"היום בתניא" יום ב' כ"ח כסלו
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק ג' עמ' 14
שנה מעוברת
⛳
אהבה ויראה שכליים:
לאחר הנקודותים, המהוים הפסק חזק בין שני הענינים המתבארים בפרק. עובר התניא, מהכרת המידות הטבעיות שבנשמה, למידות שאותן האדם "מוליד" בשכלו.
כדוגמת אב ואם המולידים בנים ובנות (תחילה כעוברים המסתתרים בבטן האם ובהמשך הם מתגלים כנבראים בפני עצמם). כן גם על ידי ההתבוננות בגדולת הבורא בשילוב הכחות הנפשיים של ה"חכמה" (הכוללת את נקודת ההשכלה) וה"בינה" (שבה, פירוט החכמה וביאורה), נולדים במתבונן המידות השכליות כאהבת ה' ויראתו (כשתחילה הם מסתתרים עדין במוחו, ובהמשך הם באים לידי גילוי בלבו).
...
הנושאים להתבוננות:
להגיע לאהבה ויראה השכליים, מציע רבנו להתבונן בשלשת הנושאים הבאים:
א. שהקב"ה "ממלא כל עלמין" (ממלא את כל העולמות) - בנותנו לכל נברא את החיות המיוחדת לו (כדוגמת הנפש המעבירה מהמוח לכל אבר את החיות המיוחדת השיכת לו, את כח הראיה לעין, ההליכה לרגלים וכדומה).
ב. שהקב"ה "סובב כל עלמין" (סובב כל העולמות) - בהמשיכו חיות נוספת המקיפה את כל העולמות וכל הנבראים בשוה (כדוגמת הרצון הנמשך מהמוח בשוה לכל איברי הגוף).
ג. "שכולא קמיה כלא חשיב" (שהכל לפני הבורא אינו חשוב באופן מיוחד) - וזאת, היות שהחיות אותה הוא משקיע בנבראים, היא רק הארה קטנה מאורו הגדול האין סופי.
עם ההתבוננות המעמיקה בנושאים אלו, יוליד תחילה המתבונן את יראת הרוממות במוחו ובהמשך את פחד ה' בלבו. וכן יתלהב לבו באהבה עזה כרשפי ה', בכלות הנפש ובצמאון גדול לאלוקות.
...
שילוב כח הדעת:
בנוסף לנ"ל, חיב המתבונן לשלב גם את כח ה"דעת" שבנפש - שבה הוא "מקשר דעתו בחוזק בגדולת אין סוף ברוך הוא" ואינו מסיח דעתו מהתבוננות זו כלל.
שכן, עם ה"דעת" מגיע האדם להכרה פנימית במה שהשיג בהתבוננותו, ובעקבותיה לשילוב האהבה ויראה בעבודת ה' בלימוד התורה ובקיום המצוות - אחרת, יהיו המידות שהוליד כדמיונות שוא" (שאינן נותנות מאומה).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
חנוכה שמח!
*הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
לעילוי הרה"ח הרב יקותיאל גרין ע"ה, נפטר ב' אדר א' תשפ"ב, ורעיתו מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרם ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.