רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 11 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ה' ה' תמוז


 "היום בתניא" יום ה'  ה' תמוז
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק י'  (עמוד 174)
שנה מעוברת

הקב"ה ושמותיו:
נזכיר, שבגילוי המידות ניתן להבחין: בין המצב שבו מתעוררת המידה  עוד לפני פעולתה בפועל, שאז היא בגדר של מידה סתם. ובין מצבה של המידה כשהיא בפעולתה, שאז היא בגדר של "שם" - כך זה באופן כללי, וכך יש גם לראות את שבעים שמותיו של הקב"ה (וכפי שאמר הקב"ה למשה "שמי אתה מבקש לידע, לפי מעשי אני נקרא").
וצריך איפוא להבין, השמות הללו של הקב"ה בפי מי הוא נקרא בהם?
...
התייחסות הקב"ה לשמותיו:
נקדים, שכאשר האדם רוצה להפנות את תשומת לב חברו אליו, הוא עושה זאת בקריאת שמו (מה שאין כן כשהוא פונה לעצמו, הוא עושה זאת ישירות).
וכן גם מצינו בהקב"ה, כשהוא פונה אל כל מיני אנשים, פנייתו אליהם משולבת בקריאת שמם. כגון "ויקרא אלקים אל האדם ויאמר לו איכה", "ויקרא אל משה וגו'".
אבל כשהקב"ה פונה לעצמו, כגון "ויאמר ה' אל לבו (לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם)". הרי שאין הוא פונה לשמו "רחום" "חנון" וכדומה, אלא לעצמו - שכן, בשם פונים אל הזולת. ואילו הקב"ה ומידותיו אחד הם, גם כאשר המידות מתגלות בפועל והן  מוגדרות כ"שמות".
יוצא איפוא, שהפניה אל שמות הבורא נעשה על ידי הנבראים בלבד, כדלהלן.
...
האדם ושמות הבורא :
האדם, כשם שבפניתו לחברו הוא קורא לו בשמו. הנה כך גם בפניתו אל הקב"ה הוא יכול לקרוא לו בשמו, "חנון" "רחום" וכדומה.
ויש להדגיש: היות שגם שמו של הקב"ה אינו איזו מציאות הנפרדת מעצמותו יתברך (אלא התפשטות אלוקותו ממש). יודע איפוא כל נברא, שבפנותו אל שמות הבורא, הוא פונה בעצם אל החסד של ה' ואל הרחמים של ה' וכדומה (ולא סתם אל איזה  שם שהוא מציאות בפני עצמו).
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.