רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 16 באוקטובר 2024

רגעי השבוע - חג הסוכות


 רגעי השבוע - חג הסוכות

 

מדוע התעניין הנשיא פוטין במספר היהודים בעיר הרביעית בגודלה ברוסיה? / החייל שהפך לשומר בית החיים העתיק בעיירה החסידית העתיקה מלכאוקא / התלמיד שסורב לעלות לטיסה הצרפתית / רעיון מופלא מארה"ב של יהודי ירושלמי מבוצע במוסקבה

 

 

א. למען ידעו דורותיכם 

 

"הגעתי כמובן לקבל את פניו בשדה התעופה, ובדרך לטקס הגדול של קבלת הפנים בבניין העירייה, הוא שאל אותי: 'מתוך מיליון וחצי התושבים בעיר הזו, כמה מהם יהודים?' לשאלה כזו כלל לא ציפיתי. עניתי כי מדובר בעשרות אלפים. במשך כל שעות הביקור שלו בעירנו, לא נרגעתי מדוע התעניין הנשיא פוטין במספר היהודים אצלנו בעיר, ובדרך חזור לשדה התעופה, אזרתי אומץ ושאלתי אותו על-כך"...

 

"לא סתם דאג ראש העיר" - שיתף הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א בסיפור שהשמיע לו אלכסיי אורלוב ראש עיריית יקטרינבורג, לפני מספר ימים, עת ביקר הרב שליט"א בעיר זו - הנחשבת כרביעית בגודלה ברוסיה - לכבוד חנוכת אנדרטה גדולה לזכר קורבנות השואה הי"ד, בטקס רב רושם ברחובה של עיר, סמוך ונראה לבית הכנסת ובית חב"ד בראשות רב העיר השליח הרב זעליג אשכנזי. 

 

היה זה שלשום במוצאי היום הקדוש, כאשר נערכה סעודת יום-טוב עם ידידי ותומכי הקהילה בשילוב סעודת מלוה מלכה, וקוים בהידור הפסוק: "לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך, כי כבר רצה האלוקים את מעשיך". במהלך דברי התורה והברכה שנשא, הוסיף הרב את הרקע לחשש של ראש העיר, כפי שסיפר לו, עת קיבל את פניו בלשכתו, שעה קלה לפני קיום הטקס הפומבי. ומה שהתברר אחר כך, הפתיע את כולם. 

 

"בעירנו גר יהודי חכם מחוכם" סיפר ראש העיר לרב: "עינו חדה כנץ וכתיבתו חריפה כתער; כל מה שדרוש תיקון וכל חסרון בעיר - הוא כותב עליו מיד ודורש מענה ופתרון מיידי. מכתביו הנוקבים מגיעים לכל המחלקות ולראשי השלטון, ומשום כך בטוח הייתי שדבריו נשמעו עד ללשכת פוטין בקרמלין, ובעקבותיו באה שאלתו של הנשיא על מספר היהודים שגרים כאן בעירי".

 

"כבוד הנשיא, מדוע התעניינת במספרם של יהודי יקטרינבורג?" - שאל ראש העיר את הנשיא, כאמור, בדרכם חזרה לשדה התעופה משם יחזור הנשיא בטיסה למוסקבה הבירה. "והוא ענה לי" - סיפר לרב: "לפני מספר שבועות ביקרתי באחד מבתי הספר הגדולים, שאלתי את התלמידים מספר שאלות היסטוריות, כגון: מי היה הגנרל במלחמת רוסיה וצרפת? מתי החלה מלחמת העולם השנייה? והתלמידים נאלמו דום. היחידים שידעו לענות לי היו ילדים יהודים", "ואז" סיים פוטין ואמר לי: "שמור עליהם ותשקיע בהם, הם יודעים וזוכרים היסטוריה".

 

אנו עומדים בפתח חג הסוכות. הגמרא במסכת סוכה מסבירה שכוונת הפסוק: "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה' אלוקיכם", לא באה להורות שבשעה שאדם יושב בסוכה עליו לדעת שהוא אכן יושב בסוכה, אלא ידיעה אחרת: "ההוא ידיעה לדורות היא". ורש"י שם מסביר: "בידיעת דורות הבאין, היקף סוכות ענני כבוד הנעשה לאבות". 

