוננו להתפלל אצל שריד בית מקדשנו, צריכים לחשוש על חיינו מפני הסכנות האורבות לנו בלב ליבה של עיר הקודש והמקדש, וכאילו לא חלפו להם 2447 שנים מהיום בדיוק - עשרה בטבת, בו נבוכדנאצר מלך בבל, הטיל מצור על ירושלים במטרה לכובשה, שהסתיים בהחרבת בית המקדש הראשון, והיהודים הוגלו לבבל בעינויים אכזריים.
ידידי היקר, חזן בית הכנסת המרכזי במוסקבה הרב דוד קייטאק, שבשבוע שעבר יצאנו יחדיו להדלקת נרות במחנה הצבאי הגדול 'מחנה עופר', הפתיעני עם הזמנה מיוחדת ובלתי שגרתית, וזאת במסגרת פעילותו כיו"ר ארגון MIDF להפצת תפילין ומזוזות בין כוחות הביטחון בארץ הקודש - לביקור ב"מחכמה" - בסיס משמר הגבול הפונה לרחבת התפילה בכותל, מעל 'קשת וילסון'.
רב סמל ראשון קידם את פנינו, והכניס אותנו לפניי ולפנים. כל-כך בפנים, עד שהיינו צריכים להיזהר באזהרה גדולה, שחלילה לא נדרוך ב'הר הבית' הצמוד. עלינו מדרגות, חצינו מחילות, דילגנו בורות, והנה אנו פסיעה מעל כותל המערבי. לראשונה בחיי במקום קדוש זה, ממנו נראית לפנינו כל רחבת הכותל, מהמקומות בהם צופים כוחות הביטחון בעת התכנסויות המוניות. "בלילי סליחות נכנסים כאן גם שמונים אלף איש, והכי מרגש בעיניי, זה מעמד 'ברכת כוהנים' בחול המועד סוכות ופסח. גם הקירות פה רועדים משאגת עניית 'אמן' של האלפים לאחר הברכות ממאות הכוהנים" - אומר לי הרס"ר בהתרגשות.
הוא מספר על מאות שוטרים מסורים הפרוסים בכל העיר העתיקה, וגם פה, ממש מתחתינו, מעבר לקיר הכותל המערבי המפורסם, בחלקו הפנימי בתוך הר הבית, ניצבים בקביעות שוטרים כדי לשמור שהערבים שנמצאים בפנים לא ישליכו אבנים אל מעבר לקיר, ויפגעו חלילה במתפללים היהודים כאן למטה למרגלות הכותל.
ההתרגשות לא פסחה ממני לרגע, עת העביר אותי מאולם אחד למשנהו, עד שהגענו לשער השלשלת, אחת הכניסות להר הבית. שוטרים יהודים עומדים משני צידי השער הרחב, וערבים נכנסים ויוצאים בשלווה ובנחת, ללא חשש ומורא. עם תחושה שהם בעלי הבית והיהודים משרתים אותם. "שועלים הילכו בו"!
היום הוא צום "עשרה בטבת", אחת מארבע התעניות שנתקנו במשך השנה לזכר חורבן בית המקדש. יהי רצון, שנזכה לקיום הנחמה שאמר רבי עקיבא לחבריו וכהבטחת הקב"ה: "...וצום העשירי, יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים", בגאולה האמיתית והשלמה במהרה בימינו, אמן!
גוט שבת!
שייע
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.