רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 10 במאי 2024

ירושלים, ברסלבר בבית מדרש סקווער, פרק א.

 

מאת הרב בורנשטיין

ירושלים, ברסלבר בבית מדרש סקווער, פרק א.
ירושלים, ברסלבר בבית מדרש סקווער.
רשמים, זכרונות וציון הבדלים בין ישראל לחו"ל לנוכח שהייה ארוכה בשנה האחרונה בלונדון ובארה"ב.
תפילות שחרית ומקווה במרכז סקווער בשכונת מקור ברוך ליד הקרצ'מע שלנו.
המושג "סקווער" חרוט לי בראש משחר ילדות.
סקווער זו עיירה באוקראינה, לא רחוק מאומן ומז'בוז' והאזור, הם מתייחסים לבעש"ט עד בנו רבי צבי.
היו מתנגדים פעילים מאוד נגד תנועת ברסלב בזמנו.
אבל בהמשך הזמן, בתקופת הקומוניסטים, כשכולם הפכו לאנוסים ביהדות, הרב שלום מלמד חסיד סקווער אמר שאיננו יכול לחלוק על הברסלבר כי הם היחידים שיש להם שחיטה כשירה, מקווה והיחידים שבאים לשאול שאלות רב.
בילדותי לפני כמעט יובל, ברסלב היו חסידים מעטים מאוד, אולי אלף בכל הארץ, והיה חשש ממשי להגיד בהסעות לחיידר שאתה ילד ברסלבר, חסידים מתנגדים היו באים לכותל מחו"ל ובלהט חסידי קורעים תיקון הכללי וספרי רבינו.
עד למסר ששיגר רבי לוי יצחק בנדר מנהיג ברסלב להרב וויס בעל מנחת יצחק שעלה לארץ באותם שנים לשמש גאב"ד העדה החרדית כשהייתה בתפארתה, טרם נטישת  קהילות בעלז, מתמידים, קרלין, חיי עולם, וטרם הפכה לזירת התגוששות חרב איש ברעהו, מאז דעיכת מנהיגות הייקה גרשון שטעמער.
 רבי לוי יצחק כתב לרבי וויס שהיה גם ידידו ומוקירו מאוד ואת רבי שמואל שפירא השרף מברסלב, שהיות וכיום יש "עולים חדשים" בברסלב, יוצאי צבא, קצינים, ובעלי ידע רב במאבקים, והם חזרו בתשובה והגיעו לברסלב, אם כן מומלץ שיודיע לרבי מסקווער שעדיף לו יותר להתאמץ שחמומי המוח מחסידיו (סיקריקים יש בכל מקום) לא יעזו לעשות את הדברים הללו שוב כי אין ערבות לשלומם, אם יתפסו במעשיהם בידי בעלי תשובה.
זה עזר.
יש לי שאר בשר, מורה לחשבון, אבל לא הכי פיקח בהויי היום יום.
הוא היה צריך לחתן צאצא, ויצא כמו רבים אחרים לאמריקה לאסוף עבור ההוצאות מאחינו בני ישראל, מצוייד בהמלצות חמות מרבנים אדמורים ואישים.
הרבי מסקווער ידוע כאיש תורם בלב נדיב לכל נצרך, גם בבית מדרשם בעיירה סקווער (אני מכיר את הרב גלוק שעזר להקים את עיירת סקווער בנ.י, ויש לי איתו ראיון מעניין מצולם בקרקוב בעניין) שם מקבלים את האורחים ומארגנים להם אכסניה, הכול מאורגן שם צבאית כמו גור וחבד, מקומות שמורים לאורחים ללא הבדל שבטי, ועם תקנות מסודרות גם.
קרוב משפחתי נעמד בתור לקבלת נדבת הרבי, ככל שהתקרב לרבי, הוא החל לנבור ולסנן ניירות והמלצות, חלקם תחב בכיס הפנימי של חליפתו, חרדי יש לו פריויליגיה, עם כל הצער  הכרוך בהלבשת חליפה, אפודה, מכנס שחור, ומעיל בחורף, הפלוס הוא שיש לו המון כיסים בכל בגד, מין ארון מגירות מהלך, אמנם אם הוא שוכח פריט, יש עליו לחטט בעשרות כיסים ובגדים עליונים ארוכים וקצרים, אולי בכיס הקדמי? אולי בכיס המכנס מאחור? אולי בעצם במעיל הגשם? רגע! כנראה בכיס החליפה למטה מימין ליד הגארטל, או ש... אהה... בכיס החולצה הלבנה.
ההוא נובר ומטפל בניירת כמו מורה לחשבון ותיק, התור שלו מגיע והוא נעמד עם צרור ניירת המלצות מוכן לרבי מסקווער.
הרבי מביט עליו: מה זה הארכת לנבור בניירת? להוציא ולהחזיר ולסנן ולהציג לי?
