רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 23 ביולי 2024

מי שמך להחליט מה המחיר הראוי לחטופים?


מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 

כמה הבנות בלתי אפשריות
 
 
התפרסם שמשה גפני טען בלהט שיש לעשות הכל ( = 'בכל מחיר') כדי להשיב את החטופים.
 
הנוסח המלא של דבריו הוא 'כולם! עכשיו!. והתקשורת רועשת גועשת על נקיטת העמדה הפופולרית הזאת של גפני.
 
ואני, הקורא הקטן, לא מבין מה קורה כאן בכלל.
 
ראשית, ממתי משה גפני הוא סמכות מוסרית/הלכתית להחליט מה המחיר 'הנכון' של החטופים, זה שמתחתיו 'פודים את השבויים בכל מחיר' ומעליו 'אין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם'. הסוגיה כל כך קשה, מורכבת ונפתלת שקשה לראות מי בכלל יכול להחליט על דבר כזה. אלו דיני נפשות ממש ואין לנו סנהדרין שיכולה להכריע בזה.
 
למזלנו, הסוגיה לא מונחת לפתחם של המועצגתים למיניהם, כי אז היה מסתבר כמה אין בזה דעה אחת ברורה ומוחלטת. (לא שזה יפריע לרובא דרובא מקהלנו להמשיך להאמין שיש דבר כזה 'דעת תורה').
 
אבל השאלה כשלעצמה נשאלת: מניין שאב גפני את החוצפה להביע עמדה בנושא כל כך גדול, בלי לשאול קודם את דעתם של לפחות גדוליו הוא.
 
יכול להיות שגפני מתוחכם משהו ונקט לשון כזאת שבין כה וכה מילותיו הם 'כאלאם פאדי'. הוא אמר שהוא בעד 'כולם! עכשיו!' כשברור לגמרי שאין ולא תהיה שום עסקה כזאת. החמאס אפילו לא מוכן לגלות לנו כמה חטופים בידיו וגם לא מי מהם בחיים. גם ידוע שהחמס ושאר המחבלים הבזויים מתכוונים להותיר בידם קלפי מיקוח (ש'יתגלו רק אח"כ') כך שגם אחרי שיסיימו לסחוט אותנו, יוכלו להתחיל את הסחיטה מהתחלה.
 
אם אכן זו כוונתו, כי אז אמירתו אינה נקיטת עמדה אלא איסוף פופלאריות נטו. יחשבו אותם שאינם בקיאים בלשון רש"י שאכן הוא אמר שהוא בעד עסקת החטופים.
 
מה ששוב איני מבין זה מה הוא מרוויח מזה. נניח שבאמת החילוניים (שאינם מורגלים בדיוקי לשון) יחשבו שמשה גפני ('וכל יהדות התורה באותה דעה איתי'), יחשבו שגפני נוקט 'עמדת שמאל' בנושא זה. מה יש לו להרוויח? האם בשל עמדתו זו יהיו אלו 'רכים' יותר איתו ויסכימו לוותר על הדרישה שהחרדים יתגייסו בהמוניהם לצבא?
 
כרגיל, איני מבין את מהלכי הפויליטיקאים. ב"ה שכך.
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.