רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 12 ביולי 2024

"היום בתניא" שבת קדש ז' תמוז

 

"היום בתניא" שבת קדש  ז' תמוז
"שער היחוד והאמונה" 
פרק י"א  
שנה מעוברת

שרגש המידות יתבצע במעשים:
כדי שרגש המידה המתעורר באדם, לא ישאר רק בלב (כרגש מופשט), אלא יבוא לידי ביטוי גם במעשים בפועל. הוא זקוק ל"כלים" נוספים - כלים כאלו שבאפשרותם להביא לידי הביצוע המעשי של המידה.
"כלים" אלו באים לידי ביטוי בנפש האדם, בדמותם של האותיות - אותיות המחשבה ואותיות הדיבור.
כדי שהאדם יאכל בפועל, את המאכל שאליו הוא מתאוה בלבו. וכדי שהוא ילמד בפועל את הנושא שבו הוא חפץ. הוא חייב להשקיע מחשבה מיוחדת, כיצד להביא לפועל ממש את הרגש שהתעורר בלב.
ואם האדם מעוניין, שהרגש המתעורר בו יתממש על ידי אחרים, כמלך המעונין שעמו יעשה את מעשי החסד העולים על לבו. הוא כבר נאלץ להיעזר בסוג נוסף של "כלים",  ב"אותיות הדיבור", אותיות שיקלטו את מידתו - אותיות שבהם ועל ידם, הוא יגלה וימשיך את החסד שבלבו אל האחרים.
...
האותיות שבעשרת המאמרות:
כאותיות שבנפש האדם, המביאות את המידות לידי גילוי מעשי בפועל ממש. כן הוא גם באותיות העליונות שמהן מורכבות העשרה מאמרות.
נכון שכדי לברוא את העולמות, האציל תחילה הקב"ה את הספירות-המידות העליונות. אבל כדי שמהם יתהוו העולמות בפועל ממש, יש צורך ב"כלים" נוספים הבאים לידי ביטוי בדמותם של ה"אותיות" - הממשיכות את החיות וכל הכוחות מהמידות העליונות אל התחתונים, "לבראם מאין ליש ולהחיותם ולקיימם".
וכדוגמת סוגי האותיות שבאדם, כן גם למעלה ישנם שני סוגי אותיות: 
"אותיות המחשבה", שמהם התהוו ה"עלמין סתימין דלא אתגליין".
 ו"אותיות הדיבור", שמהם נבראו וחיים וקיימים ה"עלמין דאתגליין".
והנה, כדוגמת השמות של הבורא, הנקראים "שמות" רק על ידי הנבראים, אבל מבחינתו של הקב"ה הם מיוחדים עימו בתכלית היחוד. כן גם ה"עשרה מאמרות" נקראו בשם מאמרות רק לגבי הנבראים - אבל מבחינתו של הקב"ה,  גם הם מיוחדים עימו בתכלית היחוד (ולא הופרדו ממנו חס ושלום).
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.