 

אכן, אנו עם שזוכר היטב, ומוטלת עלינו ההורים החובה ללמד את הבנים את ההיסטוריה המופלאה, את ראשיתה של האומה עם ענני הכבוד בהם ישבו ישראל במדבר, את השורשים משם הם יונקים, ובכך נקיים בהידור כל השנה את המצווה של "למען ידעו דורותיכם"!

 

 

ב. זכרונות בהדרת והאמונה

 

תפילה פנימית שקטה ביני לבין עצמי, אני נושא בכל יום כיפור בבוקר: ששליח הציבור שניגש עד 'המלך', יבחר לשורר עם הציבור את אחד משניהניגונים השמחים יותר, בקטע התפילה 'האדרת והאמונה'...

 

יש מספר ניגונים חב"דים לקטע התפילה 'האדרת והאמונה', ואם אינני טועה לכאורה שלושה מהם מושרים בבתי הכנסיות השונים בחב"ד בתפילת שחרית בשבתות ובחגים. שניים תוססים ושמחים, והשלישי שונה ומיוחד, ספוג רגשי כיסופים וערגה, התרגשות והתרוממות. אני מכירו כ'ניגון הרוסי'.

 

היום היחיד בשנה שבתפילת שחרית אומרים פעמיים את 'האדרת והאמונה', הוא ביום הקדוש - יום הכיפורים, ואם הש"ץ הראשון בחר את הניגון הרוסי, עליי - השליח ציבור מ'המלך' והלאה - מתאים שאבחר ניגון אחר. ועל-כך תפילתי, שהשנה לשמחתי נענתה, ובעת הגיע האדרת והאמונה בחזרת השץ, פצחתי בניגון מעורר זה, בטון נמוך, שהולך ומתגבר מקטע לקטע, וכל הציבור נסחף ובאווירה מרוממת עד למאוד. 

 

תוך כדי אמירה ושירה, עלו בי זכרונות מימי קדם, מדמויות ההוד שיצאו משם - ממסך הברזל וזכו לעלות לארצנו הקדושה. חסידים כמו ר' לייזר ננס ע"ה, שיבלחט"א אאמו"ר שיחי' לקח אותנו אליו לבקרו בביתו; ר' אברהם הכהן קוגן ע"ה, שעוד ברוסיה הרופאים התייאשו ממצב בריאותו, אך הוא לא ויתר, הצטרף לבנו הרב יצחק שליט"א ומשפחתו ביציאה המפורסמת שלהם מלינינגרד לישראל וחי שנים רבות ויפות בירושלים; החסיד ר' העניך רפפורט ע"ה ועוד. 

 

במיוחד עלה בזכרוני יהודי נמוך קומה, נעים הליכות ובעל סבר פנים יפות. 'רב שאול' קראו לו. הוא הגיע בגפו לארץ ישראל, והרב יצחק קוגן דאג לו למגורים בחדר שפונה בעבורו בבית הכנסת חב"ד בשכונת שמי"ר בירושלים. 

 

לימים התברר לנו, כי ר' שאול בס ע"ה גויס לצבא הרוסי בתקופת אירוסיו למשך שנים רבות, חזר משם כשהוא עטור מדליות והשתקע בעיירת מלאכווקא, בה שימש כארבעים שנה כגבאי בית הכנסת ושומר בית החיים, ידע היטב את נוסח התפילה ואהב את השיר השקט והרגוע ל'האדרת והאמונה'. לכבודו, או בזכות מתפללים נוספים אחרים עולים מרוסיה, היו שרים מדי שבת ב'האדרת והאמונה' ניגון זה שחדר לעצמותיי, וזכות גדולה אני רואה לעצמי לעמוד שנים רבות אחר-כך, כאן בבית הכנסת המרכזי במוסקבה, ולשיר ניגון זה בתפילה ביום הקדוש. 

 

בזכות הורינו היקרים שיחיו, זכינו אנו הילדים לשמש את ר' שאול הגלמוד, באכילה ושתייה, במיוחד בשבתות וחגים, וראינו זכות להגיש לו את האוכל הביתי והמיוחד, מתוך שמחה על המצווה המיוחדת. הוריי שיחיו התמסרו אליו מאוד, וסעדו אותו במסירות בתקופת חוליו, וגם לאחר פטירתו דאגו ללמוד משניות ויאמרו קדיש אחריו, אחר שלא השאיר זש"ק. יהי זכרו ברוך. 

