רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 20 באוקטובר 2024

תולעים בסוכה


יושב לו ר׳ יהודה נחום בסוכתו המפוארת בסעודת חג הסוכות, מסביבו כשתילי זיתים בניו וחתניו בני תורה מופלגים וצאצאיהם הזאטוטים ופיהם מלא בשירה וזמרה, תוך כדי אמירת אמרות וחידודים נפלאים, ורעיונות חריפים במצוות היום סוכה וארבעת המינים העמוקים ורחבים הפרוסים בספרי הפסק והדרוש, והנה חוורו פני ר׳ יוסף חיים ראש הכולל כלילת יופי, בצלחת המרק שט לו חרק, זבובון, ובהבטה מהירה כלפי מעלה ניכר שנפל מהסכך, וגם על השולחן לידי לוחש ר׳ דן ראש החבורה בישיבה הגדולה והמפורסמת, שוכן לו שרץ קטן,
עמוד אש של ריתחא דאורייתא קמה וגם ניצבה בבת אחת,
מה הדין 
א.במי שהתגלה לו באמצע החג שהסכך נגוע בתולעים, וראה תולעים שנופלים על השולחן, האם צריך לחוש שנפלו גם תולעים לתוך המאכלים. 
ב. וכן מה הדין כשראה תולעים שנפלו לתוך המאכל, מה דין המאכל, והאם יש לחוש שנפלו תולעים נוספים לתוך אותו מאכל, 
ג. וכן האם יש לחוש שתולעים נוספים נפלו לתוך מאכלים אחרים שעל השולחן.

מיד במוצאי החג פנו לברר הנדון עם מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן אשר ניאות ללבן איתם הסוגיא בהתייעצות עם גדולי הרבנים.

וכך עלתה המסקנא להלכה:

[א], תולעת שנפלה למאכל ובדקו את המאכל ולא נמצאה התולעת - אם ידוע בוודאות שנפלה אפילו תולעת אחת ולא מוצאים אותה כל המאכל אסור. למרות שהיא בטלה מן התורה אבל מדרבגן אינה בטלה כדין בריה שלא בטלה אפילו באלף. 

[ב]. מאכל שאפשר לסננו – יכול לסנן את המאכל. אם יכול להדיח – ידיח את הבשר או את הירקות.  

[ג]. סכך מתולע – יש להיזהר ולא לסכך בסכך מתולע. אמנם אם מצאו תולעים על השולחן אין צריך לחשוש שמא נפלו גם למאכל. אם מצאו במאכל אפילו ג' תולעים אין צריך לחוש שנפלו לתוכו תולעים נוספים. אם מצאו בצלחת אחת אין לחשוש שמא נפלו למאכלים ולתבשילים נוספים.
דכל נפילה היא מקרה בפני עצמו ואין חזקה למקרים.

ד. בשבת יש להוציא החרק יחד עם מעט מרק, וכדאי בכף חד פעמית.

חג שמח

למידע ולהתייעצות:
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: yr383464@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.