"היום בתניא" יום ד' ט"ו טבת
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק י'
שנה מעוברת
⛳
הקדמה:
בפרקים י-י"ב נערוך הכרות כללית עם תארי האדם כפי שהם ב*"אמיתת שם התואר"* (המתיחסת למצבו הפנימי של האדם - למצב יצריו).
בפרק י"ב נכיר את הבינוני, בפרק י"א את הרשע. ובפרק שלפנינו (פרק י') את הצדיק.
נזכיר, שההתיחסות לצדיקים ולרשעים היא גם בתחומים אחרים, אולם שם הגדרתם כמובן שונה (מהמבואר כאן).
למשל:
צדיק בשם התואר הרגיל - מתיחס לאדם שמעשיו טובים, אינו "עושה עוונות", ולמעשה, במישור ההלכתי הוא כשר לעדות.
וצדיק בשם המושאל לענין שכר ועונש - הוא תואר שניתן במערכת המשפט, כגון בראש השנה שהאדם נידון על מעשיו. שבתחום זה, הצדיק יקרא מי שרוב מעשיו הם טובים, לפי שנידון אחר רובו. (וגם אם הוא רשע הפסול לעדות על פי ההלכה).
ובפרק התניא שלפנינו מבואר, שהצדיק כפי שהוא באמיתת שם התואר, הוא אדם שמטפל ומעבד את התכונות הפנימיות של נפשו הבהמית - ובתחום זה לפנינו שני סוגי צדיקים, "צדיק ורע לו" ו"צדיק וטוב לו".
...
"
צדיק ורע לו" באמיתת שם התואר:
אדם שמגרש ומבער (=הורג) את הרע הנמצא בלב בחלל השמאלי, עד שנשאר בו מהרע הטבעי של הנפש הבהמית רק מעט רע ממש ( וכדוגמת תלמיד שטוען שהמורה פעם פגע בו וממש "הרג" אותו ואינו יכול לתפקד כראוי אצל מורה זה, כך יש לראות את מצבו של היצר הרע שהצדיק ביער והרג).
....
"
צדיק וטוב לו" באמיתת שם התואר:
אדם שעקב אחר התכונות הרעות של נפשו הבהמית, והפך את כולם לטוב, עד שלא נשאר בנפשו הבהמית שום רע (וכדוגמת מורה שלקח את התלמיד המופרע שבכיתה, ומטיל עליו משימות חברתיות חשובות, שבהן ועל ידם הוא מצליח להפוך את האנרגיות השליליות שלו לאפיקים חיוביים עד שנהפך לאדם אחר).
....
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.