 

 

ג. אלוקים חשבה לטובה 

 

הגענו אל שדה התעופה, ולראשונה התבקשנו להגיש את הדרכון עוד לפני עמדת הצ'ק-אין. דיילת דוברת צרפתית עמדה עם מחשבון יד, בדקה את חותמות הכניסה לצרפת, והתחילה לספור את כל הימים שהבן שלי היה אצלם בצרפת. "יש פה במצטבר מעל 90 יום, ולכן הוא לא יוכל לעלות על הטיסה הקרובה" - היא אמרה לנו בסבר פנים חמורות, ויחד עם בני ההמום, עמדנו מאוכזבים ואובדי עצות. גם לאחר שהסברנו לה שהוא נכנס ויצא עוד לפני מלאות שלושה חודשים, כלום לא עזר. "רק עם ויזת סטודנט הוא יוכל לטוס" היא סיימה את הדו-שיח איתנו, ופנתה לבדוק את העומדים אחרינו בתור. 

 

למחרת חיפשתי בקדחתנות, ומצאתי חברה מקומית שהבטיחה להנפיק ויזה במהירות הכי גדולה. הבאתי אל משרדם שבמרכז מוסקבה את כל המסמכים שביקשו, את הכסף דרשו מראש, ובתמימותי נתתי וקיבלתי מסמך כלשהו על כך. חלפו מספר ימים ופניתי אליהם כפי שסוכם מראש, אך אין קול ואין עונה. עברו גם שבועות, נסעתי שוב למשרד, שהתברר שכבר חברה אחרת פועלת שם. 

 

באותו שבוע שהטיסה שלו בוטלה, החליט בני, כי עד שהויזה תסתדר הוא ייכנס בינתים ללמוד בישיבה הגדולה "תומכי תמימים" שבמוסקבה. ראש הישיבה הרב גולדבערג קיבלו בסבר פנים יפות, וכמעשהו בישיבה גדולה בברונאה שבצרפת, גם פה הקפיד ב"ה על כל הכללים כראוי לתלמיד של 'תומכי תמימים'. כך חלפה חצי שנה, עד שהקב"ה נתן לי רעיון להכניס אותו לצרפת דרך מדינה אחרת באירופה, והכל על מקומו בא בשלום ובשלווה. 

 

מדוע כל זה קרה? מדוע הרעיון עלה לי רק לאחר חצי שנה? הרבה שאלות אפשר לשאול, אך יהודים מאמינים בני מאמינים אנו, ויודעים וסמוכים שהכל רק לטובה; לפעמים רואים זאת מיד ולפעמים לוקח כמה שנים. 

 

השבוע התקבל בן זה לעמוד בראש המחלקה הצעירה של תלמידים בישיבה, והוא מונה לניהול מסלול לימודי הסמיכה לרבנות לתלמידים מהישיבה ומחוצה לה. "כשדובר לפני מספר חודשים על הבאתו לישיבה, המלצתי בחום רב. ומיד שמחו בישיבה על הרעיון. הם הרי זכרו היטב את לימודיו והתנהגותו המופלאה במשך ששת החודשים שבהם למד בישיבה שלנו לפני מספר שנים" - סיפר לי אחד מצוות הישיבה. 

 

כך גיליתי כעת איך "הקב"ה חשבה לטובה", וייתכן וכל מה שקרה אז, היה בשביל תקופה זו. הכל אכן רק לטובה!

 

 

ולתמונת השבוע שלי: מחסה מזרם וממטר

 

בשנים הראשונות ניסיתי להתמודד ולא ויתרתי. שנה אחת קניתי משטח פלסטיק במידות של רוחב השולחן, העמדתי אותו על השולחן עם כמה עמודי עץ בגובה כמטר, אך האכזבה הייתה כבר בסעודה הראשונה של ליל ראשון של סוכות: הגשמים הרטיבו אותנו כל-כך, עד שגם מגשי האוכל שהיו אמורים להיות מוגנים מהגשם - התמלאו מים. לא לחינם צוחקים כאן ואומרים, שצלחת המרק בסוכה, לעולם לא נגמרת. אתה אוכל והיא מתמלאת שוב בגשם...

 

שנה אחרת דאגתי מראש לכיסוי פלסטיק מתקפל, ובאמצעות שחרורו הוא נפרס על מוטות עץ בירידה. כל זה ופתרונות אחרים - מתאימים בעיקר לסוכה ביתית קטנה, כמוה מעטים זוכים לכך כאן במוסקבה. ואף אני, שבדירתנו אין מרפסת, וסועד את ארוחות החג עם כלל הציבור בסוכה הגדולה שברחבת בית הכנסת המרכזי - התייאשתי עם השנים, והשלמתי עם המצב עליו אומרת המשנה: "דומה לעבד שרבו שפך לו קיתון על פניו" - ויש שנים שזה מקויים בהידור גדול. 

