רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 ביולי 2024

"היום בתניא" שבת קדש י"ד תמוז

 

"היום בתניא" שבת קדש  י"ד תמוז
"אגרת התשובה" 
פרק ג'  
שנה מעוברת

חטא שנעשה מספר פעמים:
בשני הפרקים הקודמים, למדנו אודות מספר התעניות שהומלץ לצום (בספרי המוסר והאריז"ל), כאשר האדם חטא בענינים שונים.
וכמה תעניות על האדם לצום, כאשר הוא נכשל באותו חטא מספר פעמים?
בסוגיא זו נחלקו "חכמי המוסר האחרונים", ולמעשה, באופן כללי ישנם לפנינו שלוש שיטות:
...
שיטה א:
עליו לצום את מספר התעניות המיועדות לחטאו, מספר פעמים כמספר הפעמים שנכשל בחטא. (כדוגמת "קרבן חטאת שחייב להביא על כל פעם ופעם").
...
שיטה ב:
סידרה אחת של התעניות תועיל לכפרת נפשו, כדוגמת "קרבן עולה הבאה לכפר על מצוות עשה", שגם ביטל את המצוה מספר פעמים  די לו בקרבן אחד.
...
שיטה ג:
"ההכרעה המקובלת" (או כלשון רבנו במהדורה הראשונה של "אגרת התשובה" "וקבלה היא בידינו מרבותינו ז"ל"): שעל כל חטא שנכשל בו פעמים רבות, די לו להתענות שלוש פעמים את סדרת התעניות שהוצעו לנכשל בחטא זה.
ונראה, שהשיטה השלישית היא לא רק שיטה ממוצעת בין שתי השיטות הראשונות. אלא גם מבטאת את ההתייחסות המיוחדת לחטא שנעשה שלוש פעמים.
וכפי שמצינו בזהר (בתרגום חופשי) על הפסוק "נכתם עוונך לפני", שכאשר האדם חוטא: בפעם הראשונה, נעשה רושם מחטאו. בפעם השניה, מתחזק אותו רושם. ובפעם השלישית, הכתם מתפשט וחודר מצד לצד (כשלפעמים הנוספות של החטא, אין השפעה משמעותית על מהות הכתם) - וכתם זה שחדר מצד לצד (במשך שלוש פעמים ומעלה), ניתן להסירו, כאשר צמים את סדרת התעניות לחטא זה שלש פעמים.
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.