רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 11 בפברואר 2021

"היום בתניא" יום ה' כט שבט

 

"היום בתניא" יום ה' כט שבט

תניא "לקוטי אמרים",

המשך פרק כט עמ' לו

שנה פשוטה

הצעד הראשון בהשפלת עצמו:

כאשר הבינוני חש בטמטום הלב, אל לו להמתין לשעת הכושר. אלא,  מיד עליו לקבוע עתים להשפלת עצמו - השפלת "האדם" שבו, שהיא כאמור הנפש הבהמית.

באופן כללי, בבואו להשפיל את עצמו, אין הבינוני מתבונן על מעלותיו כבינוני, אלא להיפך. עליו לחפש באדם שבו את השלילה, ולהדגיש לעצמו את חסרונותיו.

בראש ובראשונה עליו לקחת לתשומת לבו, כי הנה "הוא רחוק מה' בתכלית הריחוק".

נכון שכל הקליפות רחוקות מה', אבל מצבו חמור יותר "הוא רחוק מה' בתכלית הריחוק".

וכל כך למה? כי הן הדברים המותרים המקבלים את חיותם מקליפת נוגה, והן הדברים האסורים המקבלים את חיותם משלשת הקליפות הטמאות, לא שיך שהם עצמם יעשו דבר נגד רצון הבורא. ואילו הבינוני שלפנינו, כח המתאוה שבנפשו הבהמית, יכול להתהוות גם לדברים שהם נגד רצונו יתברך.

...

התשובה לחטאי העבר:

נקדים, שהתשובה היא מערכת מסועפת,   הכוללת לא רק החלטות טובות על ההתנהגות להבא. אלא גם פעולות שונות הבאות לתקן את ההשלכות השליליות של העבירה שהן בכל מיני כיוונים, מהם פגמים שנעשו בנפש שבגוף, בשורש הנשמה ואף בעולמות העליונים.

והנה, ב"עבודת התשובה" המסועפת, לא נדרש מהאדם לתקן את כל מה שפגם בבת אחת, אלא בשלבים. למשל, לתקן את הפגמים שפעל בעולמות העליונים, הוא עדין אינו מסוגל לתקן בשלבי התשובה הראשונים שלו, אלא כאשר הוא יתעלה באופן כללי בעבודת ה'.

...

אטימות הלב כאיתות מלמעלה:

כאשר בוקר אחד חש פתאום הבינוני, שאינו מסוגל לפתוח את ליבו כראוי לעבודת ה' שבתפילה. מהוה תופעה זו עבורו איתות מלמעלה:  היום אתה כבר לא מה שהיית פעם, היום אתה כבר התעלית הרבה, ולפי הדרגה הנעלית שאתה נמצא בה עכשיו, אתה כבר מסוגל גם לתקן את מה שפגמת "בעליונים". ובהתאם, היום "עוונותיכם (שעשית בעבר, כולל "חטאות נעורים" שלך, התעוררו, והם) מבדילים ביניכם לבין אלוקיכם". ועכשיו, איפוא הגיע הזמן, שתתקן את מה שלא יכולת לתקן.

ונצין, כי החשיבה בכיוון זה על "טמטום הלב" שפקד אותו. מהוה פרט נוסף, שיש בו כדי לשבור  את נפשו הבהמית והסטרא אחרא, ולפתוח את  ליבו כראוי מחדש  לעבודת ה'.

...

חבר נכבד:

*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.