 

כמו הרבה כאן, גם אני בודק בערב החג לראות מה מדווחים החזאים ואיזה מזג אוויר מצפה לנו. כמה השמחה גדולה כאשר הכל יבש, ואפשר לשבת בניחותא לקיים ולברך בשמחה את הברכה "לישב בסוכה", כסאות יבשים וגם אם קר - ואוהו לפעמים קר פה מאוד! - יושבים עם מעילים ובגדים רבים. הכל שווה, והאווירה כאן בסוכה הגדולה אין דומה לה בעולם, יחד עם געגועים עזים לסוכה היפה והנוחה שהייתה לנו בארצנו הקדושה.

 

איש יהודי היה בירושלים, ושמו ר' ישראל אהרן קלצקין, גדוש ברעיונות כרימון ואיש ביצוע מהיר ויסודי. 'שרולאהרן', כפי שמכונה בקיצור ובחיבה, מפרסם בכל שבוע גיליון על פרשת השבוע עם חידושיו והגיגיו הנפלאים. יחד עם הגיליון הוא גם מצרף מאמר מעניין, בו הוא מעלה מדי שבוע נושא אחר, והיות ובמאמרים אלו, רבים הנושאים ההיסטוריים הירושלמים האהובים עליי - הריני מקפיד לקרוא בכל שבוע את דבריו המרתקים, וכמו עוד אלפים, מתמוגג מנחת, כועס יחד איתו על נושאים שבוערים לו, וצוחק ממאמריו השנונים והמגוונים. 

 

שמו של קלצקין היה מוכר מאוד בעיר הקודש, עד שהיגר עם משפחתו לאמריקה לפני כשני עשורים, ונתקל עם בעיית הגשמים בחג הסוכות. לא איש של הרמת ידיים הוא. אלא בדק, חקר, למד, שאל, וברעיונו עלה פתרון נפלא ומיוחד שכמובן כשר למהדרין, ועליו סיפר במאמרו השבועי בשנה שעברה. 

 

רשמתי לעצמי את הנושא, ובשוך עומס הפעילות של החגים אשתקד, שיגרתי אליו הודעה עם מספר שאלות, עליהן ענה בשמחה ובצורה ברורה, מלווה בתמונות ובקטעי ווידיאו. בזיכרוני לפני כשלושה עשורים, כשיום אחד ביקשתי לתלות מודעות מסוימות ברחובה של ירושלים, הרמתי אליו טלפון, וברוב טובו וסבלנותו הוא הדריך אותי שלב אחר שלב איך מכינים דבק איכותי - מתוך ניסיונו הרב, כבעל דפוס וחברה למודעות רחוב. 

 

לפני כחודש שינסתי מותניים, הזמנתי קורת עץ, הדרכתי את אחד העובדים מה ואיך לחתוך, הראיתי לרב הכשרות הרב יוסף יצחק מרזל, יחד עם מה שלמדתי מהמאמר של קלצקין; והרב מרזל חזר אליי למחרת בתשובה כי הרעיון אכן כשר למהדרין, אך עם תנאים מסוימים, שקצת הקשו על הפרויקט, אבל בחסדי שמים התגברתי עליהם. הכנתי כשישים קורות עץ באורך 6 מטר, במטרה לבצע ניסוי ראשוני של הפטנט, בקטע בסוכה שליד 'חדר הכנסת אורחים'. 

 

כשהרב הראשי הרב לאזאר שליט"א הגיע לבקר בפרויקט "קמחא דתשרי", כדי לעקוב מקרוב ב"מרכז החסד היהודי" על חלוקת סלי המזון למשפחות ולנזקקים - ניצלתי את ההזדמנות, ובחצר הראיתי לו דוגמה של קורה אחת, והרב שליט"א בדקו היטב ולאחר עיון העניק אף הוא את אישורו ההלכתי. 

 

לא פלא אפוא, כי אתמול תחת השלג שירד, בעומדי על הסולמות מרכיב את הקורות החתוכים ומניחם אחד ליד השני - התרגשתי ושמחתי, ובע"ה נקיים השנה את הפסוק: 'וסוכה תהיה לצל, מחסה מזרם וממטר'.

 

 

גוט שבת וחג שמח!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.