רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 17 בספטמבר 2024

"היום בתניא" יום ג' י"ד אלול


 "היום בתניא"  יום ג' י"ד אלול
"אגרת הקדש" 
פרק ט"ו
שנה מעוברת

המשלים להבנת הספירות:
נקדים, שבפרק ט"ו שבאגרת הקדש, נקבל הסבר מקיף למהותם של הספירות (שהאצילן הבורא כדי להנהיג בהם את העולמות) - נושא שלהבנתו נעזרת החסידות במשלים מהחיים, ובעיקר מנפש האדם.
את האגרת פותח רבנו בהבאת דברי שלמה בתחילת משלי  שאמר "להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם" - שבמשלי התורה, מלבד ערכו של המשל כמסיע להבנת הנמשל, יש בכל משל גם את ענין ה"מליצה" שבו (בהביעו עניין יפה ונכבד, גם בפני עצמו).
כך שהמשלים שבהם אנו נעזרים להבנת מהות הספירות העליונות, גם בפני עצמם (ללא הנמשל) הם מהווים מסכת נפלאה - וכדוגמת כוחות הנפש המובאים להלן כמשל, שגם בפני עצמם הם מהווים מסכת מעניינת בהכרת תכונות הנפש.
...
"ומבשרי אחזה אלוקה":
על האפשרות להבין קצת את עניינם של הספירות העליונות והשפעת האור והחיות האלוקית לעולם, רומז בראש ובראשונה הפסוק "ומבשרי אחזה אלוקה" - המביע, שמהנפש המתלבשת בבשר האדם ומחיה את הגוף. ניתן ללמוד, הן על עצם ההימצאות של החיות האלוקית בעולם, המהוה אותו מאין ליש. והן על האופן שבו הקב"ה מחיה את כל העולמות (וכפי שניתן להבין מהדמיון שהביעו רז"ל באומרם "מה הקב"ה...אף הנשמה").
...
ההבנה בספירות  הנובעת  מהנשמה:
נזכיר, שליהודי שלוש נפשות, אלוקית שכלית וטבעית, שלכל אחת מהן הבנה וכיוון חשיבה שונה.
המאפיין את הנשמה האלוקית  הוא ש"ויפח באפיו נשמת חיים" - פעולה  שבה המשיך הקב"ה בנשמה חיות פנימית "מתוכיותו ומפנימיותו".
בנשמת היהודי, כלולות ומאירות הספירות העליונות  - כך שבפרטיות יותר יש לומר, שמעלה זו שבנשמה, היא המאפשרת לאדם יותר "להבין קצת בספירות  העליונות" (שמהן היא באה).
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.