רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 18 בספטמבר 2024

"היום בתניא" יום ד' ט"ו אלול


 "היום בתניא"  יום ד'  ט"ו אלול
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ט"ו (עמוד קכ"א למטה)
שנה מעוברת

"אך צריך להקדים":
למרות שכאמור לעיל, כוחות הנשמה שבאדם נמשכות מעשר הספירות העליונות המאירות בהם. מדגיש רבנו, שאל לנו לטעות ולחשוב, שהמידות הקדושות שבאדם הן בערכם של המידות העליונות - וכפי שניתן להבין מבאורו הנפלא של המגיד ממזריטש, על הבעת הפתגם שאמר אברהם "ואנכי עפר ואפר".
...
אברהם ועבודתו:
נקדים, שעיקר עבודתו של אברהם אבינו, היתה בקו החסד והאהבה, עד כי הקב"ה מתיחס אליו כ"אברהם אוהבי".
אברהם ששורש נשמתו היא באצילות, מידת האהבה והחסד שלו, היא מידת החסד  והאהבה של האצילות שהאירה והתלבשה בגופו - עד כדי כך "שנעשה מרכבה להקב"ה" (והיה בטל אליו יתברך, כביטול הסוס אל הרוכב עליו).
...
"וקא סלקא דעתך":
היות שהאהבה הגדולה שבאברהם, היא הארה הנמשכת לנשמה מאור החסד שבאצילות. היה לכאורה מקום להעלות על הדעת ("קא סלקא דעתך") ולומר, שהאהבה והחסד שנמשכו לאברהם, הם ממש כמהותם כפי שהם במקורם (אף כי בודאי, למעלה, הם גדולים במהותם ובאיכותם).
בא איפוא אברהם באמירתו "ואנכי עפר ואפר", ומדגיש בזה את הבחנתו בהבדל המהותי שבין שתי הבחינות (של החסד והאהבה, שלו וכפי שהם למעלה).
...
כמשל העץ שנשרף:
העץ, ככל דבר גשמי מורכב מארבע יסודות. ועם שרפתו, בעוד ששלושת היסודות  "אש מים ורוח"  שהיו בו "חלפו והלכו להם", הרי שמיסוד העפר שבעץ (שהיה המרכיב העיקרי בו) נשאר רק אפר.
אדמו"ר הזקן מביא ששמע ממורו המגיד ממזריטש: שכדוגמת האפר שנשאר מהעץ לאחר שנשרף, שאין לו כל דמיון למהות העץ ולערכו כפי שהיה לפני שנשרף (לא בכמותו ולא באיכותו).
 הנה כך אין דמיון בין אור האהבה  המאיר בו באברהם למטה בהיות נשמתו מלובשת בגופו,  לאור האהבה והחסד שבאצילות - ולזה התכוין אברהם  באומרו "ואנכי עפר ואפר".
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.