רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 24 בפברואר 2021

סיפורי סקרים


מאת פישל קדוש

סיפורי סקרים
מהיום ועד הבחירות, הסקרים ינגנו לנו כמו תופי טם-טם אפריקניים, וישיגו שיא קשב. על אף שבמרבית מערכות הבחירות האחרונות הסקרים החטיאו בקילומטרים. כולל הסקרים האחרונים לפני יום הבוחר, ובחלק מהמקרים גם סקרי היציאה. 
הדברים ידועים ויגעים. בחירות תשע"ה הסקרים האחרונים (כולל מנו גבע והשותפת הבכירה, מינה צמח) חוזים לליכוד 20-22, ולעבודה 26. התוצאה 30 ליכוד – עבודה 24. סקרי היציאה חזו 27-27. 
בחירות תשע"ט (פסח לפני שנתיים), סקרים האחרונים (סקר מנו גבע-כץ) חוזים לליכוד 26-27, ולכחול לבן 36, הליכוד ניצח עם 36 מנדטים, ביום אחד "מחק" פער של כ-10 מנדטים.. 
אחרי הבחירות, כמו אשה שאחרי צירי הלידה נודרת שלעולם לא תלד, אנשים מבטיחים לעצמם שלא יקראו סקרים, "לעו-לם", והסקרים בכ"ז להיט בערבי בחירות. באין דרך אחרת לחזות את התוצאות, גם ניחושים ברמה של "קוראים בקפה" נקראים בשקיקה. אך קשה שלא להצמיד לסקרים כוכבית, שמזכירה את הכישלונות המבישים, ומטילה ספק בערכם.
מאיפה מגיעות הטעויות?
סוקרים בכירים מודים בתופעות הקורלציה בין תוצאות הסקרים למשאלות לב הסוקרים (או הערוצים מזמיני הסקרים) - במגמה סמויה להשפיע על דעת הקהל?
יש גם טעויות לא זדוניות, שיושבות על מגבלות הסקרים, בעיקר סקרים בשיטת הפאנלים, בהם משתמשים מרבית מכוני הסקרים, בשל התוצאות המהירות, התיפעול הנוח והמחיר הזול.
דא עקא, כמה מבכירי הסוקרים הודו בראיונות כי השיטה הידידותית למשתמש, מייצרת בעיית דיוק קלה. פרופסור יצחק כץ הודה אחרי הבחירות האחרונות בקושי מרכזי: מפלגות (ואינטרסנטים אחרים) מחדירות בקלות בלתי נסבלת סוסים טרוייאניים שמסתננים לפאנלים, ובקלילות אופיינית מטים את התוצאות מקצה לקצה. 500 איש שנשלחים (בתשלום) לפאנל בן 10 אלפים איש, ע"י מפלגת שמאל ונרשמים בכניסה כ'ימניים', עשויים להטות סקר ב-5 אחוז שעוברים מצד לצד. בנוסף, העובדה שבממוצע 75 אחוז מחברי הפאנל מסרבים להשיב, הסוסים הטרויאניים משיבים בחדווה (כי לכך נוצרו), מעצימות דרמאטית את יכולת ההטיה לרמות הזויות, שעושות את הסקרים ללעג וקלס. 
אחת הסיבות שבבחירות 15 ו-19 הסקרים נפלו בכעשרה מנדטים. 
מה כן?
סקרים טלפוניים, בשיטה הישנה והטובה וה..יקרה, שהיא גם איטית ולא מתאימה לתקשורת, ורק מפלגות גדולות יכולות להרשות לעצמן להשתמש בה.
זו כנראה הסיבה שבסקרי הליכוד (שעובד עם 2 מכונים ועורך סקרי עומק, חלקם טלפוניים מקיפים כמיטב האובססיה של ביבי לסקרים), שלא נועדו לפירסום, אבל מחלחלים החוצה, הליכוד עומד על 33-4 מנדטים, והגוש (בלי בנט) על 54-5 מנדטים.  
מסקנה: אין קשר בין סקרי התקשורת לתמונת המצב בשטח, שמהונדסת בידי מי שמפעילים את הטרויאניים בפאנלים, וקצרה יד המכונים עורכי הסקרים מלהושיע.
*
המנדט החילוני של בן גביר
דוגמית להמחשה: סקר מנו גבע מהיום הציג נתון: רשימת סמוטריץ'–בן גביר יורדת במנדט, מ-5 חזקים (5.5 בכמה סקרי מפלגות, סקר אחד זיהה אותה על 6)  ל-4 וקירבת החסימה. רשימה זו בשיא פריחתה, וגם בשיא ההשפעה על סדר היום, יותר מבנט וסער, מאובזרת בבייס יציב ומבוססת אידיאולוגית רק פאנליסטים "שליחים" יכולים להוריד מפלגה כזו ב-30 אחוז בשבוע, במטרה ליצור דמוראליזיציה.
סקר של אחת המפלגות שנערך השבוע, זיהה את סמוטריץ' – בן גביר על 5 פלוס, וחשף תופעה מרתקת: בן גביר מביא מהבית מנדט חילוני מובהק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.