"היום בתניא" שבת קדש ג' שבט
תניא לקוטי אמרים
פרק ט"ז
שנה מעוברת
היות שהפרק ארוך יפוצל הבאור לשנים - מובא כאן הבאור לתחילת הפרק
⛳
"כלל גדול (ראשון) בעבודת ה' לבינונים":
נכון שבאופן כללי ישנם בינונים שונים, כ"עובד אלקים" וכאחד "שלא עבדו" (כמבואר בפרק הקודם). מוסיף רבנו, שהעיקר הוא להיות "עובד אלוקים" השולט על טבעו ועל לבו, עם אור ה' המאיר לנפשו האלוקית בהתבוננותו המולידה את היראה במוחו ואת אהבת ה' שתהיה בתגלות לבו - מידות שכליות המחדירות חיות גדולה בקיום המצוות (במצוות שהן מהתורה ובמצוות שהן מדרבנן) וכן ב"תלמוד תורה שכנגד כולם".
...
"כלל גדול (שני) בעבודה לבינונים":
מי שאינו מסוגל בשום אופן להוליד את האהבה השכלית שתהיה בהתגלות לבו, חיב להשתדל שאהבתו השכלית אותה הוא מוליד, תהיה על כל פנים "מסותרת במוחו ותעלומות לבו" - שכן, גם אהבתו לה' במצב זה מלובשת ומחדירה חיות בלימוד התורה ובמעשה המצוות.
...
שתי בחינות של אהבה ויראה שכליים:
הבינוני שבכלל הראשון, בהתאם לתכונות נשמתו, מסוגל שעם אהבת ה' אותה הוא הוליד בלבו, ליבו יהיה בוער כרשפי אש באהבתו לה' כולל התשוקה המורגשת בלב לדבקה בו יתברך.
ואילו הבינוני שבכלל השני, אינו מצליח עם ההתבוננות שלו, להוליד בלבו אהבה בוערת לאלוקות, אלא אהבה קרה בלבד - אהבה ומשיכה לאלוקות, הנובעת מחמת ההכרה "שיאה לו יתברך שתכלה אליו נפש כל חי לידבק ולהכלל באורו" (וכדוגמת אדם שנמשך לאכול כל מיני מאכלים, לאחר שהבין את התועלת שהם מביאים לבריאות, אף שאהבתו להם היא לא בוערת באופן מיוחד).
ונצין, שלדעת אדמו"ר הזקן, גם שילובה של בחינת האהבה השכלית השניה בלימוד התורה וקיום המצוות, ערכה נעלה ביותר.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.