רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 ביולי 2024

לעבוד עד הנשימה האחרונה


ציונות בכוס תה.
"ויסצוקי"
כוס תה? בקיץ? ציונות? מה הקשר? אתם שואלים ובצדק.
קלמן זאב ויסצוקי נולד בשנת תקפ"ד (1824) בפלך קובנה, למשפחה עניה ושומרת מצוות. לאחר חתונתו למד בישיבת וולוז'ין. לאחר מכן התקרב לתנועת המוסר ולעומד בראשה רבי ישראל סלנטר בו ראה ויסצוקי את רבו המובהק. 
לאחר מספר שנים של לימוד תורה, החליט ויסוצקי, כי עליו לשלב בין לימוד התורה לעבודה. 
למרות האיסור על יהודים לגור במוסקבה, ויסצוקי מקבל אישור לגור במוסקבה. ומתקבל לעבוד אצל מי שנחשב לחלוץ התה ברוסיה, פיוטר בוטקין. 
בתחילה כיתת ויסוצקי את רגליו מבית לבית למכור את שקיות התה. לאט לאט החל להתערות בעסקי התה ולהכיר את עולם העסקים. חמש שנים לאחר מותו של בוטיקין החליט ויסצוקי כי עליו לצאת לדרך עצמאית. הוא בוחר לייבא תה לרוסיה דרך הים. החלטה שתביא לשגשוגו הכלכלי והוא ינציח אותה על השקית התה המופרסמת.
עסקיו הלכו ופרחו. הוא זכה להיכנס לשורה הראשונה באנשי העסקים המובחרים שברוסיה הצארית. וקיבל רישיון להקים חברה לתה בשם "ויסצוקי ושות' חברה לסחר בתה".
ויסוצקי לא רק דואג לעסקיו אלא גם לאחיו. הוא פותח את ליבו וכיסו. תמך כלכלית ורוחנית בילדי הקנטונסיטים, תרם להקמת בית ספר תיכון בביאליסטוק, והחזיק את האגודה לתרבות יהודית במשך שנים רבות.
אך המפעל לו היה שותף וגאה בו, הצטרפותו לתנועה הציונית ותמיכה במושבות שקמו בארץ ישראל. הוא מקים סניף של חובבי ציון במוסקבה, והשתתף בועידת קטוביץ המפורסמת ונבחר לחבר ההנהלה של אגודות חובבי ציון.
ויסוצקי ביקר בארץ מספר פעמים ודאג לאנשי המושבות הראשונות. הוא תמך בהקמת מוסדות להשכלה גבוהה ולאחר פטירתו נתרמו 200,000 רובל מעזבונו להקמת הטכניון בחיפה.

בליל י"א סיוון תרס"ד היום לפני 120 שנה (24.5.1904) נפטר אבי התה. כנשאל מדוע ממשיך להשקיע בעבודת התה הגם שחלה וזקן? 

ענה:
"כי כך קיבל מבית מדרשו של מורו המובהק ר' ישראל סלנטר כי מחויב האדם לעבוד עד הנשימה האחרונה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.