רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 22 בינואר 2019

היום בתניא יום ג' טז שבט:

היום בתניא יום ג' טז שבט:
משמעות הצמצומים:
כשהקב"ה מצמצם את אורו לצורך הבריאה. אין הפירוש, שהוא מסתלק מהעולם, ורק מקרין מעט אור בדיבורו מרחוק.
אלא האמת היא, שגם לאחר הבריאה "לית אתר פנוי מיניה" (=אין מקום בעולם שהקב"ה לא נמצא בו). וכל ענין הצמצום מתבטא רק בזה, שהקב"ה מעלים ומסתיר על אורו הנמשך בדיבורו, שלא יתגלה רק אותו מעט אור שביכולת התחתונים לקולטו.
"ולכן" - מחמת ההסתר  על  אורו, גם נדמה  לנבראים (הרוחניים שבעולמות), שכאילו האור והחיות שבדבר ה' המלובש בהם, הוא מובדל ממהותו ועצמותו יתברך, כפי שהוא בדיבור האדם (ואף שהם מודעים לכך שהקב"ה ברא את העולם).
הסתר חד צדדי:
את ההעלם וההסתר שהקב"ה הביע בצמצומים, הוא עשה רק לגבי הנבראים. אבל לא שהם (הצמצומים) יעלימו עליו ויסתירו ממנו את העולמות ואת החיות שהוא ממשיך להם.
(מבחינה זו, הסתר האור שהתקבל בצמצומים, אינו דומה לחומת אבנים גבוהה שהאדם בונה כחיץ בין חצרו לרשות הרבים. שבמקביל לרצונו שאנשי הרחוב לא יראוהו, הוא  מביא גם לידי כך, שהוא עצמו לא יראה את העולם הסובב אותו).
"כי ה' הוא האלקים":
כמבואר בחסידות,  השם "אלקים" הוא בגימטריא "הטבע" (86), והוא מתיחס להארה המאירה בבחינת העלם והסתר להחיות את העולמות הנפרדים.
 ובאמירת  "ה' הוא האלקים",  אנו מביעים, שהארה זו אינה נפרדת ממאצילה, אלא היא מיוחדת ממש במקורה עם שם הוי', שהוא שם העצם, שלמעלה מעלה מהטבע.
כך, שכפי האמור לעיל,  הארת החיות הנמשכת לעולם, אינה מנותקת ממקורה. ואם יש  באמצעותה העלם על  האור האלוקי, הרי שזה רק כלפי הנבראים, ולא כלפי עצמותו יתברך.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה לחבריך.
בתודה ובברכה
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל  לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.