רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 14 באפריל 2019

נתניהו ליגה אחרת: כמה הערות על בחירות 2019

במהלך השנתיים האחרונות כתבתי בכל הפוסטים כי נתניהו יגיע לקרוב ל-40 מנדטים. זה לא היה ניחוש. זה היה תולדה של ניתוח הרחוב הישראלי ומגמותיו.
כמה הערות ותובנות:

א. ללא ספק, תוצאות הבחירות לכנסת ה-21 מהוות את הנצחון  הגדול ביותר בקריירה הפוליטית של בנימין נתניהו. אין עוררין, מדובר בהישג כביר, כמעט בלתי נתפס. מול תקשורת מגוייסת באופן שערורייתי, מול נבחרת החלומות של ״כחול לבן״ עם 3 רמטכלי״ם, 3 מפלגות, וכאשר כל השמאל הישראלי על שבטיו והאליטות שבו,  מגוייסים עם אש בעיניים  ונוהגים אחרי נבחרת החלומות של לפיד וגנץ, בעוד בימין רסיסי מפלגות על סף אחוז החסימה.

ב. הסתבר, כי המפץ במרכז-שמאל לא רק שלא הצליח לאתגר את נתניהו, אלא היפוכו של דבר. נתניהו והליכוד התחזקו אלקטוראלית ( בניגוד גמור לכל הסקרים והפרשנים) ונתניהו הצליח למחוק את השמאל הישראלי כמעט באופן טוטלי, בעוד הוא מחזק את קואליציית הימין- חרדים- מתנחלים.

ג. ניתוח מדגמי השוואתי שעשיתי בין תוצאות הבחירות 2019 לאלה של 2015 ( ולקחתי את הישובים: ת״א, י-ם, חיפה, באר שבע, אשקלון, כפר סבא, גבעתיים, חולון, בת יח, רמת גן, רמת השרון, קיסריה, הוד השרון ויבנה) מלמדים כי:
1. גנץ את לפיד שתו בקשית ענקקק את המנדטים של מפלגת העבודה ( מ-24 ל- 6 מנדטים), מר״צ, ואפילו ממפלגתו של כחלון (״כולנו״), ולא נגעו בימין הרך, אפילו להיפך חיזקו אותו עם נתניהו והימין.
2. מה שאיפיין את בחירות 2015 קיבל משנה תוקף בבחירות 2019. אשכולות 8-10 ( העשירון העליון) הצביעו בהמוניהם לכחול- לבן. בעוד העשירון התחתון והמעמד הבינוני הנמוך הצביעו בהמוניה לליכוד.
3. אלה לא היו בחירות אידאולוגיות על כלכלה וחברה או השסע הלאומי בין יהודים וערבים. הנה כי כן, כתב הפרשן הכלכלי הבכיר של ״ידיעות אחרונות״ בטור שישי השבת:

״ על דפוסי ההצבעה משפיעה בעיקר הדינמיות: הניידות החברתית, הכלכלית והחברתית ... ובעשור שחלף אכן עלו בקצב מהיר ההכנסה, רמת החיים והעוצמה החברתית-תרבותית-צרכנית של מעמד הביניים (... ) הפערים בישראל היהודית הצטמצמו, אף יותר ממה שנתפס בסטטיסטיקה היבשה (... ) למעמד הביניים בארץ תחושה טובה של התקדמות, טיפוס במעלה הסולם, השגת דברים שהיו לפני עשור מחוץ להישג ידו. על זה הוא הודה לנתניהו בבחירות״ (!!!).
4. רוצה לומר:
העשירון העליון לא הצביע כי רע לו, אלא היה זה מאבק שכותרתו: ״ רק לא ביבי״!!! ומול רק לא ביבי הצליח נתניהו כרב-מג שיווקי ליצור מישוואה עוצמתית יותר - ״ דווקא נתניהו״!!!

ד. ברח, זה לא רק העניין הכלכלי עליו דיבר סבר פלוצקר. נתניהו הוכח והצטייר כמנהיג מליגה אחרת. מול אסופה מגמגמת, נטולת ניסיון מוכח, הוכיח נתניהו כי בזירה הבינ״ל ובמעמד הבינ״ל, אין לו חליפין והוא מתנשא מעל יריביו בכמה קומות מעל. כשהוא מצליח להציג את יריביו כחלשים וחסרי ניסיון, הוא, נתניהו, מצליח לבנות קשרים אישיים וחסרי תקדים עם מנהיגי המעצמות- טראמפ, פוטין, נרנדרה מודי מהודו וז׳איר בולסונארו מברזיל. אזרחי ישראל שהשקיפו מקרוב על הזירה הבינ״ל, ועל האיומים  מצפון ומדרום , נתנו לגיטמציה לניהולן של הזירות ע״י נתניהו בשום שכל -  ובחרו בעד היציבות!
זאת בעוד נבחרת החלומות של לפיד וגנץ שקראה עליו תיגר, תחת להציע חלופה מעשית, הסתפקה בקמפיין אפוף סיסמאות, בחיבוק והפגנת חמלה, ותו לא.

ה. השמאל הישראלי על פרשניו וסוקריו מתקשה להכיל זו הפעם ה-5, כי העם נוטה ימינה. שהילודה הטיבעית  משחקת לטובת הימין והחרדים ושהמאבק האישי בנתניהו שיחק ומשחק ביתר שאת - לטובת נתניהו. העם ברובו, אוהב את נתניהו. והפעם זה היה חזקקק פי כמה!!!

ו. נתניהו שלט בסדר היום כרב- מג שיווקי. ולא רק, אלא כווירטואוז פוליטי ייחודי שהטיב להבין את חשיבות איחוד מפלגות הימין כתנאי לניצחונו. נתניהו, כך עולה, הימר נכון וחכם על הצבעה אסטרטגית ( מה שעשו גם לפיד וגנץ בימים האחרונים ) אשר גם חיזקה את הליכוד בעוד 6 מנדטים, גם ריסקה עד דק את השמאל וגם ייצבה גוש ימין על 65 מנדטים.

ז. ולבסוף, השמאל ממשיך בעיוורון המתמיד המציג את מצביעי הימין כבוטים, בבונים, מצביעים שיבטיים, המצביעים רק מהבטן. אפשר לחשוב, שבשמאל ה״רק לא ביבי״ היא לא הצבעה מהבטן.
בשמאל לא מדברים אל הימין שרובו מסורתי ודתי. להיפך, סונטים במסורת , נושאיה וערכיה. ברור, שהם בכך מרחיקים במודע ( או שלא במודע ) קהלים גדולים שהחיבור למסורת ישראל נטוע בליבם עמוק.

הכותב: יואל ישורון, מרצה למדעי המדינה ודיקאן הסטודנטים במכללה האקדמית אשקלון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.