רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 9 באוגוסט 2024

"היום בתניא" שבת קדש ו' מנחם אב

 

"היום בתניא" שבת קדש ו' מנחם אב
"אגרת התשובה" 
פרק י"ב
שנה מעוברת

השמחה בייסורי הגוף:
בתחילת פרק י"ב, מוסיף רבנו ומבהיר, ש"טובה גדולה (בכמות) ועצומה (באיכות) לנפש החוטאת", נעשית על  ידי השמחה שהוא מגלה בקבלו את  ייסורי הגוף שבעולם הזה - שהשמחה (שבקבלת הייסורים) היא הפועלת, הן את נקיון הנפש, והן את החזרת הנשמה לשרשה ולדבקה בה' כפי שהיה מצבה לפני החטא.
עם השמחה בייסורי הגוף: הוא זוכה למרק את נפשו כבר בעולם הזה, מירוק,  שבעקבותיו הוא יכול להתעלות בעבודת ה' ולקבל את קרבתו יתברך בלימוד התורה  בקיום המצוות ובתפילה. וכן, הוא מציל את נפשו מהמירוק  שבגיהנום (הקשה יותר באין ערוך).
...
מעט למטה כהרבה למעלה:
רבנו מוסיף, כי מעט היסורים למטה, ממרקים ומזככים את הנפש כהרבה ייסורי הגיהנום שלמעלה.
להבנת ענין זה, מובאים כאן מספר דוגמאות, שבהם משתקף הקשר ההדדי שבין המטה למעלה: כיצד מהרבה למעלה נמשך מעט למטה (כדוגמת הילוך השמש למעלה והצל הנפעל למטה). וכיצד המעט למטה מעורר הרבה למעלה (כדוגמת הקרבנות ומעשה המצוות למטה והנפעל על ידם למעלה).
 וכן כידוע מה שאמרו רז"ל, ש"המקדש עצמו מעט מלמטה, מקדשים אותו הרבה מלמעלה".
"וככה הוא גם בעניין שכר ועונש": האדם במעשיו הרעים, יוצר לעצמו את יסורי הגיהנום למעלה. והקב"ה בחסדו, מחליף עם הייסורים הקלים למטה, את הייסורים הרבים של מעלה.
-דברי סיכום-
אגרת התניא החלק השלישי שבתניא שהוא כנגד חומש ויקרא
כפי שאנחנו רואים, באגרת התשובה לא בא בעל התניא לעורר את האדם לתשובה. אלא הוא מציג לפני מי שכשל בעוונו לאחר שעלה בדעתו לחזור למוטב, את מסלול התשובה הבסיסי. החל ממצוות התשובה  מהתורה, שבה הוא מקבל על עצמו לבל ישוב עוד לכסלה, והוא מתקן את פריקת העול שפיעמה בו.
המשך, בבחינות השונות שב"תשובה תתאה", שבהם הוא מעביר ומנקה מנפשו את רוח הטומאה שדבקה בו.
ולאחר מכן, התעסקותו באופנים השונים של "תשובה עילאה". שבה, בתחילה,  הוא מחזיר את נפשו האלוקית (המלובשת בגוף) ומחברה לשורשה שממנו נותקה.
 ובשלבים מתקדמים יותר,  זוכה בעל התשובה למירוק הנפש, הן בעולם הזה (שיהיה מרוצה וחביב לפניו כקודם החטא), והן למירוק הנפש מיסורי הגיהנום (שכל בואם לא נועד אלא לאפשר  לנפשו לקלוט את הגילויים הנעלים שבגן עדן).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.