רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 2 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ג' כ"ו סיון

 

"היום בתניא" יום ג'  כ"ו סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ז'  (עמוד 166)
שנה מעוברת

הקדמה בסיסית:
להבנת שני המושגים המתבארים כאן, "סובב כל עלמין" ו"ממלא כל עלמין", נזכיר מספר נקודות בסיסיות שכבר למדנו אודותם בעבר, בענין בריאת העולם.
א. את העולמות השונים לא ברא הקב"ה על ידי גילוי והמשכה מבחינת "עצמותו", אלא על ידי גילוי מאורו - אור אין סוף הכלול בעצמותו ומתפשט ממנו.
ב. גם מהאור הנמשך מעצמותו, לא נברא העולם מהאור כפי שהוא בעצמתו הגדולה. אלא לאחר "הצמצום הראשון" וצמצומים נוספים רבים שבאו בעקבותיו.
ג. מהארה הנמשכת לאחר כל הצמצומים, נמשכים לכל נברא שני סוגי חיות: "סובב כל עלמין" שהוא אור בלי גבול, הנמצא בכל הנבראים בצורה שוה (וההופכת אותו מאין ליש). והאור ה"ממלא כל עלמין", שהוא אור מוגבל, המתלבש בכל נברא לפי ערכו, ולמעשה היא המביאה אותו שיהיה "בעל גבול ותכלית" במתכונתו הנוכחית כפי שהיא נראית לנו.
...
האור ה"סובב כל עלמין":
כשאדם מתבונן באיזה דבר חכמה בשכלו, או כשהוא חושב על איזה דבר גשמי. הנה, בשעת מעשה, כששכלו ומחשבתו מקיפים את הדבר המצוייר בשכלו. 
למעשה, האדם נמצא במקום אחד והדבר המוקף בשכלו נמצא במקום אחר. ואינו מקיף בפועל את הדבר עצמו (הנמצא רחוק ממנו), אלא את ציורו של הדבר בלבד כפי שמצטיר במוחו.
מה שאין כן הקב"ה שעליו נאמר "כי לא מחשבותי מחשבותיכם" היא לא ידיעה מרחוק. אלא ידיעה שבה הוא מקיף   "כל נברא ונברא בפועל ממש".
ובנוסף לכך, בעוד שאצל האדם הידיעה מבטאת הכרת דברים בלבד. הרי שאצל הקב"ה,  מחשבתו וידיעתו המקיפים את הנבראים, פועלת את התהוותו של הנברא מאין ליש.
ומחשבה וידיעה זו של הבורא, היא מבחינת ה"אור הסובב כל עלמין", הנמשך והנמצא בכל העולמות בפועל ממש (ולא אור שמאיר בהם מרחוק). ובזה כאמור, הוא ממשיך בהם את החיות המהוה אותם מאין ליש.
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.