רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 21 באוקטובר 2024

"היום בתניא" יום ב' י"ט תשרי

 

"היום בתניא"  יום ב' י"ט תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ"ג (עמוד קל"ו)
שנה מעוברת

ההשראה שבתורה ובמצוות בעשרה:
בפיסקה שלפנינו, מתייחס רבנו להשראת השכינה הנמשכת "בעסק התורה (כשהוא בדיבור) והמצוות כשהן נעשים בעשרה".
המאפיין את ההשראה הזו, שהיא מהווה "הארה עצומה מאור ה' המאיר בה" (בנשמה). "הארה שהיא בלי גבול ותכלית", הארה שאינה יכולה להתלבש בנפש גבולית - כך שאין לדמות כלל את ההשראה הזו, לקביעת השכר הניתנת ללומד יחידי (ששכרו כאמור לעיל הוא אור גבולי).
הארה עצומה זו, אינה מתלבשת בשכלנו, אלא היא "על שכלית" - כך שאינה יכולה להתלבש בנפש הגבולית, אלא היא רק מאירה על הנשמה מלמעלה "מראשה ועד רגלה" בבחינת מקיף בלבד, וכמו שאמרו חז"ל ש"אכל בי עשרה שכינתא שריא"  (שעל כל חבורה של יהודים המתכנסים לשם דבר שבקדושה, שורה האלוקות הקדושה).
...
"כמו ששמעתי מרבותי":
נקדים, כי במאמר רז"ל "שעל כל עשרה שורה השכינה", ישנם שני מצבים: האחד, שכל העשרה עוסקים בעניני קדושה. והשני (כמובן ברמה יותר נמוכה), השראת השכינה על העשרה מעצם הימצאותם יחד, גם אם אינם מדברים בדברי תורה.
ואדמו"ר הזקן כותב, "ששמעתי מרבותי" (הבעש"ט והמגיד): "כי אילו נמצא מלאך אחד עומד במעמד עשרה מישראל אף שאינם מדברים בדברי תורה" , תיפול עליו אימתא ופחד בלי גבול ותכלית מהשכינה השורה עליהם, עד שהיה מתבטל ממציאותו לגמרי".
נצין, כי אף שלמדנו בתחילת התניא, שהמלאכים העליונים שבטלים בפועל לה', הנה מחמת כוח הביטול הנמצא בהם הם כלים להשראה והמשכה מקדושתו יתברך. הרי שבהשראת השכינה בחינות רבות. וכל המלאכים העליונים הנ"ל, שימצאו בקרב עשרה מישראל (גם בשעה שאינם עוסקים בתורה).
 הנה אף שהמלאכים רואים שיש אור מיוחד ששורה על ישראל, למעשה, הם אינם מסוגלים לקולטו. נופלת עליהם אימה ופחד מחמת גילוי זה, עד כדי כך שהם בטלים במציאות ממש.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.