כן, עונה לו חסר הטאקט, חפשתי והוצאתי מצרור הניירת את המלצות חסידי ברסלב, שלא יעמדו למוקש.
הרבי מביט בו בין המשקפיים למצח, ואומר לו: מה שהיה היה!!! זהו!
העניק לו מתת הגון מאוד.
הנדבות ההגונות שנערי ברסלב מקבלים במירון עבור הנסיעה לאומן זה מהרבי מסקווער וחסידיו בביקורם, אין זה אומר שהפכו לברסלבר... אבל ההבנה כיום זה שאין טעם להילחם, אין ענין להתנגד, יש מספיק לכולם ברוחני וגשמי ואף אחד לא מאיים על רעהו בשיטתו ובדרכיו.
בתחילת החורף  השנה תשפ"ד 
אחרי החורבן הנורא של אסון שמחת תורה בארץ וביטול כל האירועים שהוזמנו לנו בקרצ' מע ומחוצה לה לכל תקופת החורף, שמתי פעמי לאמריקה, שם קבור סבי שם נולדה אמי ולשם מעולם לא נסעתי ליבשת הזו, בכל עשרות שנות מסעותי על  פני הארץ.
בתחילה שכרתי לי מקום בעיירה מונסי שמזמן הפכה לעיר ואם בישראל, אלא שהמרחקים בין בית לבית בין בית המדרש ובין החנות, הוא רב, וללא רכב לא שייך לחיות בה, אין בה ברוב העיירה אפילו מדרכות להולכי רגל, הולך רגל? מה אתה עושה כאן? אין לך רכב? כנראה לא מגיע לך להיות כאן, תפרח באויר.
התפללתי בבית מדרש רדושיץ, מקור השם בוא העיירה רדושיץ של הצדיק בגליציה, ורב המקום צאצא שלו, בית המדרש מרווח, מקווה חדש ומאובזר, אנשים נחמדים אם כי שקטים יותר מאשר העירונים בבורו פארק וויליימסבורג שם שהיתי בהמשך.
יום אחד, צהריים, אני לומד שם, והתחילו להתפלל מנחה גדולה, אני שומע נוסח מוכר, יום חול, נוסח ברסלב, אני מביט ורואה אברך לבוש כליטאי מליקוואד, אבל זקנו עבות, בסיום תפילת המנחה שמשום מה לא אומרים שם תחנון אף פעם במנחה, הוא ניגש יחיד לשולחן צדדי ונופל אפיו בתחנון.
 המתנתי לו.
הגד לי מר: מה זה הנוסח ששמעתי ממך כשליח ציבור? זה הלא ברסלב?
אכן אני חתן אצל הרב לנדסמן חסיד ברסלב קשיש ועקשן במנין נץ החמה היחיד, מעל יובל שנים... ונמשכתי גם לחסידות ולאופי ומכאן הנוסח.
מי אתה?  הוא שואל אותי.
אברהם לייב בורשטיין מירושלים.
אתה זה שהוצאת לאור את כל הקלטות של נוסח ושירי ברסלב?
 כן.
אז דע לך שיש לך לקוח חשוב מאד!
מי זה? 
הרבי מסקווער!
??
בן דוד של הרבי, שהוא בכור בניו של הרבי מסקווער בורו פארק, סיפר לי שהרבי שלח לרכוש קלטות שלך כל אימת שיצאו לאור.
 למה? בגלל שמכל נוסחאות תלמידי הבעש"ט, ומחוז וואהלין, הידועים ביופיים ועשרם המוסיקלי, היחידים שהם מנגנים עדיין במקוריות את זה הם ברסלב.
 א. מחמת שלא החליפו אדמו"ר לכן לא החליפו מנגינות כמעט.
 ב. בגלל רבי לוי יצחק בנדר המנהיג שזכר כל ניגון, תנועה, סיפור, אפיזודה, כמו שזכר את ש"ס שו"ע וזוהר כידוע (כשרבי לוי יצחק שהה במחנות העקורים שימש כדיין לצד בעל שפע חיים מצאנז, ובחג השבועות הציבור נעמד נבוך כי לא היו להם סידור עם הפיוט הארמי הארוך של אקדמות, ובמקום שאין איש, ניגש רבי לוי יצחק וקרא בקול את כל הפיוט בעל פה)
גם הרי מתולדות אהרן שמע את הקלטות בזמנו, והחליף בבית מדרשו המון מהנוסחאות בימים הנוראים לנוסחאות ברסלב מתלמידי הבעש"ט.
החייתני נעניתי לו לליטאי חתן הברסלבר, בבית מדרש רדושיץ מונסי ארה"ב ופניתי בלב שמח לשתות שוב לחיים מהליקר והעוגיות שהביא מאן דהו לרגל היורצייט של הוריו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.