רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 9 בפברואר 2016

בענין ההשקפה הספרדית האמיתית

מאת הרב חיים אמסלם/ יו״ר תנועת עם שלם

ובכן בהמשך לדברים שכתבנו בעניין : הספרדים שאינם אמורים לענות על ההגדרה ״חרדים״ מעולם לא היו כאלה לא הם ולא רבניהם...
הריני מוצא לנכון להתייחס ולהבהיר ב׳ נקודות בהמשך לדברים הקודמים.

1] אמת נכון הדבר שבני עדות המזרח והספרדים כשעלו לארץ מצאו את עצמם קרועים בין הכפרנות החילונית ונסיונות מפא״י וקיבוצי השומר הצעיר להסיתם ממסורתם ומאורח חייהם האמוני, ומאידך גיסא בין רצונם להתערות בארץ לבנותה ולהיבנות בה, חיי בדלנות והסתגרות לא התאימו להם, זה היה ברור שכולם יתגייסו לצבא הגנה לישראל, בעיניהם זו היתה מצוה ראשונה במעלה, דא עקא שלא היו מסגרות מתאימות וראויות לא להם ולא לחינוך ילדיהם. אלא שבמקום לייצר אלטרנטיבה המתאימה למסורת דורות, לאיפה החרדיות הליטאית הספרדית החדשה לקחה ולוקחת אותם? לאופי שונה שאינו מתאים להם כלל, הספרדים צריכים תורה ופרנסה כדעת חכמי התלמוד דברים כפשוטם, חברת הלומדים מתאימה למעטים בלבד מבין הכלל ספרדים כאשכנזים, ירצו האשכנזים בדרך זו ניחא, מה לספרדים ולזה?
2] הרמב״ם וכל גדולי הדורות למדו למודים כלליים אצל מלומדים, ובאוניברסיטאות, לא רק לפני אלף שנה גם לפני 150 כל רבני איטליה ומקובליה, שילבו ולמדו תורה יחד עם השכלה אוניברסיטאית, אלו דברים ידועים וגלויים.
אין פסול ואין בעיה בלמודי החול כשלעצמם, כשהם נלמדים על טהרת הקודש מפי מורים טובים, וכל שכן אם יהיו אלו יראי שמים כשרים וראויים, 
באשר לטענה שהמוסדות אינם כאלה ויש בהם פריצות בימנו, אדרבה יקומו הרבנים ויזמו הקמת מוסדות כאלה, וכי למודי החול אסורים?מטמטיקה וחשבון אסורים הם? בלשון חז״ל תשבורת, האם יש פסול בידיעת אנגלית אוש פות זרות? האם למידת מקצוע להתפרנס בכבוד אסורה חלילה, האם יש בעיית ״ביטול תורה״ בלעסוק בחיי עולם?
כנגד זה אנחנו מתקוממים.
ובעיקר כנגד התרבות המנסה להשכיח מסורת דורות, ולהעלות עלינו מסורת שאינה שלנו.
הדברים הנ״ל מצטרפים למה שכתבתי ברשימתי הקודמת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.