״היום בתניא״ יום ה׳ י״ח כסלו
ערב ״ראש השנה לחסידות״
"קונטרס אחרון"
פרק ט' (עמוד 324)
שנה מעוברת
⛳
🎷 הפרק האחרון שבתניא:
הפרק ״הוכח תוכיח את עמיתך״, הוא הפרק האחרון שב״קונטרס אחרון״, המהוה סיום לחלק הרביעי של התניא ״אגרת הקדש״, ובאופן כללי יותר בו נחתם ספר התניא, ועם סיום הלימוד השנתי של ״היום בתניא״ נאמר ״חזק״!
בפרק זה נלמד: אודות ארגון התפילה בציבור, חלוקת הש״ס השנתית, ושמירת שבת כהלכתה.
...
התפילה בציבור:
בבואו לחזק ״תקנות ישנות בכמה עירות״, מבקש אדמ״ר הזקן להקפיד:
א. שהחזנים יהיו אנשים קבועים, שיבחרו על פי הגורל או בריצוי רוב המנין.
ב. החזן יאסוף אליו את כל המתפללים שיהיו סביבו.
ג. כולם מתחילים להתפלל יחד מילה במילה, ״ולא זה בכה וזה בכה וזה משיח שיחה בטלה״.
ד. החזן מתפלל ״בדרך המיצוע בקול רם״. וכן כל הציבור ״מתפללים בקול קצת על כל פנים״, לא בלחש ולא בחטף.
...
חלוקת הש״ס השנתית:
במסגרת זו מבקש רבינו ״לגמור (=ללמוד) את כל הש״ס״ על ידי חלוקתו בין האנשים בכל עיר ועיר ובכל מנין ומנין.
נצין, שאף שכל אחד לומד בפני עצמו, נחשב הלימוד במסגרת זו כתלמוד תורה דרבים (שבו נמשך גילוי אור עליון יותר) - כך שגם ללומד בעצמו מידי שנה את כל הש״ס, מומלץ להשתתף בחלוקת הש״ס של הציבור.
...
שמירת שבת כהלכתה״:
ככל מצוה שיש בקיומה שני אופנים, פנימיות וחיצוניות, כך הוא גם בשמירת השבת שיש לקיימה בכל המישורים.
״בחיצוניות״ - שביתה מוחלטת מכל עשיה גשמית האסורה בשבת.
ו״בפנימיות״ - להתחזק, בתפילה שתהיה עם הכוונה הראויה, ״ובתלמוד תורה לדבקה בה׳ אחד״. וכן לשבות מדיבורים גשמיים (כשם שהקב״ה שבת מהעשרה מאמרות שבהם נבראו השמים והארץ הגשמיים).
(כידוע, ״עוונותיכם מבדילים ביניכם לבין אלקיכם״).
והנה, עם שמירת השבת כהלכתה, שבה ״מוחלים לו על כל עוונותיו״. זוכה האדם שיאירו בו כל הגילויים הנמשכים אליו בתפילה בציבור ובהשתתפות בחלוקת הש״ס, שדובר עליהם לעיל.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.