רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 19 בדצמבר 2012

איזהו "בית מדרש למידות רעות"

מאת שלמה מרקוביץ:

כידוע מפלגת נצח ועיתון הפלס מבוססים על "מסורת הרב שך", מסורת זו שמצהירים עליה, מתחלקת ל2 חלקים:
  1.  אישים ואירגונים פסולים או כשרים ע"פ דעת הרב שך.
  2.  פעולות הרב שך כמנהיג, כמודל לחיקוי.
בנוגע לחלק הראשון דומה שרק טיפשים ממש לא מבינים שכשם שיתד נאמן בזמנו היה בסדר, והיום הוא כבר לא, לדבריהם... כשם שהרב עובדיה יוסף היה פסול, הוכשר, ושוב נפסל. כך לא ניתן לומר על שום גוף או אדם שנפסל ע"י מרן הרב שך, שעדיין פסול הוא ועדיין יש לרדפו באותה צורה ודרך כפי שרדף מרן הרב שך.
בנוגע לחלק השני של חיקוי הפעולות, זהו דבר שיותר מתקבל על לב בני אדם, ורבים טועים בו אולם גם הוא כמו החלק הראשון בשטות\רשעות יסודו.
מסופר על א' האדמורי"ם שהגיע פעם לשטיבל, וראה א' מהחסידים נוהג מנהג אדמורי"ם בהכנות לתפילה, עד כדי שמפסיד התפילה בציבור, וכששאלו מהיכן למד דרכו, השיב: כך ראיתי אצל הרעבע. אמר האדמו"ר כל ימי הייתי תמה בעבודה זרה של פעור כיצד הגיעו לכזה רעיון אוילי של עבודה זרה, ועתה מובן, אין זה אלא שחשובי וגדולי העבודה זרה מרוב דבקותם בעבודה זרה לא רצו לצאת מלפני הע"ז, עד כדי שעשו צרכיהם בפני העבודה זרה, ראו תלמידיהם ואמרו, זוהי דוגמא לדבקות בע"ז, הלכו ויצרו בעצמם ע"ז שזו עבודתה, והנמשל מובן להבדיל אלף אלפי הבדלות כמובן בין הטמא לטהור.
עניין זה של חיקוי הפעולות, מתחלק בין חיקוי הנובע מרשעות לחיקוי הנובע מטיפשות.
לדוגמא, עניין הלימוד בשכיבה, כפי מנהג החזון איש או חיקוי קולו הוא כמובן חיקוי שטות, הוא לא הופך את המחקה לחזון איש, אך גם לא גורם נזק.
אולם ישנו חיקוי פעולות הנובע מרשעות, וזהו החיקוי שהתבטא עליו מרן הרב שך "זהו בית מדרש של מידות רעות"
מרן הרב מבריסק היה קר רוח, והיה מתבטא בחריפות על מה שראה צורך להזהיר מפניו, אולם זה היה מתאים להרב מבריסק בהנהגתו להנהגת הדור, ודרך זו שימשה את חקייניו לצורך סיפוק יצריהם, לקחו את כלי זיינו של הרב מבריסק, כי הם אוהבים להשתמש בכלי זיין, והשתמשו בהם למלחמה שהם אינם מופקדים לנהל, ולכן כשבחורים הגיעו לשאול את מרן הרב שך אם הוא מתיר ללכת ללמוד בישיבת בריסק השיב: "זהו בית מדרש למידות רעות".
כזו היא גם המסורת המבוססת על מלחמותיו של הרב שך, הרב שך שהיה מנהיג הדור, היה וותרן ורך כקנה, אולם כשחשב שהעמדת הדת על תילה מחייבת לצאת ולהילחם, יצא ונלחם, קמו אנשים ש"אוהבים מלחמות" והפכו את המלחמות ל"דרך הרב שך" (עד כדי שבישיבה שפתחו הם מלמדים את כל הבחורים פרק בדרכי מלחמה כפי שהגדיר את זה מרן הגרמי"ל זצ"ל), זהו בית המדרש למידות רעות עליו דיבר מרן הגרא"מ שך זצוק"ל.
וכפי שסיפר הגאון ר"ש שבדרון זצ"ל, יהודי ראה את חבירו בבית הכנסת עם תפילין בלים ושחוקים, שאלו, מדוע אינך רוכש לך תפילין חדשים "זה קלי ואנווהו", עונה היהודי: אלו התפילין של סבי, שואל אותו חבירו, נו ומדוע אינך חובש אף את הברט של הסבא??

תגובה 1:

  1. ולמה אתה חושב שהרב שך לא היה חיקוי של רשעות וטיפשות

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.