"היום בתניא" שבת קדש י"א אלול
"אגרת הקדש"
פרק י"ג
שנה מעוברת
⛳
בחינות הימין והשמאל, בנשמה וב"עבודה":
במרכז אגרת י"ג, עומד באור פסוק הפתיחה "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך וגו'".
באופן כללי, מצד שורש נשמתם, מתחלקים עובדי ה' לשנים: לכאלו ששרשם הוא מבחינת הימין של מעלה, וכאלו ששרשם הוא מהשמאל שלמעלה.
ובכלל, בענייני "עבודה", ישנם עניינים שהם מצד הימין וישנם עניינים שהם מצד השמאל - ובמישור מעשי, כל אחד צריך לעסוק בשני הקווים, בהתאם לענין שבו הוא נתקל.
..
כהלל ושמאי:
גם בנוגע להוראות שיצאו מבית מדרשם של הלל (שהיה מקו החסד) ושמאי (שהיה מקו הגבורה).
הנה, פעמים מצינו, שלשלמות עבודתם כל אחד מהם פסק כקו השני - דבר שהיה אפשרי, היות שבעצם כל אחד כלול גם מהקו השני.
תופעה זו מצינו גם באבות אברהם (חסד) ויצחק (גבורה), שלכל אחד מהם הזדמן (לשלמות עבודתו) לעסוק גם כקו השני.
...
באור פסוק הפתיחה:
לאחר ההקדמות הנ"ל, מסביר רבנו את הפסוק שבפתיחת האיגרת "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך".
שבחינת "מה רב טובך" (שהוא "בלי גבול ומידה ושיעור"), נקבעה בשורש נשמתו של כל יהודי - הן באלו ששורש נשמתם הוא הוא מבחינת ימין, והן באלו ששורש נשמתם הוא מהשמאל.
באלו ששורש נשמתם הוא מהימין, מידה זו גלויה בהם תמיד. ובאלו ששורש נשמתם הוא מהשמאל, הרי שבדרך כלל מידה זו "צפונה" ונמצאת בהם בהעלם (אלא, שבעת הצורך, נדרש גם מהם לגלות מידה זו מהסתרה ולנהוג על פיה).
...
משאלתו של אדמו"ר הזקן:
לסיום מביע רבנו את משאלתו, שלאור התנהגות ישראל באופן של "רב טוב" (בלי גבול) שהם עושים. הנה, "גם אתה ה' תתנהג עמהם במידת חסדך הגדול בלי גבול ותכלית" - ושהשפעתו של הקב"ה לישראל, תהיה (לא מבחינת חסדו הרגיל, אלא) מבחינת החסד העליון המוגדר כ"רב חסד".
......
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.