רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 בינואר 2019

ויגזול את החנית מיד המצרי

אמרו חז"ל: 'קשין מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף' (אולי לכן הם נכתבו בפרשתנו בזה אחר זה) וכן: 'קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף', ויש ללמוד מכך, שהשתדלותנו אינה שוה מאומה, וכשם שבקריעת ים סוף עמדו בני ישראל חסרי אונים ורק האמונה בה' זיכתה אותנו בקריעת ים סוף, (כך כותב רש"י בפרשתנו ד"ה דבר אל בנ"י ויסעו) כך גם פרנסה ושידוכים אם יש אמונה מוחלטת בה' הכל יסתדר ללא שום התערבות מצידנו (שבד"כ רק מקלקל).
וכבר אמר אדמו"ר מחצצק ממונסי: 'בוא וראה מה בין הגוים הערלים לבני ישראל: גוים תמיד עסוקים בכסף ונשים, פוי, לעומת בני ישראל עם קודש שהם עסוקים בפרנסה ושידוכים'...
השבוע כולם היו עסוקים בפרשת המן, ראינו אברכים שעוסקים לפרנסתם שלמרות שיש להם מכשירים אלקטרוניים מסוננים הם אינם מוציאים את זה אף פעם בבית כנסת, אך השבוע עמדו בבית כנסת עם המכשיר החכם (סמארט פון בלע"ז) וקראו את פרשת המן ברבים כסגולה לפרנסה, כי הרבנים הורו שמותר להשתמש בזה לצורכי פרנסה.
לא לחינם ידעו חסידי בעלזא לכוון את המאצ'ינג ביום של פרשת המן, כי ביום זה נתגלה מי שיש לו מכשיר כזה לצרכי פרנסה ולא יוכל להתחמק מלתרום ולהתרים.
זה מזכיר לי, ששד"ר מומחה (פאונד רייזער) ניגש לגביר, מושיט לו שטר של 100 דולר ואומר לו: זה נפל לך מהארנק, הגביר עונה: לא נראה לי, אומר לו השד"ר תבדוק ותיווכח, פותח הגביר את ארנקו ומעלעל בין כל השטרות של 100 וסופר אותם ומכריז כמנצח: לא, זה לא שלי, וכמובן לא אקח את מה שלא שלי. או אז מתחיל השד"ר להסביר את מצב המוסדות ולבקש את נדבתו, כי: 'אין לי עלי כרגע' הגביר כבר לא יכול להתחמק, הרגע הוא ספר מולו ערימה של שטרות של מאה ירוקים.
כל זה היה רלוונטי בעבר, כיום עברנו למצ'ינג, יש משהו נפלא במצ'ינג, כי הרי הרבנים אסרו את הסמארט פון ורק מי שמחזיק אותה לצורכי פרנסה מותר לו להחזיק אותו, וזה פייר שהם יתרמו במצ'ינג כי יש להם ב"ה פרנסה, ולא כפי שהיה בעבר שרק את אברכי הכוללים התרימו לקרנות של ועדי הצדקה וכו'.
הייתי בבית חב"ד והתרשמתי שאין שם את ההגבלה של סמארטפון, שאלתי אברך אחד שהחזיק את המכשיר (ולא היה נראה שזה לצורך פרנסה) הרי זה עתה ביקשנו בתפילה 'ואל תביאנו לידי נסיון?', ענה לי: כי כידוע הכמרים לא מתחתנים כי אין להם את הכלים להתמודד, זה או פריצות או פרישות, משא"כ עם ישראל מצווה לישא אשה ויודעים את ההגבלות וזו גדלותם של עם ישראל, וזהו מלחמת היצר שצריך לדעת להתמודד איתו, שאלתי אותו: והרי אמרו חז"ל לך לך אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב?, ענה לי: אכן, מי שקיבל על עצמו נזירות יש לו בחינה של 'כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו' ויש באלאנס תמידי בין היצרים, אך כאשר מקבל על עצמו נזירות שזו פרישות שמי יודע אם הוא באותה דרגה הרי אין לו תמיד די כלים בנפש להתמודד עם היצר וע"כ נאלץ לפרוש לגמרי כמו במכון גמילה שאין ברירה ומנתקים לגמרי מההתמכרות.
התרסתי מולו: והלא נזירות זו מצווה מן התורה של קדושה ואיך תאמר כדברים האלה, תקף אותי הלה: שכחת גמ' מפורשת ר"א אומר שנזיר נקרא חוטא שציער את עצמו?. הרי, שלדבריו גם ענין זה יש להם במי לתלות ותלוי במחלוקת תנאים.
בחור צעיר ששמע את השיחה התערב מיד ואמר: הרבי מעולם לא אסר את הסמארט פון, צחקתי ואמרתי: בימי הרבי עוד לא היה סמארטפון, ענה לי הבחור מבלי להתבלבל: כאשר כל העולם אסר את הוידיאו אנחנו קיימנו את 'ויגזול את החנית מיד המצרי' ואנו מפיצים על ידיו יהדות בכל העולם, ואת כל הדברים הטובים ה' עשה בשבילנו ולא לגויים.
אינני מחווה את דעתי האישית בנידון כי לזה צריך קונטרס שלם, אחרת יוציאו דברים מהקשרם שכבר מספיק היה לי מזה, לולא זה כבר מזמן הייתי מוציא ספר ביוגרפיה וד"ל
 
שבת שלום ומבורך, ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.