רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 16 באוקטובר 2024

"היום בתניא" שבת קדש י"ז תשרי

 

"היום בתניא"  שבת קדש י"ז תשרי
"אגרת הקדש" 
פרק כ"ג
שנה מעוברת

אגרת כ"ג:
נקדים, שהאגרת שלפנינו מוקדשת להשראת השכינה, שבה כמה בחינות שונות.
את האיגרת פותח רבנו בפסוק מדניאל "בגזרת עירין (= מלאכים) פתגמא ומאמר קדישין" - שבגזרת המלאכים נאמר הפתגם ומאמר הקדושים (= תלמידי החכמים הנחשבים כמלאכי השרת) "ששנו במשנה"  "עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שכינה שרויה ביניהם" (בפנימיותם).
ורבנו מוסיף "כי זה כל האדם" - שלמען השגתו של גילוי השכינה הנעלה  והמיוחד הזה, נברא האדם עם כל כוחותיו הנפשיים (אדם שאינו כ"בעל חי" אלא כאחד שהוא "בעל שכל ובחירה").
בחינת שכינה זו, אף ששורשה הוא מאד גבוה. הנה, כל העולמות העליונים אינם "כלים" לקליטתה. ורק עשרה יהודים העוסקים בצוותא בלימוד התורה בעיון זוכים שהשכינה תהיה שרויה ביניהם.
ובהתאם יש לומר שירידת הנשמה למטה, היא "ירידה לצורך עליה" - לעליה כזו שלא ניתן להגיע אליה בעולמות העליונים, אלא רק כאן למטה בעולם הזה.
...
בחינה נוספת של גילוי שכינה":
תחילה מדובר על גילוי שכינה הנפעל על ידי עשרה שעוסקים בתורה בעיון (שלימוד זה הוא כמזון פנימי לנשמה) .
ובהמשך, לשכינה הנמשכת על ידי עשרה "בעסק התורה והמצוות" - בעסק התורה בדיבור, שמעלתו היא כשאר המצוות המעשיות (שאור השכינה הנמשך לנשמה, מאיר בה בבחינת מקיף בלבד).
...
יחיד העוסק בתורה:
האמת היא שגם יחיד העוסק בתורה, הקב"ה קובע לו שכר - אולם קבלת שכר זו אינה בגדר השראת השכינה שבה זוכים רק כאשר הלימוד הוא בעשרה.
את ההבדל, בין מהות השכינה ל"קביעת שכר" רגיל, מסביר רבנו להלן.
......
 מועדים לשמחה!
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.