"היום בתניא" יום ג' י"ז תמוז
"אגרת התשובה"
המשך פרק ג' (עמוד צ"ג)
שנה מעוברת
⛳
לחוש לשיטת המחמירים:
הבא לחוש לשיטת המחמירים, הסוברים, שעל האדם להתענות בפועל את סדרת התעניות המיועדת לעבירה שבה נכשל, כמספר הפעמים שחטא.
לעיל ראינו את הוראת רבנו, כיצד יצום סדרה אחת של התעניות וכיצד יצום את שלשת הסדרות הנוספות.
וכעת רבנו מוסיף, שבנוגע לסדרות התעניות הנוספות על שלשת הפעמים הראשונות בעבירות החמורות. הנה, כאשר הוא לא יכול לצער את נפשו בתעניות, הוא יכול להמיר את כל התעניות הללו (הנוספות על שלשת הסדרות) בצדקה.
...
תיקון הנפש בעוונות הקלים:
בעוונות הקלים, גם אם התעניות לא מזיקות לבריאות גופו, אלא הוא "לא מצי לציעורי נפשיה" (שכן, בעקבות התענית הוא יתקשה לעבוד את ה' כראוי) - הרי שבמצב זה:
א. גם את מספר התעניות שבסידרה הראשונה, הוא יוכל לפדות בצדקה.
ב. גם כאן, אם חטא את אותו חטא מספר פעמים, בבואו לחוש לדעת המחמירים. עליו איפוא לפדות בצדקה, את כל התעניות שהיה עליו לצום לדעת המחמירים.
...
בזבוז הכסף לצדקה:
נקדים, שבצדקה ישנם ענינים שונים. פעמים הנתינה, היא לצורך העניים שנתקלים בהם.
פעמים נדרש מהאדם לתרום למטרות חשובות (גם כשאין לפנינו עניים), וזאת כדי שהאדם ירגיל את עצמו לעשות מעשים טובים.
וכן, יש מצוה של מעשר כספים, ויש מצוה של נתינת "חומש" מרוחיו. ויש מצב שעליו אמרו "המבזבז אל יבזבז יותר מחומש".
אולם הצדקה שלפנינו, שבאה לפדות את נפשו מתעניות וסיגופים, ענינה שונה לחלוטין. ויש לראותה כהוצאה שבאה לרפא את נפשו - שאינה נופלת בחשיבותה מכל הוצאה כספית אחרת שהיא לצורך רפואת גופו ושאר צרכיו.
וכמבואר להלן באגרת הקדש (סוף פרק י'), כשם שלרפואת הגוף אין הכסף נחשב "וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו". כמו כן, מי שחטא וצריך לרפא ולתקן את נפשו, יכול לפזר צדקה למטרה זו בלי גבול.
....
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.